Chmura szansą dla startupów
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2022 (84)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Prognoza na najbliższe lata? Rosnące zachmurzenie. Główny Urząd Statystyczny już teraz szacuje, że liczba małych i średnich przedsiębiorstw, które korzystają z płatnych usług w chmurze, wzrosła względem poprzedniego roku o kilkadziesiąt procent. Cyfryzacja zwiększa tempo rozwoju, obniża koszty działania i zapewnia narzędzia, dzięki którym przedsiębiorstwa zwinnie wprowadzają innowacje, dostosowując produkty i usługi do szybko zmieniających się oczekiwań rynku. Chmura obliczeniowa jest niezbędnym elementem tego procesu, ponieważ coraz więcej nowoczesnych technologii rozwija się wyłącznie w środowisku chmurowym.
Nie ma wątpliwości, że Polska stoi małymi i średnimi przedsiębiorstwami – to one w największym stopniu napędzają rodzimą gospodarkę i budują jej innowacyjność. W minionych latach jeszcze bardziej rozwinął się również ekosystem startupowy, dzięki czemu nasz rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jak tłumaczą nam młodzi founderzy, to właśnie startupy działają najskuteczniej w trudnych czasach i kryzysach, szybciej podejmują decyzje i wprowadzają nowe rozwiązania, dlatego tak ważne jest, by dostarczać im odpowiednie wsparcie: technologiczne, mentorskie i marketingowe. Tylko w taki sposób uda się zatrzymać w Polsce naprawdę utalentowanych specjalistów, dla których liczą się już nie tylko korzyści finansowe - coraz ważniejsze staje się działanie zgodne z wyznawanymi ideami i wartościami czy możliwość przecierania szlaków na obiecujących, rosnących rynkach.
Szansa na sukces dla startupów
Jednym z programów, którego celem jest kompleksowe wspieranie polskich startupów w rozwoju, jest „Let’s get (c)loud” będący wspólną inicjatywą Chmury Krajowej i Google Cloud. Program skupia się na pomocy startupom – głównie technologicznym – na wielu poziomach: od wsparcia technicznego, poprzez mentoring biznesowy, po darmowe kredyty na platformie Google Cloud oraz wspólne działania marketingowe – również międzynarodowe. Na uczestników czekają nie tylko spotkania z ekspertami Chmury Krajowej i Google Cloud czy networking. Jak przekonują przedstawiciele Chmury Krajowej, udział w programie to przede wszystkim przyspieszenie rozwoju biznesu poprzez ułatwianie dostępu do najbardziej zaawansowanych technologii informatycznych dla polskich firm. Dodatkowo, uczestnicy programu “Let’s get (c)loud” mogą współpracować z Chmurą Krajową i Google Cloud rozwijając leady sprzedażowe oraz uczestnicząc w eventach i działaniach marketingowych.
– Świadomość startupów dotycząca rozwiązań chmurowych jest stosunkowo wysoka, a rolą Chmury Krajowej jest nie tylko dostarczanie odpowiednich narzędzi do dalszego rozwoju w tym obszarze, ale także wsparcie świetnie wyszkolonych ekspertów na każdym kroku w realizacji cyfrowych strategii, aby wspólnie zaprojektować indywidualną drogę firmy do chmury. Trzeba jednocześnie wspomnieć, że startupy często wpadają w pułapkę typową dla dużych enterprise’owych firm, czyli przenoszą rozwiązania do chmury 1:1. Takie działania nie przynoszą ani oszczędności ani elastyczności. Najwięcej zyskamy, gdy budujemy strategię przejścia do chmury uwzględniając w pierwszej kolejności cele biznesowe i dopiero w kolejnym kroku dopasowując odpowiednie narzędzia i usługi natywne platform chmury publicznej, które najlepiej pomogą w ich realizacji – tłumaczy Paweł Roguski, Head of SMB w Chmurze Krajowej.
