15 wpływowych kobiet polskiej branży technologicznej

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2025 (117)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Przez wiele dekad wpływ kobiet na rozwój nowych technologii był – delikatnie mówiąc – ograniczony. Dziś jednak sytuacja dynamicznie się zmienia – kobiety odgrywają coraz większą rolę w branży high-tech, a ich obecność na stanowiskach kierowniczych systematycznie rośnie. Zmiany zachodzą tak szybko, że można mówić o cichej rewolucji.
Z drugiej strony wiele jest jeszcze do zrobienia. Potrzebna jest wręcz praca u podstaw. Choć kobiety stanowią połowę społeczeństwa, na uczelniach technicznych wciąż są niedoreprezentowane – stanowią jedynie 33,5 proc. ogółu studentów. Jeszcze mniej kobiet decyduje się na informatykę i kierunki związane z nowymi technologiami. Autorki opublikowanego właśnie raportu „Kobiety na politechnikach 2025” apelują: - Czas zmienić sposób myślenia i tworzyć środowisko, które będzie wspierać dziewczęta w wyborze kariery w naukach ścisłych i technicznych.
Dokument został opracowany przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI-PIB) oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy. Z opublikowanych danych wynika, że szczególnie niski jest odsetek kobiet na kierunkach związanych z nowymi technologiami. Informatykę wybiera zaledwie ok. 17 proc. z nich.
Dr Anna Knapińska z OPI-PIB podkreśla, że to nie kobiety powinny się zmieniać, ale system, w którym funkcjonują. Według niej uczelnie techniczne muszą aktywnie tworzyć inkluzywne środowisko, w którym kobiety będą czuły się bezpiecznie i wspierane. Zwraca uwagę na istnienie „klimatu męskiej szatni”, który może zniechęcać studentki do kontynuowania nauki na kierunkach technicznych. – Kobiety chętniej aplikują do laboratoriów i zespołów kierowanych przez inne kobiety. Kobiety przyciągają kobiety – zaznacza.
Dr Anita Kijanka, specjalistka od komunikacji medialnej firm zajmujących się najnowszymi technologiami, a jednocześnie konsultantka „My Company Polska” w przygotowaniu listy wpływowych kobiet polskiej branży technologicznej, podkreśla, że w przyciąganiu kobiet do branży technologicznej ogromną rolę odgrywają pozytywne wzorce osobowe. - Kiedy widzimy inne kobiety na wysokich stanowiskach w branży, uświadamiamy sobie, że my też mamy szanse. To ważne, bo technologia potrzebuje różnorodności – mówi specjalistka (cały wywiad z dr Anitą Kijanką w tym wydaniu MCP).
Dr Kijanka to inicjatorka międzynarodowego raportu „Strong Women in IT”, do którego kolejnej edycji właśnie ruszył nabór. Jego celem jest właśnie promowanie kobiet w technologiach.
Inicjatyw tego typu na szczęście jest coraz więcej. Tymczasem „My Company Polska” przedstawia (w kolejności alfabetycznej) listę 15 wpływowych kobiet polskiej branży technologicznej. Kto tworzy tę branżę?
1. Kamila Cichocka
CMO Microsoft Polska
Zarządza marketingiem w Microsoft w regionie Europy Środkowej. Wspiera liderów biznesu w przekładaniu strategii i procesów na transformację technologiczną i budowanie przewagi konkurencyjnej. Od początku kariery związana z branżą IT. Entuzjastka marketingu inkluzywnego i zrównoważonego rozwoju – łączy innowacje z odpowiedzialnością społeczną marek. Współzałożycielka trust4brand – społeczności praktyków marketingu i komunikacji.
2. Liudmila Climoc
prezeska zarządu Orange Polska
Pierwsza kobieta na tym stanowisku od czasu wydzielenia Telekomunikacji Polskiej (poprzedniczki prawnej Orange Polska) w oddzielne przedsiębiorstwo. Pochodzi z Mołdawii, ma ponad 25-letnie doświadczenie w branży telekomunikacyjnej. W 2008 r. została prezeską zarządu Orange Moldova, a w 2016 r. – Orange Romania. W czasie jej kadencji Orange w Rumunii przeszedł kompleksową transformację od spółki świadczącej wyłącznie usługi komórkowe do w pełni zintegrowanego operatora telekomunikacyjnego. Absolwentka studiów inżynierskich na Politechnice Mołdawskiej oraz studiów MBA prowadzonych wspólnie przez Uniwersytet w Newport i mołdawską grupę ProEra.
3. Magdalena Dziewguć
Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację
Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać, i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest, musimy obudzić w nich łobuza – mówiła w jednym z wywiadów. Magdalena Dziewguć nie tylko sama wiele osiągnęła, ale też wspiera w tym kobiety. Menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w branży nowych technologii. Studiowała prawo i psychologię, posiada tytuł Executive MBA SGH oraz GMP Harvard Business School. Od 2014 r. pracuje dla Google, jest też współzałożycielką Digital University oraz LiderSHE w Polsce. Ekspertka w zakresie innowacji, doradza funduszom inwestycyjnym i startupom w komercjalizacji nowych pomysłów biznesowych.
