IATA: Centralny Port Komunikacyjny jest potrzebny w Europie

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 19
Terminal tonący w zieleni, przykryty przezroczystą kopułą, z dachem w kształcie klucza albo litery X – tak może wyglądać Port Lotniczy Solidarność. Trwają prace przygotowawcze do zaprojektowania i budowy lotniska wraz z prowadzącymi do niego liniami kol

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Terminal tonący w zieleni, przykryty przezroczystą kopułą, z dachem w kształcie klucza albo litery X – tak może wyglądać Port Lotniczy Solidarność. Trwają prace przygotowawcze do zaprojektowania i budowy lotniska wraz z prowadzącymi do niego liniami kolejowymi. 

Koncepcje wyglądu lotniska zaproponowali spółce CPK – za pośrednictwem Ambasady Wielkiej Brytanii – architekci z uznanych biur projektowych: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy i Pascal+Watson. Opracowania posłużą jako inspiracja do dalszych prac, których celem jest stworzenie planu generalnego (tzw. master planu) CPK - między Warszawą a Łodzią, 37 km od stolicy. 

Według dotychczasowych założeń, w pierwszym etapie, który jest obliczony na 45 mln pasażerów rocznie, powstaną dwie równoległe drogi startowe o długości 4000 m każda (dwie następne planowane są w ramach kolejnych etapów). Znany jest wstępny układ m.in. dróg kołowania, płyt postojowych, terminali, stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych.

– Dla lotniska spółka wytypowała wstępnie 125 elementów infrastruktury, których układ i lokalizację konsultujemy obecnie m.in. z liniami lotniczymi i podmiotami, które będą na lotnisku funkcjonowały lub świadczyły dla niego usługi – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

W tym celu w lipcu zaczął działać komitet konsultacyjny CPK powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). – Zakładamy, że popyt na podróże wzrośnie w Europie do 2037 r. o ok. 50 proc. Budowa nowej infrastruktury jest potrzebna, więc koncepcja CPK to krok we właściwą stronę – mówi Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA.

Spółka pracuje obecnie nad wyborem międzynarodowego doradcy strategiczno-technicznego z doświadczeniem w projektowaniu, budowie i zarządzaniu portami lotniczymi. W I kwartale przyszłego roku planuje zlecić masterplan, na podstawie którego docelowo powstaną projekty lotniska. 

Nieodłączną częścią CPK są inwestycje kolejowe. W ramach etapu zero, który ma być gotowy jednocześnie z lotniskiem, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, przede wszystkim Warszawa – CPK – Łódź. Ta linia dużych prędkości umożliwi przejazd z CPK do Warszawy w 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 25 minut. 

Program Kolejowy CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii (tzw. szprych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i Warszawy. Do października spółka zakończy kolejowe konsultacje z reprezentantami organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast na terenie 12  województw. Trwa przetarg na inwentaryzację środowiskową „szprych”, która będzie elementem późniejszych decyzji środowiskowych. – Program Kolejowy CPK to pierwszy od ponad 40 lat kompleksowy pomysł na budowę w Polsce na dużą skalę nowych linii kolejowych – wyjaśnia Piotr Malepszak pełniący obowiązki prezesa spółki CPK.

Według raportu Baker McKenzie i Polityki Insight, CPK może przynieść Polsce dodatkowe od 4 do 7 proc. PKB. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. miejsc pracy. Z Testu Prywatnego Inwestora wykonanego dla części lotniskowej CPK wynika, że stopa zwrotu z inwestycji wyniesie ponad 10 proc.

ZOBACZ RÓWNIEŻ