Chmura Krajowa już od kilku lat pomaga w wyborze drogi do chmury, która najlepiej pasuje do potrzeb i wyzwań danej organizacji: od instytucji publicznych i dużych korporacji po małe i średnie przedsiębiorstwa oraz startupy. Tworzy rozwiązania hybrydowe, środowiska wielochmurowe lub migruje pojedyncze aplikacje wykorzystując infrastrukturę własną bądź strategicznych partnerów - Google czy Microsoft, dbając o zgodność z lokalnymi regulacjami. Eksperci Chmury Krajowej budują kompetencje chmurowe po stronie klienta, tak by ten mógł w pełni wykorzystać potencjał chmury w realizacji swojej strategii biznesowej. – Naszym celem jest edukacja i dzielenie się wiedzą, by nasi klienci doskonale rozumieli, jak duże możliwości daje chmura. Naprawdę nie wszystko trzeba budować dziś od zera, warto czas i zasoby poświęcić na rozwój unikalnych produktów, a kwestie IT i bezpieczeństwa oddać w ręce ekspertów – zaznacza Paweł Roguski.
Kto może zgłosić się do “Let’s get (c)loud”?
Do udziału w programie zaproszona jest każda firma dla której technologia jest istotną dźwignią wzrostu. Mogą do niego przystąpić również podmioty w fazie MVP, które do korzystania z rozwiązań chmurowych potrzebują mentoringu technologicznego inżynierów Chmury Krajowej i Google Cloud. By się zgłosić, wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na stronie programu. Program jest prowadzony w elastycznej formule – nabór jest ciągły, organizacja może kontaktować się z potencjalnymi uczestnikami nawet po zakończeniu programu.
Jakie firmy rozwijają się już dzięki “Let’s get (c)loud? To między innymi Heroify - platforma z tworzonymi na miarę testami kompetencji marketingowych i sprzedażowych, pozwalająca na szybkie i skuteczne zweryfikowanie umiejętności kandydatów jeszcze przed zaproszeniem ich na rozmowę kwalifikacyjną. Stworzenie testu zajmuje 3 minuty – system analizuje ofertę pracy i na jej podstawie sugeruje kompetencje, które warto przetestować oraz dobiera pytania, które pozwolą zrobić to najskuteczniej.
– Od początku korzystamy z chmury, bo moim zdaniem to jedyna rozsądna droga dla startupów – pozwala skupić się na budowaniu produktu i dostarczaniu wartości użytkownikom, a nie zarządzaniu infrastrukturą. Od początku też korzystamy z chmury Google, bo oferuje – w zależności od potrzeb – wiele rozwiązań do uruchamiania aplikacji: App Engine, Cloud Run albo GKE. Każde z nich pozwala na bezproblemowe skalowanie aplikacji, więc kiedy na przykład mamy prezentację o naszym produkcie na konferencji, robimy demo i w jednej chwili kilka tysięcy osób rozwiązuje test, mamy pewność, że dostęp do usługi będzie bezproblemowy i szybki. Ostatnio podpisaliśmy umowę z Chmurą Krajową i przystąpiliśmy do Programu “Let’s get (c)loud”, w ramach którego otrzymaliśmy kredyty do wykorzystania na Google Cloud Platform, mentoring techniczny dotyczący platformy, a po wakacjach będziemy uczestniczyć w, mam nadzieję, owocnych spotkaniach biznesowych i networkingowych – mówi Maciej Lotkowski, Co-founder i CTO Heroify.
Z kolei 4Semantics tworzy rozwiązania zwiększające produktywność dzięki zastosowaniu AI i automatyzacji kognitywnej. Jego główny produkt to inteligentny pomocnik – The Cognitive Hand. Dzięki niemu użytkownicy mogą samodzielnie automatyzować pracę biurową, a także uczyć pomocnika wykonywania zadań.
