Jawność, To się opłaca
fot. materiały prasoweZarobki w Polsce są tematem tabu. Owianie tajemnicą tego, kto ile zarabia przez lata sprzyjało pracodawcom, którzy przy utrzymującym się wysokim bezrobociu, mieli dominującą pozycję w relacji z pracownikami. Ta tajemniczość z jednej strony ułatwiała im zarządzanie rekrutacją, bo przedsiębiorcy mogli dyktować warunki, a z drugiej strony dawała im lepszą kontrolę nad firmą, bo zapobiegała konfliktom na tle płac. Jednak dziś w warunkach rekordowo niskiego bezrobocia sytuacja powoli się zmienia.
Na wzrost transparentności wynagrodzeń wpływa internet, bo pracownicy chętniej dzielą się wysokością płac na forach czy w branżowych grupach w mediach społecznościowych. Przybywa również przedsiębiorców, którzy chcą budować etyczny biznes, a w jawności płac widzą wartość budującą ich pozytywny wizerunek dobrego miejsca pracy.
Jednak przypadki takich firm to wciąż rzadkość. Z raportu rynku pracy stworzonego przez Adzunę, wyszukiwarkę ofert pracy, wynika, że informację o wynagrodzeniu w ogłoszeniach o pracę znalazło zaledwie 4 proc. szukających jej kandydatów. Jednocześnie aż 97 proc. osób pracujących i szukających pracy w Polsce chce już na etapie ogłoszenia o pracę znać proponowane zarobki. Spośród nich 64 proc. respondentów wystarczyłaby informacja w formie widełek, a pozostałym informacja o minimalnej stawce, jakiej mogą spodziewać się na danym stanowisku.
Jawność poprawia wizerunek
Proces wprowadzania jawności płac i publikowania widełek wynagrodzeń...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 5/2020 (56) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.