Dynamicznie rośnie świadomość ekologiczna firm
Świadomość ekologiczna firmz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2022 (81)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jesteśmy przedsiębiorcami, pracownikami, konsumentami i w każdej z tych ról mamy wpływ na środowisko. Postawa proekologiczna znajduje rosnące odzwierciedlenie w priorytetach firm. Budowa eco-friendly i nowoczesnego wizerunku staje się coraz częściej celem małych firm w Polsce. Taki kierunek wyznacza sobie już 51 proc. firm, natomiast w badaniu z 2019 r. było to tylko 27 proc.
• 73 proc. małych przedsiębiorstw namawia pracowników do proekologicznych zachowań, takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci
• 79 proc. firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci
• 64 proc. przedsiębiorców chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru
• 83 proc. firm planujących zakup ekopojazdu uważa leasing za najbardziej prawdopodobną formę finansowania
– Należy wziąć pod uwagę, że nasze badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. Przedsiębiorstwa te często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii ESG czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa w związku z tym fakt, że aż o 18 pkt. proc. w ciągu trzech lat wzrosła świadomość przedsiębiorców w tym zakresie. Firmy, także te małe, dostrzegają kwestie oddziaływania na środowisko i nie są wobec nich obojętne. Badania pokazują, że w wielu obszarach czy też działaniach postawy proekologiczne stają się normą, co więcej z roku na rok rośnie powszechność takich postaw. To już nie moda, to styl i sposób działania – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Jak wynika z badania „Leasing Index”, także w aspekcie konkretnych działań, nastąpiła znacząca zmiana. Zdecydowanie więcej firm deklaruje, że namawia pracowników do proekologicznych zachowań (takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci), stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci czy chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (odpowiednio 73,79 i 64 proc.). W badaniu zrealizowanym przez Santander Leasing w 2019 r. wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów, materiałów w działalności firmy deklarowało 30 proc. badanych, obecnie to już 56 proc.
– Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań. Santander Leasing jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje już w strategię biznesową, posiadając listę własnych, wewnętrznych priorytetów w tym zakresie. Dodatkowo nieprzerwanie od 2010 r. wspieramy proekologiczne inwestycje firm w Polsce. Cały 2021 r. wypadł rewelacyjnie, jeśli chodzi o finansowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie dynamika r/r wyniosła +66 proc. Ale to nie wszystko – w połowie stycznia br. podpisaliśmy z Bankiem Ochrony Środowiska umowę o współpracy przy programie „Mój elektryk”. Dzięki temu umożliwimy przedsiębiorcom uzyskanie dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Jestem przekonany, że ten program przyczyni się do dużego wzrostu zainteresowania leasingiem „czystych” samochodów – wskazuje Mariusz Włodarczyk.
Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania tego zakupu (83 proc. odpowiedziało „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”). W przypadku sprzętu, maszyn i paneli fotowoltaicznych finansowanie poprzez leasing było wskazywane na poziomie 71 proc.
Więcej możesz przeczytać w 6/2022 (81) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.