– Bardzo sobie cenimy uczestnictwo w programie “Let’s get (c)loud”. Dla naszego startupu, naturalnym sposobem dostarczania usługi jest SaaS z wykorzystaniem skalowalnych rozwiązań chmurowych. Tworzymy oprogramowanie oparte na uczeniu maszynowym, autorskich modelach i algorytmach, więc prace R&D wymagają dużej mocy obliczeniowej. Google Cloud Platform oraz pomoc ekspertów Google i Chmury Krajowej pomaga nam w optymalizacji zużycia zasobów. Ponadto, w rozmowach z klientami korporacyjnymi, nie bez znaczenia jest fakt, że usługi mogą być dla nich dostarczane za pośrednictwem wiarygodnego partnera, jakim jest Chmura Krajowa, co daje klientom pewność i gwarancję bezpieczeństwa danych. Chętnie też korzystamy z uczestnictwa w organizowanych meetupach, zarówno ze względu na poszerzanie wiedzy, jak i bezcenny networking – wspomina Tomasz Rzeźniczak, CEO 4Semantics.
Booksy ląduje w chmurze
Możliwości, jakie oferuje dzisiaj chmura, są dostrzegane nie tylko przez “początkujące” startupy, ale także te bardziej dojrzałe. Przykładem firmy, która wykorzystała potencjał rozwiązań chmurowych do szybszego rozwoju, jest Booksy, które migrację infrastruktury stojącej za aplikacją Booksy do Google Cloud powierzyło ekspertom z Chmury Krajowej.
Booksy nie trzeba nikomu przedstawiać – to rozpoznawalny na całym świecie startup założony przez Stefana Batorego. Firma umożliwia rezerwację wizyt m.in. u fryzjera, kosmetyczki czy trenera personalnego. W 2020 roku Booksy połączyło się z Versum, tworząc wieloobszarowe narzędzie do zarządzania salonami urody, obecne w ponad 100 krajach na całym świecie; celem fuzji było stworzenie największego na świecie marketplace’u dla branży hair & beauty. Co oczywiste, realizacja tak ambitnych planów nie mogłaby się udać bez kompleksowego wsparcia technologicznego – architektura oparta na dedykowanych serwerach, kolokowanych w zewnętrznych centrach danych, w przypadku Booksy już dawno osiągnęła kres swoich możliwości rozwoju.
Rosnąca liczba użytkowników Booksy w różnych strefach czasowych, przejęcia kolejnych konkurentów na lokalnych rynkach, gwałtowne zmiany zachowań klientów związane z COVID-19 – to wszystko powodowało, że zarządzanie infrastrukturą IT stawało się coraz bardziej kosztownym i czasochłonnym procesem. Firma szukała bezpiecznej i skalowalnej technologii, która zmniejszy zaangażowanie działu IT i pozwoli skupić się na rozwoju produktu, jednocześnie optymalizując koszty podczas lockdownów. – Do największych wyzwań, z jakimi musiało zmierzyć się Booksy, należały brak automatyzacji zarządzania infrastrukturą oraz duże skoki zapotrzebowania na moc obliczeniową ze względu na gwałtowne zmiany na rynku. Chmura Krajowa przeniosła popularną aplikację do środowiska Google Cloud, co znacznie uprościło proces administracji infrastrukturą, a firmie pozwoliło skupić się na rozwoju produktu i ekspansji na rynkach zagranicznych – wyjaśnia Izabela Świderek-Kowalczyk, szefowa komunikacji Chmury Krajowej.
Jak tłumaczą eksperci Chmury Krajowej, zespół doświadczonych inżynierów i architektów nie tylko przeniósł aplikację, ale także zoptymalizował środowisko pod kątem kosztów i bezpieczeństwa, tym samym odciążając w procesie migracji dział IT Booksy, który mógł w tym czasie realizować bieżące zadania.
Ostatnie wyniki Booksy udowadniają, że taka strategia się opłaciła. Dalszy rozwój nie byłby możliwy, gdyby nie kompetencje i know-how inżynierów i ekspertów Chmury Krajowej i Google Cloud, którzy chętnie podzielą się doświadczeniem z kolejnymi startupami. To od obecnego pokolenia founderów w dużej mierze zależy, czy Polska wykorzysta stojące przed ekosystemem szanse.
Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.