9 wskazówek na pierwsze kroki w biznesie
rys. shutterstock.W ośmiu edycjach programu Biznes w Kobiecych Rękach wzięło udział 455 kobiet i powstało aż 335 nowych firm, z których ponad 70% nadal stabilnie rozwijają swoją działalność.
Mniej kobiet w biznesie
Raport z badania Global Entrepreneurship z 2021 r. pokazuje, że Polki coraz rzadziej zakładają własną działalność gospodarczą. Jak wskazuje PARP Grupa PFR (zlecająca badanie) zjawisko wynika z braku wyraźnych szans biznesowych w ich otoczeniu, z lęku przed porażką oraz z przekonania o braku odpowiednich kompetencji.
Na przekór tym tendencjom uczestniczki poprzednich edycji Biznesu w Kobiecych Rękach, jako doświadczone przedsiębiorczynie dzielą się wiedzą, co zrobić, aby nie chować do szuflady swojego pomysłu na biznes, lecz z sukcesem go rozwijać.
9 pomysłów na skuteczny rozwój biznesu
1. Nie zakładaj, jaką potrzebę ma klient - sprawdź to!
Zanim zbudujemy swoją ofertę, warto dowiedzieć się, czego tak naprawdę potrzebują klienci. Często początkujący przedsiębiorcy określają potrzeby klienta na podstawie własnych przypuszczeń, a tymczasem trzeba zbadać rzeczywiste oczekiwania i potrzeby. Tylko wtedy stworzymy ofertę, która będzie dla klienta atrakcyjna.
2. Stwórz biznes oparty na własnej pasji
To może być zaskakujące. W końcu biznes przede wszystkim powinien przynosić zyski. Jednak jak się okazuje, odczuwanie pasji w pracy dzisiaj ma szczególne znaczenie. Warto poszukać swojej niszy, konsekwentnie ją rozwijać i nie bać się oprzeć biznesu na tym, co nas interesuje.
“Praca może być naszą pasją i nasza pasja może być pracą. I obojętnie, w którą stronę pójdziemy, możemy na tym zarabiać i z tego żyć” – twierdzi Marta Zięba-Szklarska, która w ramach programu założyła firmę Świat Kadr i rozwija ją w ramach członkostwa Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
3. Znajdź osobę, która Cię uzupełnia
Działanie w pojedynkę może być trudne. Dlatego warto rozejrzeć się za wsparciem osób, które pokażą inną perspektywę. Niekoniecznie musimy mieć wspólnika. Wystarczy zaufany partner biznesowy czy inna przedsiębiorcza osoba.
W biznesie trzeba dbać o równowagę. Jeśli jesteś romantykiem, znajdź osobę, która myśli bardzo trzeźwo. Jeżeli myślisz chłodno i racjonalnie, znajdź kogoś, kto poczuje Twoją pasję i będzie Twoją lokomotywą” – radzi Małgorzata Kaczorowska, właścicielka firmy Social Symbiosis.
4. Pracuj z mentorem
Na początku drogi przedsiębiorcy szczególnie warto sięgnąć po wsparcie osoby bardziej doświadczonej. Kogoś, kto spojrzy na nasz biznes z innej perspektywy i pomoże podjąć ważne decyzje.
“Praca w ramach Biznesu w Kobiecych Rękach z mentorką nauczyła mnie stawiać przed sobą cele. Dzięki temu mogłam skonfrontować mój pomysł na biznes z rzeczywistością. I okazało się, że warto zmienić pierwotny plan. Takie wsparcie jest bezcenne” – mówi Edyta Tomasik prowadząca firmę Młody sportowiec.
Czytaj dalej: Uber i kobiety. "Kierowczynie pilnie poszukiwane"
5. Zbuduj grupę wsparcia
“Trzeba pamiętać, że w biznesie nigdy nie jesteśmy same. Nawet jeśli prowadzimy jednoosobową działalność, nadal mamy wsparcie księgowej, prawnika czy przyjaciółki. Dlatego trzeba starać się przekazywać część obowiązków innym” – radzi Magdalena Rydzewska, która otworzyła firmę 2Eye.
6. Działaj już teraz!
Osoby, które chcą otworzyć własny biznes, często mają przekonanie, że muszą być do tego przygotowane na 100%. Tymczasem trzeba zacząć działać z tym, co już się ma i porzucić perfekcjonistyczne podejście.
“Za dwa lata wcale nie będziesz bardziej gotowa na swój biznes, niż jesteś teraz. Trzeba iść małymi kroczkami w kierunku własnego biznesu, a pewnego dnia to wszystko zaklika” – twierdzi Gosia Tchorzewska, członkini Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i właścicielka firmy GoTek Rysuje.
7. Daj sobie przestrzeń do zmian
Warto stworzyć wizję swojego biznesu i zaplanować strategię rozwoju firmy. Jednocześnie podchodzić do wszystkich założeń elastycznie, reagując na to, co się wokół dzieje. Kurczowe trzymanie się pierwotnych założeń może doprowadzić do poczucia, że znaleźliśmy się w ślepym zaułku. Słuchanie klientów i elastyczne podejście do oferty otwiera nowe możliwości rozwoju firmy.
8. Traktuj kryzys jak motywator
Pierwsza porażka często sprawia, że początkujący przedsiębiorca chce zrezygnować. Ale to tylko sygnał, że trzeba zrobić coś inaczej, poszukać nowych rozwiązań.
“Ryzyka projektowe są w każdym najmniejszym biznesie i w każdym najmniejszym projekcie. Więc bardzo istotne jest, żeby skoncentrować się na celu i iść dalej” – zauważa Magdalena Rydzewska.
9. Celebruj małe sukcesy
Nie zostawiajmy świętowania tylko na wielkie okazje w firmie. Każdego dnia znajdźmy coś, za co siebie nagrodzimy. Dzięki temu zadbamy o dobry nastrój i motywację do dalszej pracy nad firmą.
Czytaj dalej: Just Join IT otworzy nowe biuro w Warszawie. "100 proc. zdalnie nie da się robić wielkich zmian"