BLIK chwali się rekordowymi wynikami. "Wzrost liczby transakcji o 40 proc."

Fot. blikmobile.pl
Fot. blikmobile.pl
Pomimo wciąż trudnej sytuacji w branży handlowej, jak wynika z najnowszego komunikatu BLIK, polski system płatności zanotował jeden z najlepszych wyników w historii. W porównaniu do minionego roku, liczba transakcji wzrosła aż o 40 proc.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Od lipca do września br. użytkownicy systemu zrealizowali 455 mln transakcji o wartości 63 mld zł, a od początku roku było ich aż 1,3 mld o wartości 171 mld zł. BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach płatniczych. W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 227,9 mln, 109 mln i 101,7 mln operacji.

Mocny wzrost liczby transakcji

Pod koniec trzeciego kwartału 2023 r. liczba aktywnych użytkowników BLIK-a wynosiła niemal 15 mln. W okresie od lipca do września br. zrealizowali oni 455 mln transakcji, co stanowi wzrost o 40 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Oznacza to również, że za pomocą BLIKA płacono średnio 4,9 mln razy dziennie, czyli o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r. W najlepszym dniu kwartału we wszystkich kanałach BLIKA (e-commerce, POS, P2P, ATM) odnotowano łącznie ponad 7 mln transakcji. Całkowita wartość płatności BLIKIEM wzrosła rok do roku o 47 proc. do 63 mld zł.

Przeczytaj takżę: Kim jest właściciel Dino?

Siła w e-commerce

Jak wynika z danych BLIK-a, w trzecim kwartale 2023 r. co druga transakcja odbywała się właśnie w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. klienci zapłacili za zakupy online 227,9 mln razy – czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W omawianym kwartale wartość transakcji online osiągnęła 31,2 mld zł wobec 22,1 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 137 zł.

– Liczba osób preferujących zakupy online systematycznie rośnie, co znajduje odzwierciadlenie w liczbie transakcji BLIKIEM w kanale internetowym. Wirtualny świat kusi wygodą i brakiem ukrytych kosztów, które nieuchronnie towarzyszą zakupom stacjonarnym, takim jak opłaty za dojazd czy parking. Nie dziwi zatem, że w okresie wakacyjnym polscy konsumenci najczęściej płacili za pomocą naszego systemu na platformach typu marketplace i w sklepach odzieżowych online, gdzie średnie koszyki zakupowe wyniosły odpowiednio 121 zł i 219 zł. Przed nami najgorętszy okres zakupowy w roku i możemy spodziewać się, że BLIK pozostanie kluczowy dla wielu konsumentów ceniących sobie szybkość i wygodę – mówi Monika Król, wiceprezeska zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIK.

Wzrost liczby transakcji offline

Między lipcem a wrześniem br. znaczną popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W analizowanym okresie liczba operacji zrealizowanych w terminalach płatniczych po raz pierwszy przekroczyła 100 mln. Z kolei ich wartość wyniosła 5,3 mld zł. Istotny wpływ na uzyskane w tym kanale wyniki, miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK. W trzecim kwartale br. było ich 37 mln, czyli aż o 72 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2022 r. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją już 2,4 mln osób i zapłacono za jej pomocą w 136 krajach na świecie.

Ponad 15,6 mln użytkowników może odbierać przelewy P2P

Dalszy wzrost w trzecim kwartale br. notowały także przelewy na telefon BLIK, które stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich transakcji BLIKIEM. W okresie obejmującym miesiące wakacyjne użytkownicy systemu skorzystali z nich 109 mln razy – to o 68 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 15,6 mld zł (wzrost o 90 proc. r/r), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK w tym okresie to 151 zł.

– Usługa P2P, która pozwala na błyskawiczne rozliczenia bez konieczności znajomości numeru konta bankowego odbiorcy, zdobywa kolejnych zwolenników. Obecnie do otrzymywania przelewów na telefon zarejestrowanych jest już przeszło 15,6 mln numerów telefonów. Sądzimy, że niedawne dołączenie Nest Banku i Banku Pocztowego do grona podmiotów oferujących ten produkt BLIKA tylko przełoży się na dalszy wzrost – podkreśla Monika Król. – Mając na uwadze niezwykłą popularność przelewu na telefon, postanowiliśmy uczynić go bohaterem naszej kampanii 'Strofki BLIKA'. Poprzez lekkie, humorystyczne spoty pokazujemy, jak prosto można przypomnieć bliskim i znajomym o zaległościach finansowych. To pierwsza taka kampania BLIKA, która jest dostosowana do osób z niepełnosprawnościami wzroku lub słuchu – dodaje.

W trzecim kwartale br. obserwowano również stały wzrost wypłat gotówki w ATM. W analizowanym okresie w bankomatach zrealizowano 16,3 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o prawie jedną piątą. Ich wartość osiągnęła 10,8 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 664 zł.

ZOBACZ RÓWNIEŻ