Antyporadnik. Jak wypalić pracownika
Fot. shutterstock.Wypalenie zawodowe to nie choroba pracownika, lecz organizacji” – twierdzi Christina Maslach, prekursorka badań nad wypaleniem zawodowym. Tym tropem poszli naukowcy z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS i eksperci Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Wspólnie opracowali raport „Wypalenie zawodowe – znak czasów?”, w którym twierdzą, że wysoki wskaźnik tego zjawiska stanowi dla pracodawców dzwonek alarmowy, że to organizacja – a nie poszczególne osoby w zespole – potrzebują systemowych zmian. Konkluzja opracowania zgodna jest z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, według których odpowiedzialność za zarządzanie zjawiskiem wypalenia zawodowego ponosi przede wszystkim organizacja.
Według specjalistów konsekwencje wypalenia zawodowego wpływają na efektywność w miejscu pracy. Według Instytutu Gallupa 76 proc. pracowników przynajmniej od czasu do czasu doświadcza wypalenia zawodowego, a 28 proc. twierdzi, że jest wypalonych bardzo często lub zawsze. W rezultacie organizacje mierzą się z realnymi problemami: zwiększeniem absencji chorobowej o 63 proc. i częstszymi interwencjami SOR o 23 proc. Wypalenie zawodowe generuje koszty, zarówno jeśli chodzi o zwiększoną rotację pracowników, niższą produktywność, jak i utrzymanie w organizacji najlepszych talentów.
Mimo to wielu pracodawców zachowuje się tak, jakby chciało celowo „wypalić” pracownika. Postanowiliśmy – w formie antyporadnika – zebrać najczęstsze błędy popełnione przez przedsiębiorstwa.
Spraw, by pracownik czuł się zmęczony i wyczerpany
Myślisz, że dbasz o pracownika, bo oferujesz mu owocowe czwartki albo pozwalasz raz w tygodniu pracować z domu? Prawdopodobnie się mylisz. Jednym z ważniejszych czynników wypalenia zawodowego jest obciążenie zatrudnionych nadmiernymi obowiązkami. Zgodnie z teorią wymagań i zasobów pracy pracownik nie może otrzymywać przez dłuższy czas obowiązków, które przekraczają jego możliwości. Zresztą zasoby to nie tylko jego wiedza i umiejętności, ale też np. wspierający lider czy zespół. – Nawet najbardziej ekskluzywne benefity nie są w stanie zabezpieczyć pracowników przed negatywnym działaniem nadmiernych wymagań – ocenia dr Malwina Puchalska-Kamińska, psycholożka i wykładowczyni Wydziału Psychologii w Sopocie w Zakładzie Psychologii Organizacji i Marketingu Uniwersytetu SWPS.
Wypaleniu sprzyja też utrudnianie pracownikowi odpoczynku. Jeśli nie pozwalasz mu po pracy oderwać się od obowiązków, utrudniasz wyłączenie w domu służbowego laptopa czy telefonu, to jesteś na dobrej drodze, by go wypalić. Pokusa rozmycia granic między tym, co prywatne i zawodowe, zwiększyła się wszak u nas wszystkich w czasie pandemii, kiedy zaczęliśmy pracować spoza biura.
Co powinien zatem zrobić dobry lider? Przede wszystkim na bieżąco monitorować, czy pracownik ma narzędzia niezbędne do pracy i czy obciążenie obowiązkami nie przekracza jego możliwości poznawczych, emocjonalnych i fizycznych. Jeśli nie występuje tu równowaga, trzeba albo zwiększyć zasoby, albo zmniejszyć zakres wymagań.
Nie dbaj o pracownika
Dobrym sposobem na zwiększenie prawdopodobieństwa wypalenia twojego pracownika jest niedbanie o jego potrzeby. Szkolenia rozwojowe? Empatyczny styl zarządzania? Programy wellbeing wpływające na poprawę samopoczucia? W firmie, która „wypala”, należy o tym zapomnieć. Jeśli do tego narzucimy podwładnym monotonność obowiązków, presję czasową, mechaniczność pracy i wypełnianie zadań, które się od siebie nie różnią, wzrost szans na wyczerpanie członków naszego zespołu mamy jak w banku!
Nie doceniaj
„Jeśli lider/liderka mówi pracownikom, że ich praca jest niewiele warta, to w efekcie będzie otoczony/otoczona ludźmi, którzy nie lubią wykonywać swoich zadań” – czytamy we wspomnianym raporcie. Niedocenianie to świetny sposób, by...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 6/2023 (93) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.