Gigantyczny wzrost zamówień przez internet [RAPORT]
fot. Adobe Stock- W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców szuka szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, do którego wciąż dostęp mają wszyscy i w którym łatwiej zrobić zakupy niż w zamkniętym, albo oddalonym od domu i nie wzbudzającym zaufania ze względu na zetknięcie z innym ludźmi, sklepie stacjonarnym. To, że sprzedaż przeniosła się do internetu widać najlepiej po naszych danych – zebranych w pierwszej połowie marca na platformie sklepów internetowych Shoper. Zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego, w marcu 2020 wzrosło o połowę w porównaniu z tym samym miesiącem w roku ubiegłym - podkreśla Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.
Więcej zakazów, więcej nowych e-sklepów
W porównaniu z podobnym okresem w 2019 roku, w marcu tego roku najwięcej nowych sklepów zakłada się w branżach: książki i multimedia, spożywcza, upominkowa, zdrowie i uroda oraz dom i ogród.
Sklepy, które pracują dłużej, w pierwszych piętnastu dniach marca odnotowały 23 proc. więcej transakcji niż średnio w lutym. Największe wzrosty notują branże: artykuły spożywcze (wzrost zamówień na poziomie 239 proc.), zdrowie i uroda (apteki, drogerie online - 138 proc. zamówień więcej) oraz elektronika i art. dziecięce. Dużym zainteresowaniem cieszyła się też branża upominkowa i sprzedająca książki oraz multimedia.
Popularność tych branż nie jest przypadkowa – kupujemy w końcu w internecie produkty, które wydają się nam być na co codzień potrzebne, a które niekoniecznie znajdziemy w sklepach stacjonarnych. Wzrost w branży wnętrzarskiej i ogrodowej należy upatrywać także w fakcie, że niektórzy domową izolację wykorzystali na prace ogrodowe lub drobne remonty.
- Ale nie tylko te branże sprzedają. Sklepy oferujące np. odzież, zabawki dla dzieci, elektronikę i sprzęt komputerowy, też mocno starają się przyciągnąć klientów licznymi promocjami albo darmowymi dostawami. Sklep internetowy to dla wielu przedsiębiorców dzisiaj jedyna szansa nie tyle na utrzymanie, co prowadzenie jakiejkolwiek sprzedaży - komentuje Oliwia Tomalik.
Średnia wartość koszyka, na początku 2020 roku była w branży upominkowej o 30 proc. wyższa niż rok wcześniej, w komputerowej o 25 proc., dziecięcej niespełna 20 proc., a spożywczej - niewiele mniej. I o ile zakupy w sklepach ze sprzętem komputerowym raczej zawsze wiążą się z wyższymi wydatkami, tak skok spożywki wyraźnie pokazuje, że ta branża zyskuje w dobie ograniczonych zakupów w sklepach stacjonarnych.
Sprzedaż względem lutego, urosła w branży spożywczej aż o 393 proc. Na przeciwległym biegunie – sport i podróże, notujące spadek sprzedaży na poziomie -24 proc. Mniejszym powodzeniem cieszą się też w ostatnich tygodniach ubrania (sprzedaż -22 proc.).
cv