Liderzy innowacji w płatnościach

Robert Hoffmann, CEO Nets Merchant Services
Robert Hoffmann, CEO Nets Merchant Services
Polscy przedsiębiorcy i konsumenci mają jedno z najbardziej innowacyjnych podejść do płatności bezgotówkowych w Europie. Polska jest inspirującym przykładem dla innych krajów udowadniając, jak solidne rozwiązania płatnicze – bardziej efektywne i wygodne – mogą zostać wdrożone szybko i na dużą skalę.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Polscy handlowcy stawiają nie tylko na szybkie, łatwe i ogólnodostępne rozliczenia bezgotówkowe. Z naszych obserwacji wynika, że prawie połowa z nich uważa, że posiadanie terminala płatniczego pozytywnie wpłynęło na rozwój ich biznesu. Konsumenci i przedsiębiorcy w Polsce bardzo szybko zaadoptowali płatności zbliżeniowe jako powszechną metodę korzystania z kart płatniczych. Natomiast pandemia spopularyzowała podejście „tap and go”. Jest to korzystne dla handlowców, którzy uzyskują szybszą realizację płatności, a także dla kupujących, którzy mogą płacić szybciej i wygodniej. 

Z raportu opublikowanego przez Narodowy Bank Polski pod koniec stycznia 2022 r. podsumowującego dane za III kwartał 2021 r. wynika, że w obiegu jest 39,5 mln kart płatniczych z funkcją płatności zbliżeniowych, co stanowi 92,4 proc. ogólnej liczby kart wydanych w Polsce. To najwyższy poziom w historii. Ponadto w III kwartale 2021 r. 97 proc. wszystkich płatności kartą stanowiły płatności zbliżeniowe. Szybkie wdrażanie nowych metod płatności w Polsce jest inspirującym przykładem dla innych na to, jak solidne, bardziej efektywne i wygodne rozwiązania płatnicze szeroko zdobywają rynek. W Polsce rozwój płatności bezgotówkowych cieszy się wsparciem zarówno ze strony podmiotów publicznych, jak i komercyjnych. Porównując Polskę z innymi krajami, warto zaznaczyć, iż rządowa inicjatywa na rzecz promocji płatności bezgotówkowych z pewnością wydaje się mieć duży wpływ na rozwój cyfryzacji tego sektora. 

Z analizy przeprowadzonej przez Nets, wynika, iż liderem w Skandynawii jest Dania, gdzie blisko 90% płatności kartami jest realizowanych zbliżeniowo. W Norwegii jest to 87 proc. wszystkich transakcji z udziałem kart. Natomiast Szwecja i Finlandia przekroczyły obecnie pułap 70 proc. Odsetek transakcji płatności zbliżeniowych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wzrósł rekordowo w ciągu 2021 roku. We wszystkich krajach regionu DACH już 80 proc. konsumentów dokonuje płatności zbliżeniowych. 

W Polsce płatności elektroniczne nie przybierają formy rewolucji, ale ewolucję. Polacy przez lata przyjmowali nowe rozwiązania oparte na obserwacji i edukacji. Zaczęła rosnąć liczba nowych produktów bankowych i aplikacji ułatwiających korzystanie z transakcji bezgotówkowych, a Polacy coraz chętniej po nie sięgają. Polscy przedsiębiorcy podążający ścieżką innowacji to technologiczna i są awangardą w Europie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