Na zachód bez problemów, czyli sprawna logistyka

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 62
Dobra organizacja to podstawa logistyki. Dzięki niej wszelkiego rodzaju towary będą dostarczone na miejsce o czasie, bez nieprzewidzianych problemów, z poszanowaniem dla środowiska. Nawet, jeśli tym, co trzeba przewieźć, jest coś bardzo nietypowego. Ot, choćby wyścigowy bolid.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2020 (52)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Transport międzynarodowy to nie jest prosta sprawa. Choć przepisy Unii Europejskiej ułatwiają przewożenie towarów przez granice państw, to nadal trzeba pamiętać o wielu lokalnych regulacjach, by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Z tym zróżnicowaniem doskonale radzi sobie m.in. Grupa Raben, która działa na 13 europejskich rynkach, przewożąc towary między dowolnie wybranymi lokalizacjami. Ot, choćby z Polski do Niemiec albo dalej, do Włoch. Jednym z przykładów sprawnej logistyki jest przewożony przez ciężarówki Grupy Raben wyścigowy bolid, który uczestniczył w rywalizacji w Niemczech, we Włoszech i w Czechach.

Oczywiście transport tak wyjątkowych przedmiotów nie zdarza się na co dzień. Jednym z kluczowych rodzajów działalności firmy są tzw. przewozy drobnicowe. Co ciekawe, transport takich towarów realizowany jest codziennie i to z kilku lokalizacji w naszym kraju (np. Sosnowiec, Gliwice, Chlebnia w pobliżu Grodziska Mazowieckiego oraz Legnica). Dobrze zaplanowane połączenia sprawiają, że przekazany towar ciężarówki dostarczą do północnych Włoch nawet w ciągu 48 godzin, choć w niektórych przypadkach może to potrwać nieco dłużej. Inny przykład precyzyjnej organizacji? Otóż Grupa Raben przewozi co miesiąc ok. 25 tys. przesyłek, które trafiają do Niemiec lub są z tego kraju wysyłane do nas – transport trwa dobę lub dwie doby, a przewożone towary to nie tylko paczki, lecz także palety. Jest to też m.in. żywność czy też towary niebezpieczne.

Mało tego, transport odbywa się w sposób możliwie jak najbardziej optymalny. Co to znaczy? Grupa Raben stara się unikać kursów, w których ciężarówki nie są w pełni wykorzystane. Taki sposób postępowania ma dwie ważne zalety. Po pierwsze, minimalizowany jest niekorzystny wpływ transportu na środowisko. Po drugie, maleją koszty dla klientów – użycie pełnej przestrzeni ładunkowej ciężarówek rozkłada koszt transportu na większą ilość towarów.

Na tym jednak Grupa Raben nie zamierza poprzestać. Przykładowo, w ramach programu Trade Lane PL-DE, firma chce podwoić liczbę przewożonych przesyłek w najbliższych latach. Już teraz Raben utrzymuje między Niemcami a Polską aż 90 codziennych linii skomunikowanych oczywiście z lokalnymi usługami transportowymi po obu stronach granicy. Ilość przewożonych towarów stale rośnie, i to mimo tego, że w niemieckiej gospodarce widać pierwsze oznaki spowolnienia. Paradoksalnie fakt ten mogą wykorzystać polscy przedsiębiorcy, dostarczając do Niemiec dobrej jakości produkty w konkurencyjnej cenie.

Troska o środowisko jest wpisana w strategię działania Grupy Raben, stąd liczne innowacje.Nie tracąc z oczu efektywności kosztowej i operacyjnej, a zarazem troszcząc się o środowisko, Grupa Raben sięga po inne rozwiązania, na miarę obecnej sytuacji. Pozwalają one ograniczyć emisję cząstek stałych i dwutlenku węgla do atmosfery w przeliczeniu na paletę przewożonego towaru przez bardziej optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, a w konsekwencji zmniejszenie liczby transportów i ciężarówek na drogach. Tam, gdzie pozwala na to prawo, wykorzystuje tzw. pociągi drogowe, które mogą przewieźć nawet 102 europalety. 

Kolejnym znaczącym usprawnieniem są naczepy typu CityLiner (100 sztuk), które pozwalają załadować 27 palet. Za sprawą tylko dwóch osi i ustawionego na nie skrętu mogą swobodnie wjeżdżać na tereny miejskie, z ograniczeniami strefy ruchu, dostępne dotąd tylko dla pojazdów  o maksymalnej przeciętnej ładowności do 15 palet. Tutaj również udaje się zmniejszyć emisję na poziomie jednej palety towaru, jak również liczbę ciężarówek poruszających się po aglomeracjach miejskich.

My Company Polska wydanie 1/2020 (52)

Więcej możesz przeczytać w 1/2020 (52) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie