Koniec kryzysu!? Przedsiębiorcy powrócili do leasingu samochodów

Samochody używane powinny potanieć / Fot. Martin S
Samochody używane powinny potanieć / Fot. Martin Sanchez, Unsplash.com
W I kwartale br. znacząco wzrosła wartość udzielonego finansowania w postaci leasingu samochodów osobowych - wynika z najnowszych danych Santander Leasing. Było to łącznie 560 mln złotych - prawie o połowę więcej, niż w podobnym okresie minionego roku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak podaje firma, powyższy trend w motoryzacji potwierdzają informacje pochodzącez Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. W ciągu dwóch pierwszych ,iesięcy 2023 roku na unijnym rynku zarejestrowanych zostało prawie 1,6 mln nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 11,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Polacy zaczęli rejestrować nowe samochody

Największe odbicie zanotowano w Hiszpanii (ponad 30 proc.) oraz we Włoszech (18 proc.). We Francji było to ponad 9 proc. Co ciekawe, w Niemczech liczba nowo zarejestrowanych pojazdów pozostała na niemal niezmienionym poziomie (wzrost o 0,2 proc.). W Polsce tymczasem w lutym zarejestrowano 38,5 tys. samochodów osobowych - o prawie 15 proc. więcej, niż wcześniej i o prawie 10 proc. więcej, niż w styczniu.

- Nasze i rynkowe dane ewidentnie pokazują, że pomimo nieco trudniejszej koniunktury w gospodarce, branża motoryzacyjna zarówno w Europie, jak i w Polsce stara się konsekwentnie rozwijać. Z pewnością pomaga w tym stopniowe odmrożenie łańcucha dostaw co sprzyja z kolei zwiększeniu dostępności pojazdów, którymi zainteresowani są przedsiębiorcy i osoby prywatne – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing.

– Już nie tylko dwa pierwsze miesiące br. skłaniają do pozytywnych prognoz na ten rok, ale i również połowa marca. Jak wskazuje IBRM Samar w pierwszych dwóch dekadach marca zarejestrowano w Polsce 25 212 nowych samochodów osobowych, o 20,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Nasze dane sprzedażowe tylko potwierdzają ten trend gdzie liczba zawartych przez nas umów w tym roku wzrosła r/r aż o ponad 27 proc. - dodaje.

Przeczytaj także: TikTok w ogniu krytyki

Na jakie samochody stawiają przedsiębiorcy?

TOP 5 najpopularniejszych wśród przedsiębiorców marek, które sfinansowało Santander Leasing, to: BMW, Mercedes-Benz, Ford, Toyota i Fiat. 

- Przedsiębiorcy bardziej świadomie podejmują decyzję o inwestowaniu, co cieszy z perspektywy branży leasingowej. Miejmy nadzieję, że otoczenie makroekonomiczne  stopniowo będzie sprzyjało powrotowi do poziomu stałych dwucyfrowych wzrostów z jakimi mieliśmy do czynienia w 2021 r. – wskazuje Jakub Poręcki.

Czy wzrostowy trend się utrzyma? Zdaniem przedstawicieli Santander Leasing, jest na to duża szansa. - Ostatnie 2 lata nauczyły zarówno branże leasingową jak i przedsiębiorców do pewnego poziomu cierpliwości i jeszcze większej dojrzałości inwestycyjnej. Nasi klienci zrozumieli, że dostęp do nowych aut jest powiązany z dużymi trudnościami w dostępności przedmiotów, komponentów do nich oraz surowców. Z drugiej strony z roku na rok rósł odsetek umów, które zakładały możliwość zastosowania przesunięcia terminu wydania samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu. Jeszcze w 2020 r. czyli na początku pandemii z takiej możliwości skorzystało 2,6 proc. przedsiębiorców finansujących zakup auta. W kolejnym roku było to już ponad 5 proc. umów w ramach finansowania pojazdów, by na koniec trzeciego kwartału 2022 roku zatrzymać się na poziomie prawie 10 proc. - podsumowuje.

Zobacz: Unia Europejska chce zrównania pensji mężczyzn i kobiet
 

ZOBACZ RÓWNIEŻ