John Carmack zrywa współpracę z Meta
John Carmack / Fot. Nick Ut, AP PhotoJohn Carmack miał rozwijać platformę wirtualnej rzeczywistości na Facebooku. Rozczarował go jednak sposób, w jaki firma zarządza technologiami i zrezygnował ze swojej roli konsultanta wykonawczego w Meta.
- Nie ma sposobu, aby to osłodzić. Myślę że organizacja [Meta - red.] działa z połową skuteczności, która by mnie uszczęśliwiała. Niektórzy mogą nawet kpić i twierdzić, że to nawet nie połowa. Że działamy na jednej czwartej wydajności - stwierdził Carmack.
Sprawdź: Urlop na żądanie
John Carmack przyzwyczajony jest do wysokiej efektywności i posuwania spraw naprzód. Sam pracuje bardzo wydajnie - i bardzo dużo. Stracił cierpliwość do pracy w Meta, m.in. ze względu na bardzo dużo spotkań i dużą chęć do "omawiania wszystkiego" zamiast do faktycznego "tworzenia i rozwijania".
Andrew Bosworth, dyrektor ds. technologii Meta i szef spółki Reality Labs, która miała pracować nad metawersum VR, skomentował odejście Carmacka słowami: "Nie można przecenić wpływu, jaki wywarłeś na naszą pracę i całą branżę". Meta, krótko mówiąc, jest wdzięczna za współpracę.
John Carmack nie zbuduje metawersum Facebookowi
John Carmack miał mieć bardzo duży wpływ na to, jakie metawersum VR zaoferuje Facebook (Meta), ale stracił cierpliwość. Jego rezygnacja zbiega się w czasie z doniesieniami, że Mark Zuckerberg marnuje miliardy dolarów na stworzenie metawersum - wirtualnego świata wypełnionego awatarami prawdziwych ludzi.
Inspiracje: Sanna Marin
Z jednej strony marzenie o metawersum generuje miliardowe koszty, a z drugiej Instagram czy Facebook odnotowały znacznie niższe przychody z reklam w dobie obecnego kryzysu i inflacji. Zrobiło się nerwowo, doszło do zwolnień tysięcy pracowników, a akcje Meta od początku roku są w fatalnej kondycji (-64%).
Choć Carmack pracował w Meta w niepełnym wymiarze godzin, jego komentarz dość jasno pokazuje, że Meta nie funkcjonuje w taki sposób, w jaki powinna działać firma wprowadzająca innowacje technologiczne.
Zuckerberg tymczasem na poważnie zaczął pracować i badać świat VR w 2014 r. To wtedy przejął za 2 mld dol. firmę Oculus, producenta gogli do wirtualnej rzeczywistości. Carmack był wtedy dyrektorem ds. technologii w Oculusie, rozwijając technologie VR.