Kolejna inwestycja funduszu ffvc. 2 mln dolarów dla estońskiego startupu
Samochód EyeVi, fot. mat. prasoweSpółka pozyskała właśnie 1,8 mln euro w rundzie seed, przeprowadzonej przez ff Venture Capital i przy udziale międzynarodowego konsorcjum funduszy RKKVC, Decacorn Capital, Iron Wolf Capital, Superangel, Spring Capital, Kaamos Group oraz kilku estońskich aniołów biznesu, w tym m.in.: Väino Kaldoja - założyciela AuveTech i Taavi Rõivas - byłego premiera Estonii. EyeVi dostarcza obecnie swoje usługi do sześciu europejskich krajów, a pozyskane środki zostaną wykorzystane na dalszy rozwój działalności oraz międzynarodową ekspansję na rynek amerykański.
Inwestycja w infrastrukturę drogową
Każdego roku samorządy terytorialne państw wydają miliardy euro na utrzymanie infrastruktury drogowej. Piętrzące się zaległości w tym temacie dotykają krajów z całego świata. Status quo tworzy błędne koło, w którym niskie budżety powodują odsuwanie konserwacji profilaktycznej w czasie, na rzecz pilniejszych i nagłych napraw. W konsekwencji prowadzi to do konsekwentnego ignorowania mniejszych problemów, aż do momentu, gdy stają się pilnymi potrzebami. Innowacyjna technologia może pomóc w rozwiązaniu tego problemu, jednak nowoczesny sprzęt jest zbyt drogi i trudny w użyciu, a rozwiązania programowe na jego potrzeby są mało intuicyjne w użyciu i powolne we wdrażaniu. W rezultacie pomiary i weryfikacja stanu infrastruktury drogowej pozostaje procesem czasochłonnym i pracochłonnym, bardzo często wykonywanym przez inżynierów, których godziny spędzone w trasie wielokrotnie powiększają budżet operacji.
Założycielom EyeVi przyświecał cel wprowadzenia sektora konserwacji infrastruktury drogowej w erę cyfrowych rozwiązań. Startup zapewnia narzędzia do mobilnego mapowania i przetwarzania danych geoprzestrzennych w modelu SaaS, przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) do automatyzacji i usprawnienia wielu procesów. Oprogramowanie EyeVi rozlicza klientów na podstawie liczby przeanalizowanych kilometrów, a jeśli klient tego potrzebuje, firma jest w stanie dostarczyć tanie i łatwe w instalacji rozwiązanie sprzętowe (ang. hardware) w dowolne miejsce na świecie. W sytuacji, gdy klient jest już w posiadaniu mobilnego sprzętu do mapowania, platforma EyeVi jest w stanie zarządzać ogromnymi zbiorami danych pochodzących z wielu kompatybilnych czujników.
Rozwiązanie to pozwala na duże oszczędności, zarówno czasu, jak i pieniędzy. Szacuje się, że obecne zaległości w naprawach infrastruktury drogowej w Ameryce wynoszą około 435 miliardów dolarów, a technologia EyeVi jest w stanie ograniczyć te koszty, aż o 50% w porównaniu z dowolnym systemem konwencjonalnym.
Wykorzystywane obecnie technologie pomiarów drogowych są przestarzałe lub zbyt drogie, co oznacza, że konserwacja profilaktyczna jest poza zasięgiem większości dostawców. Rządy na całym świecie borykają się z ogromnymi zaległościami w pracach związanych z utrzymaniem dróg, a dzięki zaawansowanemu mapowaniu geoprzestrzennemu i predykcyjnej analizie danych jesteśmy w stanie stworzyć idealne warunki do efektywniejszego wykorzystania przeznaczonego na nie budżetu – komentuje Gaspar Anton, założyciel i dyrektor generalny EyeVi.
Kim są twórcy EyeVi?
W EyeVi wykorzystujemy potencjał sztucznej inteligencji do rozwiązywania bardzo rzeczywistych problemów poprzez implementację elastycznego i opłacalnego rozwiązania systemowego – dodaje.
