Młodzi dla młodych o pieniądzach
Małgorzata DomaszewiczO tym, jak pożyczać i edukować rozmawiamy z Małgorzatą Domaszewicz, kierownik ds. CSR Provident Polska, pomysłodawcą skierowanego do młodych bloga Coztymhajsem.pl.
Niedawno wystartowaliście z inicjatywą internetową Coztymhajsem.pl. Co to za program i do kogo jest kierowany?
To program edukacyjny, który powstał z myślą o młodych ludziach wkraczających dopiero w dorosłe życie. Również w sensie finansowym, czyli w sytuacji, kiedy przejmują pełną odpowiedzialność za swój budżet. Stworzyliśmy blog Coztymhajsem.pl, na którym młodzi piszą o swoich doświadczeniach z pieniędzmi. Blogerów wyłoniliśmy w konkursie, do którego zgłosiło się 350 kandydatów. Z tego grona jury, składające się z trzech blogerów o ugruntowanej pozycji, wyłoniło trójkę finalistów.
Czyli Provident wpadł na pomysł, by opisać życie młodych, a jednocześnie ich edukować i pouczać? Czy to jest ciekawe dla młodych ludzi z pokolenia milenialsów?
Provident przygotował zaplecze i narzędzie – blog, ale to nasi autorzy decydują, o czym piszą. Siłą tego programu edukacyjnego jest jego autentyczność – tworzą go młodzi dla młodych. Nasi blogerzy to studenci, którzy wyjechali z domu i muszą zacząć żyć na własny rachunek. Czytelnicy znajdą więc teksty o doświadczeniach z pierwszą pracą, wynajmem mieszkania, zakupach z sensem i bez. Kto lepiej opowie młodym o ich problemach jak nie oni sami? Formuła jest łatwa i przyjemna, zwłaszcza że nasi autorzy obdarzeni są lekkim piórem.
Dużo mówimy o tzw. milenialsach. Skąd Provident tyle o nich wie?
Kiedy w firmie zrodził się pomysł działań edukacyjnych skierowanych do młodych, postanowiliśmy, że najpierw zdiagnozujemy to pokolenie. Pomógł nam instytut badawczy Kantar Millward Brown, z którym w grudniu 2015 roku przeprowadziliśmy „Badanie młodych”. Przeanalizowaliśmy w nim odpowiedzi 15–30-latków, które nakreśliły nam obraz milenialsów.
Jaki wnioski płyną z badania? Jacy są dzisiejsi 15–30-latkowie? Jak podchodzą do pracy i pieniędzy?
Młodzi są optymistami, pozytywnie nastawionymi do życia – tak twierdzi ponad 62 proc. z nich. 67 proc. milenialsów odczuwa satysfakcję w strefie zawodowej. Z badań wynika, że ponad połowa 20–24-latków ma własne, zarobione przez siebie pieniądze, a 78 proc. z nich dysponuje stałym budżetem. Wiemy też, że młodzi potrafią oszczędzać – odłożone pieniądze ma 31 proc. 20-latków. Z wiekiem ten procent rośnie, np. co drugi badany w wieku 25–30 lat ma jakieś oszczędności. Jednak pokolenie milenialsów jest dużo bardziej beztroskie niż ich rodzice. Na pytanie, na co wydaliby dodatkowe 20 tys. zł, odpowiedzieli, że ponad 75 proc. kwoty przeznaczyliby na konsumpcję, a tylko małą część na rozwój, np. edukację. Co ciekawe, z badania płynie też wniosek, że młodzi nie są zainteresowani pracą za granicą (47 proc. wskazań)! A jeszcze niedawno był to szczyt marzeń (lub przykra konieczność).
Jacy są blogerzy Coztymhajsem.pl?
Są podobni do naszych respondentów. To młodzi ludzie, którzy zaczynają samodzielne życie. Ich wpisy są pełne optymizmu i humoru. Alicja, Tomasz i Alexa uczą się racjonalnego zarządzania domowym budżetem, a przy okazji spełniają swoje marzenia. Każda z tych osób chciała prowadzić profesjonalnego bloga. Provident daje im narzędzia, opiekę merytoryczną oraz finansuje ich blogową aktywność. To teksty, które naprawdę z przyjemnością się czyta, a ich autorzy oraz ich problemy są nam bliskie.
Wspomniała pani, że do konkursu zgłosiło się 350 młodych blogerów. To świetny wynik. Czy oznacza on, że jest zapotrzebowanie na tego typu inicjatywy?
Tak, zapotrzebowanie na edukację finansową wśród tej grupy wiekowej jest bardzo duże. Młodzi chcą brać udział w edukacji, chcą uczyć siebie i innych. W „Badaniu młodych” respondenci wskazywali, że posiadają własny budżet (54 proc. 15–19-latków posiada własne pieniądze, np. od rodziców), potrzebują zatem edukacji i programów, które pomogą tym budżetem odpowiedzialnie zarządzać. Nauka nie musi kojarzyć się z nudnymi lekcjami i morałami. Uczestnicy projektu czasami uczą się na własnych błędach. Jednak końcowy efekt tych działań ma być jak najbardziej poważny. Pewne nawyki, zwłaszcza te związane z pieniędzmi, kształtują się na całe życie. Dlatego wierzymy, że blog Coztymhajsem.pl to naprawdę wartościowa inicjatywa.
Jesteście firmą pożyczkową. Powinno wam zależeć na tym, by młodzi pożyczali...
Zależy nam, by młodzi pożyczali mądrze. Provident to największa firma pożyczkowa w Polsce, jesteśmy liderem i stoją przed nami wyjątkowe wyzwania. Wyznaczamy trendy, a naszym hasłem jest odpowiedzialne pożyczanie. Wspieramy edukację finansową młodych, gdyż zależy nam w przyszłości na wyedukowanych klientach. Należy wspierać ich w mądrym zarządzaniu budżetem. Wiemy, że młodzi chcą oszczędzać – z naszego badania wynika, że 25 proc. z kwoty 20 tys. zł przeznaczyliby ostatecznie na oszczędności. Jest zatem potencjał w młodym pokoleniu i należy go wspierać.