4. Magdalena Kotlarczyk
Country Director Google Polska
Do zespołu Google Polska dołączyła w 2011 r., w tym samym roku objęła stanowisko dyrektorki polskiego oddziału firmy. Wcześniej przez blisko 13 lat w lokalnych i regionalnych rolach w Procter & Gamble z Warszawy, Londynu czy Genewy odpowiadała za brand management i planowanie komunikacji marketingowej. Absolwentka marketingu i zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim, ukończyła też podyplomowe studia z psychologii zachowań konsumenckich na Uniwersytecie Warszawskim oraz Executive Program na Singularity University. Od września 2021 r. zasiada w Zarządzie IAA Polska, stowarzyszenia reklamy, którego celem jest kształtowanie zrównoważonego rozwoju rynku komunikacji marketingowej.
5. Anna Beata Kwiatkowska
wiceprezeska Polskiego Towarzystwa Informatycznego
Doktor nauk matematycznych w zakresie informatyki, wykładowczyni i kierowniczka Pracowni Metodyki Nauczania Informatyki na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu. Ekspertka OECD w działaniach międzynarodowych dotyczących wypracowania katalogu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie technologii, w tym informatyki w perspektywie do 2030 r. Od 2021 r. członkini sekcji wspierania udziału kobiet w IT w Komitecie Informatyki Polskiej Akademii Nauk, wielokrotnie nagradzana za działalność dotyczącą popularyzacji informatyki i przyczynianie się do rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Rok temu ministra Barbara Nowacka powołała ją na przewodniczącą Rady do spraw Informatyzacji Edukacji.
6. Jowita Michalska
założycielka i CEO Digital University
Założycielka i prezeska Digital University, ekspertka w dziedzinie edukacji, przyszłości rynku pracy i nowych technologii. Ambasadorka Cyfrowej UE i doradczyni ds. Digital Polskiej Prezydencji Rady UE 2025. Edukuje biznes, realizując programy rozwojowe we współpracy z czołowymi amerykańskimi uczelniami i organizacjami, takimi jak Singularity University. Wspiera młode kobiety i uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości poprzez działania Fundacji Digital University. Autorka podcastu Digitalks i książki „Szkoła w czasach AI”, inicjatorka Masters & Robots – wydarzenia gromadzącego światowych liderów innowacji. Laureatka tytułów Digital Shaper i Bizneswoman Roku, uznana za jedną ze 100 najwybitniejszych kobiet w biznesie.
7. Kinga Piecuch
prezeska zarządu Packard Enterprise Polska
Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zarządzaniu firmami technologicznymi. Jedyna kobieta na polskim rynku IT, która zarządzała kilkoma międzynarodowymi spółkami technologicznymi w kraju i regionie CEE. Zaczynała karierę w administracji państwowej u boku prof. Marka Belki. W latach 2000-2006 pracowała na stanowisku Sales Director SMB w IBM, a przez kolejne siedem lat jako VP, a później General Manager Xerox Polska. Obecnie prezeska HPE w Polsce, gdzie od ponad dwóch lat prowadzi transformację kulturową i zarządczą, ponownie wyprowadzającą kolejna organizację z kryzysu w obszarze sprzedaży. Z wykształcenia ekonomistka.
8. Prof. Aleksandra Przegalińska
specjalistka od sztucznej inteligencji
Filozofka, badaczka rozwoju nowych technologii, światowej sławy ekspertka z zakresu sztucznej inteligencji, ale też osobowość medialna (od lipca ubiegłego roku komentatorka popularnego „Szkła kontaktowego” w TVN24). Profesorka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego, prekursorka badań na temat zastosowania sztucznej inteligencji w zarządzaniu. Współautorka książki „Artificial Intelligence in Business Strategy”, która uchodzi za jedną z pierwszych na świecie publikacji powstałych we współpracy ze sztuczną inteligencją. Obecnie związana także z Uniwersytetem Harvarda. Jedna z dwóch Polek, która znalazła się na liście Top 50 Women in Tech (Customer Experience)
9. Karolina Rzońca-Bajorek
wiceprezeska zarządu Asseco Poland
Grupa Asseco to szósty co do wielkości producent oprogramowania w Europie oraz największy dostawca nowoczesnych rozwiązań informatycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Na czele Grupy będącej federacją spółek działających w ponad 60 krajach świata, stoi Asseco Poland, które było jednym z pierwszych założonych w Polsce startupów. Karolina Rzońca-Bajorek jest wiceprezeską Asseco Poland od 2021 r. Jako Chief Financial Officer (CFO) odpowiada za Pion Finansowy Spółki i Pion Finansowy Grupy Asseco oraz Dział Centrum Usług Wspólnych. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej.
