Porównywarka, czyli auto za raty
Fot. Materiały prasoweNajwiększą wadą kupna auta za gotówkę jest zamrożenie co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych, co, z punktu widzenia płynności finansowej przedsiębiorstwa czy też np. planowanych przez nie inwestycji, może być dla niego niekorzystne. Nie zawsze też te pieniądze po prostu są, np. gdy biznes dopiero raczkuje. Dlatego właśnie tyle firm woli sięgać po rozwiązania pozwalające im mieć samochód w zamian za miesięczne raty. Omawiamy trzy najważniejsze tego typu rozwiązania dostępne na polskim rynku.
Kredyt
W przypadku kredytu bankowego przedsiębiorca będzie mógł swobodnie dysponować autem od chwili jego zakupu. To podstawowa zaleta tego rozwiązania w stosunku do pozostałych dwóch. Nie trzeba np. prosić instytucji finansującej o pozwolenie na wyjazd samochodu za granicę (co z zasady jest wymagane w przypadku wynajmu długoterminowego, a często i leasingu), można też bez problemu zmieniać jego wyposażenie, wybrać sobie ubezpieczyciela i serwis.
Kredyt ma jednak swoje wady. Aby go otrzymać, trzeba wykazać się odpowiednimi dochodami i zazwyczaj przynajmniej półrocznym stażem firmy, zadłużenie obniży jej zdolność kredytową, gdy będzie się np. ubiegać o dofinansowanie przez bank zakupu maszyn produkcyjnych, a ze względu na wysokość średniej miesięcznej raty, jest to także najdroższy sposób na zdobycie pojazdu.
Leasing
Przedsiębiorcy znacznie częściej decydują się na leasing. Jest on bowiem dużo bardziej korzystny finansowo niż kredyt, dzięki tzw. tarczy podatkowej, czyli możliwości odliczenia od przychodów firmy płaconych rat leasingowych.
Jednak inaczej niż w przypadku kredytu, instytucja finansująca często sama decyduje, u kogo auto ma być ubezpieczone. Ponadto w razie wypadku środki z ubezpieczenia trafią do leasingodawcy, a nie do firmy korzystającej z samochodu. Ta ostatnia musi też naprawiać go w wyznaczonych punktach serwisowych.
Dla niejednego przedsiębiorcy wadą może być także wymaganie wniesienia wysokiego wkładu własnego na start. W skrajnych przypadkach może on sięgnąć nawet 50 proc. wartości pojazdu.
Wynajem długoterminowy
To rozwiązanie, znane od dawna na Zachodzie, w Polsce jest hitem ostatnich lat. Według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów korzysta z niego już co piąte przedsiębiorstwo w kraju. Liczba wynajmowanych w ten sposób aut zwiększyła się w 2016 r. o ponad 10 proc., a eksperci twierdzą, że to nie koniec wzrostów.
– Wynajem długoterminowy uznawany jest za usługę, która może być dopasowana do potrzeb każdego klienta, a duża autonomia w konfiguracji jego parametrów sprawia, że mogą z niego korzystać przedsiębiorstwa dysponujące również mniejszymi budżetami zarezerwowanymi na utrzymanie firmowej floty pojazdów – tłumaczy Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet.
Do najważniejszych zalet wynajmu należy elastyczność. Koszty utrzymania pojazdu i opłaty zależą bowiem w dużej mierze od jego rzeczywistego przebiegu. A przy tym czynsz płacony za wynajem można uznać za koszt uzyskania przychodu. Nie jest też wymagany wysoki wkład na starcie.
Jednak z wynajmem wiążą się także spore ograniczenia. Wspomniany już wymóg uzyskania zgody na wyjazd autem za granicę można wprawdzie indywidualnie negocjować, zawierając umowę, jednak co do zasady w każdej firmie CFM (zajmującej się wynajmem długoterminowym samochodów) jest on obowiązkowy. Ponadto nadmierne zużycie pojazdu, wynikające z jego niewłaściwego użytkowania, może oznaczać narzucenie na wynajmującego dodatkowych opłat. Na zmiany w wyposażeniu też trzeba uzyskać zgodę, a wszelkie naprawy (podobnie jak w przypadku leasingu) mogą być wykonane tylko w wyznaczonych punktach serwisowych.
Co jest najkorzystniejsze finansowo?
Jak widać, każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Może więc, jeśli inne względy nie są dla nas ważne, wybierając któreś z nich, kierować się jego kosztem? Ale i to nie jest proste. Dokładne określenie warunków finansowych, aby móc porównać poszczególne oferty, jest niezwykle trudne, ponieważ na ostateczny koszt składają się dziesiątki czynników, zwłaszcza w przypadku wynajmu długoterminowego. Wymieńmy niektóre: przy leasingu i wynajmie o wysokości raty decydują m.in. zakładany roczny przebieg, miejsce korzystania z pojazdu (miasto, długie dystanse) czy ustalenia związane z jego ostatecznym wykupem, podczas gdy wszystkie te uwarunkowania nie mają znaczenia w przypadku kredytu.
Przed podpisaniem umowy o długoterminowym wynajmie auta przedsiębiorca musi też podjąć decyzje dotyczące korzystania m.in. z kart paliwowych i monitoringu GPS, na ostateczny koszt wpływa również liczba osób korzystających z pojazdu czy miejsce jego stałego parkowania, a nawet takie kwestie, jak możliwość zapewnienia przez wynajmującego wymiany ogumienia na letnie bądź zimowe. Oprócz tego firmy mają różne oferty, które podlegają nieustannym zmianom.
Ogólna zasada jest taka, że im droższy jest pojazd, tym bardziej opłaca się go wziąć w leasing lub wynająć. Ostateczna decyzja powinna być jednak i tak podjęta po uwzględnieniu indywidualnej sytuacji i oczekiwań danego przedsiębiorcy.
Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet
Zgodnie z nowymi standardami definiowania rynku, ogłoszonymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów w maju 2016 r., do wynajmu długoterminowego zaliczane są dwie usługi: Full Service Leasing i Leasing z Serwisem. Jako Leasing z Serwisem możliwe jest zakwalifikowanie samochodów finansowanych przez firmę Carfleet Management i objętych minimum dwiema usługami dodatkowymi. Wśród nich musi znajdować się pełna usługa serwisu mechanicznego. Zakres usług oferowanych w ramach Full Service Leasing jest szerszy i może obejmować dodatkowo m.in. ubezpieczenie z assistance, sezonową wymianę i przechowywanie opon czy też karty paliwowe.
---------------------------