MR. D.I.Y. rzuca wyzwanie Action i Pepco. Malezyjski gigant wchodzi na polski rynek
Sklep MR D. I.. Y. w Kuala Lumpur, Malezja. / Fot. shutterstock.MR. D.I.Y. to jedna z większych azjatyckich sieci handlowych, oferująca szeroką gamę produktów w przystępnych cenach. Obecnie sieć posiada ponad 1000 sklepów w Malezji i kolejne 2,5 tys. placówek na rynkach międzynarodowych, takich jak Tajlandia, Filipiny, Singapur, a nawet Turcja i Hiszpania.
MR. D.I.Y. rzuca wyzwanie Action i Pepco. Malezyjski gigant wchodzi na polski rynek
Teraz firma wkracza do Polski, otwierając swoje pierwsze sklepy w Krakowie, Piotrkowie Trybunalskim i Zabrzu. Do lutego 2025 roku planuje mieć co najmniej 10 lokalizacji w kraju - informuje portal Biznes.info.
Strategia MR. D.I.Y. jest oparta na oferowaniu produktów z wielu kategorii – od biżuterii i kosmetyków, przez akcesoria samochodowe i zabawki, aż po narzędzia i wyposażenie wnętrz. Wszystko to przy zachowaniu, w miarę, niskich cen i dostępności produktów pod markami własnymi. Czy firma ma szansę przebić wyniki Pepco, Action, Tedi i podobnych sklepów?
Orlen, InPost i dyskonty pomagają powodzianom. Jak firmy wspierają walkę ze skutkami kataklizmu?
Wielki sukces "chińskich sklepów", czyli dyskontów niespożywczych
W Polsce dyskonty niespożywcze rozwijają się dynamicznie i rosną w siłę. Na koniec 2023 roku na polskim rynku działało około 2300 takich sklepów, co oznacza wzrost o 200 placówek w porównaniu do 2020 roku. Najwięksi gracze w tej kategorii to Pepco, KiK, Action, TEDi, oraz Dealz. Wszystkie te sieci oferują szeroką gamę tanich produktów codziennego użytku, co bezpośrednio wpisuje się w ten sam segment, który zamierza zagospodarować MR. D.I.Y.
Liderem w tej kategorii pozostaje Pepco z ponad 1300 sklepami w Polsce, ale inne sieci, takie jak KiK, który w 2024 roku planuje osiągnąć liczbę 650 sklepów, czy Action z 220 placówkami, dynamicznie zwiększają swoją obecność. Kolejne sieci, jak Dealz i TEDi, również agresywnie inwestują w rozwój nowych placówek.
Rosnące zapotrzebowanie na produkty z dyskontów niespożywczych pokazuje, jak zmienia się polski rynek handlu detalicznego. Klienci szukają coraz bardziej różnorodnych towarów w atrakcyjnych cenach, a dyskonty dostosowują się do tych potrzeb, rozszerzając swoje oferty i inwestując w nowe lokalizacje.
Dyskonty niespożywcze naśladują drogie marki proponując często bardzo podobne produkty np. ozdoby wnętrz, świece, wyposażenie kuchenne, ubrania czy akcesoria elektroniczne, jednak zazwyczaj w niskich cenach. Stawiają na marki własne. Zdarza się nawet, że te same produkty od jednego producenta z Chin trafiają do nieco bardziej „luksusowego” butiku z wyposażeniem wnętrz w galerii handlowej i do jego „taniego” odpowiednika w dyskoncie typu Pepco, Action, Dealz, Kik, Woolworth czy Tedi. Wtedy łatwo porównać ile wynosi marża za markę. A ta potrafi być naprawdę spora (nawet 300/400 proc. względem tańszej ceny w dyskoncie).
Logistyczne zaplecze MR D.I.Y. w Zgierzu
Choć w „chińskich sklepach” jak czasami nazywają je klienci nabywa się produkty raczej niezbyt wysokiej jakości, to nie stanowi problemu, gdyż w przypadku zużycia produktu można przecież kupić nowy za niewielką cenę. Poza tym niektóre z nich spełniają swoją funkcję prawie tak dobrze, jak produkty z wyższej półki.
MR. D.I.Y. nie ogranicza się wyłącznie do otwierania nowych sklepów. Malezyjska firma planuje także uruchomienie dużego centrum logistycznego w Zgierzu, w województwie łódzkim. W ciągu najbliższych trzech lat ma tam powstać tysiąc miejsc pracy. Sieć wynajmuje obecnie prawie 5 tys. m² w parku logistycznym Hillwood Zgierz I, co ma umożliwić sprawny transport towarów na terenie całego kraju.
Ponaddźwiękowi. Wywiad z Matim Staniszewskim [TYLKO U NAS]
Action i Pepco konkurencja może spać spokojnie?
Wchodząc na polski rynek, MR. D.I.Y. staje przed zadaniem rywalizacji z dobrze ugruntowanymi sieciami detalicznymi, takimi jak Pepco, Action.
Pepco to jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci detalicznych w Polsce, specjalizująca się w tanich ubraniach, akcesoriach domowych i produktach codziennego użytku. Firma, która powstała w 2004 roku, dynamicznie rozwijała swoją działalność w Europie Środkowej i Wschodniej, a jej sukces w Polsce stał się trampoliną do ekspansji w krajach takich jak Rumunia, Czechy czy Bułgaria.
Z kolei Action to sieć z holenderskimi korzeniami, która działa w segmencie dyskontów z produktami codziennego użytku. Firma oferuje szeroką gamę tanich artykułów, od zabawek i dekoracji po elektronikę i narzędzia. Action zdobył popularność w Polsce, oferując nie tylko atrakcyjne ceny, ale także częste promocje i różnorodność asortymentu, która regularnie się zmienia.
Przyszłość polskiego rynku – co przyniesie MR. D.I.Y.?
Wprowadzenie do Polski sieci MR. D.I.Y. może wpłynąć na rynek tanich produktów codziennego użytku. Malezyjski gigant nie tylko oferuje konkurencyjne ceny, ale także rozwija swoje struktury logistyczne, co może przyspieszyć ekspansję. Firma ma ambicje, by zająć pozycję lidera. A to oznacza niższe ceny dla konsumentów oraz większą możliwość wyboru asortymentu.