10. Joanna Seklecka
prezeska zarządu eService
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService to największy agent rozliczeniowy w Europie Środkowo-Wschodniej, a także największy i najchętniej wybierany dostawca elektronicznych usług płatniczych w regionie. Joanna Seklecka stoi na czele firmy od 2017 r., ale związana jest z nią od ponad dwóch dekad. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz studiów doktoranckich na kierunku zarządzania. Ukończyła też elitarny Stanford Executive Program prowadzony przez Stanford University Graduate School of Buisness dla najwyższej kadry zarządzającej. Wcześniej związana z branżami gier komputerowych, doradztwa i audytu. Misję na stanowisku prezeski eService kontynuuje również po włączeniu eService w struktury światowego potentata branży płatniczej – Grupy Global Payments Inc. Laureatka licznych nagród i wyróżnień, m.in. Najbardziej wpływowej kobiety branży płatniczej, Menedżerki Roku czy Perły Biznesu.
11. Indre Sizovaite
członkini zarządu Vercom
Vercom to w stu procentach polska firma technologiczna, która działa globalnie. Na GPW wyceniana jest na ok. 2,5 mld zł. Vercom, tworzy globalne platformy komunikacyjne w chmurze. Od kwietnia tego roku w zarządzie spółki zasiada Indre Sizovaite, absolwentka Vilnius Tech University na kierunku Business Administration oraz MBA z międzynarodowego marketingu. Studiowała też w Tajwanie i w Grecji. Doświadczenie zdobywała, współpracując z ponad 80 firmami jako specjalistka ds. marketingu cyfrowego. Jedna ze strategii marketingowych, którą prowadziła, została nominowana do prestiżowej nagrody European Search Awards jako jedna z najlepszych w Europie.
12. Paulina Skrzypińska
Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska
Ma 14-letnie doświadczenie w pracy dla inkubatorów, parków naukowo-technologicznych i funduszy inwestycyjnych, zarówno przy inicjatywach regionalnych, krajowych, jak i międzynarodowych. Współorganizatorka regionalnej społeczności startupowej. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu i Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W BNP Paribas od 2017 r. Jej zespół wsparł ponad 16 wdrożeń startupów i pierwszą w historii banku inwestycję w startup, Autenti. Współautorka „Kodeksu współpracy ze startupami” oraz „Zaklinaczy Słoni” – poradnika dla młodych firm technologicznych i korporacji dążących do efektywnej współpracy.
13. Edyta Stanek
prezeska zarządu ML System
Jest nie tylko szefową, ale też współzałożycielką powstałej w 2006 r. firmy ML System. To wysoce wyspecjalizowana spółka technologiczna z bardzo silnym zapleczem badawczo-laboratoryjnym. Stanek ukończyła studia na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Od stycznia 2023 r. stoi na czele zarządu działającej w Stanach Zjednoczonych spółki ML System Inc. Przeprowadziła transformację spółki ML System ze świadczącej usługi firmy wykonawczej w firmę produkcyjną. Do listopada 2017 r. odpowiadała za transfer technologii. W lutym 2021 r. weszła do zarządu spółki i została jego wiceprezeską, zaś w grudniu ubiegłego roku objęła stery przedsiębiorstwa.
14. Zuzanna Stamirowska
CEO Pathway
Współzałożycielka Pathway, startupu, który umożliwia uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym, jednocześnie automatycznie dbając o aktualizacje danych potrzebnych deweloperowi w architekturze strumieniowej. Startup pozwolił liderom branży na analizowanie operacji transportowych, skracając 900-krotnie czas marnowany w oczekiwaniu na wyniki. Mówi się o niej, że jako jedna z niewielu osób z Polski może mieć wpływ na rozwój AI. Przed biznesem robiła karierę naukową. Obroniła doktorat z prognozowania w handlu morskim, praca została opublikowana w prestiżowym czasopiśmie Narodowej Akademii Nauk. Obecnie klientami Pathwaya są m.in. La Poste, DB Schenker, Intel, NATO, Autopay czy jeden z zespołów Formuły 1. Niedawno start-up zebrał 10 mln dol. finansowania w rundzie zalążkowej i przeniósł się do Doliny
Krzemowej.
15. Katarzyna Szymielewicz
prezeska Panoptykon
Absolwentka prawa na Uniwersytecie Warszawskim i studiów o rozwoju w School of Oriental and African Studies. Współzałożycielka, szefowa i dyrektorka ds. strategii i rzecznictwa Fundacji Panoptykon, która od 2009 r. walczy o ochronę podstawowych wolności wobec zagrożeń związanych z rozwojem współczesnych technik nadzoru nad społeczeństwem. Szymielewicz od początku czuwa nad strategią organizacji i kierunkami działania. Koordynuje działania rzecznicze na rzecz lepszej regulacji firm technologicznych w Polsce i na poziomie Unii Europejskiej. Zwraca uwagę na zagrożenia, jakie powoduje model biznesowy big-techów. Prowadzi też popularny podcast Panoptykon 4.0 i publikuje w opiniotwórczych mediach. Jest członkinią międzynarodowej sieci przedsiębiorców społecznych Ashoka. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim i studia o rozwoju w School of Oriental and African Studies.

Więcej możesz przeczytać w 6/2025 (117) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.