InPost wprowadza autonomiczne maszyny z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych i magazynów energii
grafika: materiały prasoweW nowej, autonomicznej Paczkomacie zachowane zostały wszystkie funkcjonalności standardowego urządzenia. Wprowadzono natomiast dodatkowe opcje pozwalające na optymalizację zużycia energii – np. oświetlenie maszyny po zmierzchu zmniejsza się do 30% swojej mocy, a w godzinach nocnych, gdy użytkowanie jest znikome, Paczkomat® może w pełni je wyłączyć.
Ekologiczne rozwiązania
Maszyny posiadają panele fotowoltaiczne na dachu oraz magazyn energii pracujący nawet w ujemnych temperaturach. Zastosowanie wbudowanej baterii umożliwia umieszczenie urządzenia Paczkomat w dowolnym miejscu, niezależnie od dostępu do sieci zasilania. W ramach pilotażu stawiane są również „maszyny matki” – podłączone do sieci energetycznej, które mają funkcję ładowania baterii zasilających maszyny autonomiczne w przypadku złych warunków pogodowych.
– Autonomiczny Paczkomat to kolejna innowacja Grupy InPost. Te nowoczesne maszyny możemy teraz stawiać w lokalizacjach, w których dotąd nie było to możliwe ze względu na brak dostępu do sieci energetycznej. Nowe maszyny zwiększają dostępność naszej sieci dla jak największej liczby klientów. To kolejny krok w realizacji naszej ambitnej strategii dekarbonizacji, a także wyjątkowe rozwiązanie technologiczne, niedostępne jak dotąd na rynku. Warto podkreślić, że pilotaż będziemy prowadzić równocześnie w czterech europejskich krajach, co da nam unikalną wiedzę na temat możliwości rozbudowy sieci maszyn autonomicznych w krajach o różnych warunkach pogodowych – podkreśla Izabela Karolczyk-Szafrańska, Group Chief Marketing & ESG Officer.
Paczkomaty w kolejnych miejscach
W ramach pilotażu autonomicznych urządzeń, w Polsce rozstawiono 9 maszyn – w Krakowie oraz w Gdańsku. Pod koniec maja zostały oddane do użytku 3 maszyny we Florencji, gdzie jak dotąd nie było potrzeby wymiany baterii. W Londynie testy przeprowadzane są na 2 maszynach, a we Francji pilotaż ma wystartować jeszcze w tym miesiącu, w okolicy miasta Lille – gdzie planowane jest uruchomienie 9 urządzeń.
Strategia Dekarbonizacji Grupy InPost stanowi integralne uzupełnienie jej strategii biznesowej. Ślad węglowy dostaw do urządzenia Paczkomat generuje nawet do 98% mniej emisji CO2 na ostatniej mili w porównaniu z dostawą InPost do domu. Autonomiczna maszyna to kolejny krok InPost w kierunku zmniejszania śladu węglowego. Grupa inwestuje także w rozwój elektromobilności w zakresie floty i ładowarek elektrycznych. Ponadto, InPost jest pierwszą firmą w Polsce z zatwierdzonymi przez SBTi celami NET-ZERO do 2040 oraz jedną z siedmiu firm na świecie w sektorze logistycznym, która realizuje ambitną ścieżkę dekarbonizacji do 2040 roku.
Przeczytaj również: "Pakomaty", kolejne wyzwanie rzucone InPostowi. Darmowe przesyłki dla odbiorców
Co słychać u startupów, które powstały kilka lat temu? 25% z nich nadal nie ma przychodów
Firma doradcza Taylor Economics opracowała raport, w którym przedstawiła losy 225 polskich spółek zarejestrowanych w latach 2018-2022. Na jakie wyzwania natrafili, a co im pomogło?