Anton przez ponad 10 lat zajmował stanowiska kierownicze w firmie Reach-U – estońskim pionierze systemów informacji geograficznych (GIS). Wraz z kilkoma innymi obecnymi członkami zespołu Eyevi, Anton był również zaangażowany w mapowanie dróg krajów bałtyckich na potrzeby Google Street View. Rozwiązania do analizy predykcyjnej, z których korzysta EyeVi, zostały opracowane wspólnie z Uniwersytetem Technicznym w Tallinie, gdzie na ich badania i rozwój przeznaczono blisko 1,8 mln euro pozyskanych dotacji. Spółka współpracuje już z firmami geodezyjnymi i konsultingowymi w Finlandii, Szwecji, Norwegii, Estonii, Wielkiej Brytanii oraz Polsce.
Obecnie głównymi odbiorcami technologii EyeVi są firmy geodezyjne i zarządcy infrastruktury drogowej. Podczas gdy potencjał rynku utrzymania infrastruktury drogowej jest znaczący i stabilny, wschodzący rynek cyfrowych bliźniaków (ang. digital twin) jest znacznie mniejszy, jednak wykazuje się gigantycznym potencjałem wzrostu. Wraz z rozwojem pojazdów autonomicznych, EyeVi spodziewa się zdobyć znaczący udział w tym sektorze rynku. Spółka planuje dostarczać konkurencyjne cenowo i bardzo dokładne układy sieci drogowych, które będą wykorzystywane w przyszłości przez branżę motoryzacyjną.
Polskie projekty EyeVi
EyeVi wygrała w Polsce już kilka przetargów, które z sukcesem realizuje. Zostało to dostrzeżone przez dwa polskie fundusze Venture Capital, które zdecydowały się na inwestycję w spółkę posiadającą wyjątkowo korzystne perspektywy na rozwój w naszym kraju. Jest to już druga koinwestycja prywatnego funduszu RKKVC wraz z polsko-amerykańskim funduszem inwestycyjnym ff Venture Capital. Fundusze te realizują zbieżne strategie międzynarodowych inwestycji w spółki z sektora technologicznego.
Jesteśmy przekonani, że EyeVi będzie w stanie skalować potencjał swoich usług globalnie. Dostarczane przez spółkę rozwiązanie ma ogromny potencjał, ponieważ jest intuicyjne w użyciu i implementacji. Miasta i państwa na całym świecie odniosłoby znaczące korzyści z wydajniejszego utrzymania infrastruktury drogowej. W tym zakresie potencjał rynku amerykańskiego jest naprawdę ogromny i dzięki naszym relacjom i obecności na miejscu, będziemy w stanie wesprzeć EyeVi w ich międzynarodowej ekspansji – komentuje Maciej Skarul, Partner w ff Venture Capital. Ponadto, EyeVi kładzie podwaliny pod rozwiązania przyszłości, gdzie pojazdy autonomiczne będą mogły pozyskiwać dane z każdego przejechanego kilometra drogi – dodaje.
Innowacyjne rozwiązania pomiarowe rozwijane przez Eyevi mają wpływ tam, gdzie jest to naprawdę ważne, pomagając rozwiązywać globalne wyzwania na rynku infrastruktury. Gdy się poznawaliśmy, spółka miała zaledwie paru klientów ale jednocześnie Gaspar (CEO) miał jasną wizję i strategię na skokowy wzrost spółki. Jakość wykonywanej pracy oraz rekordowo krótki czas obrabiania projektów przyczynił się do tego, że spółka bardzo szybko zaczęła przyciągać kontrakty od międzynarodowych spółek. Jednak inwestując w Eyevi, widzieliśmy również potencjał w innych branżach, gdzie może być wykorzystana ekspertyza i know-how spółki – np. skanowanie laserowe, kolekcja danych GIS, pojazdy autonomiczne, tworzenie wysokiej jakości map 3D – komentuje Mateusz Bodio, dyrektor zarządzający w RKKVC.