Trzy filary franczyzy

Fot. East News
Fot. East News 65
Franczyzy są coraz powszechniejsze. Te dotyczące handlu i gastronomii otaczają nas na każdym kroku. Ale pod ich skrzydłami są też oddziały banków, szkoły językowe, agenci nieruchomości, biura tłumaczeń, przychodnie. Franczyzę może założyć właściwie każda firma, której model działania sprawdza się od dłuższego czasu. To sposób na ekspansję.

Głównym, niejako filozoficznym, założeniem franczyzy jest to, że największym kapitałem dobrze sobie radzącej firmy są kwestie niematerialne: jej model funkcjonowania, kultura organizacyjna, wiedza o rynku i biznesie, uznana przez klientów marka. Jeśli mamy te dobra, możemy znacznie poszerzyć swoją działalność, nawet bez kapitału na ekspansję. Zawieramy po prostu odpowiednie umowy z innymi przedsiębiorcami. Chodzi o to, by, zachowując w podstawowych kwestiach swoją niezależność i ponosząc również koszty, działali oni pod naszym szyldem. Powiedzmy, że zakładamy franczyzę gastronomiczną. Franczyzobiorcy będą nam płacić za nasz udany model biznesowy i know-how, czyli za licencję (bo np. wiemy, gdzie warto otworzyć lokal, jak go urządzić, co serwować, jak obsługiwać klientów) oraz za nasze kontakty i działania (w tym np. za wspólne dla wszystkich zakupy czy prowadzenie marketingu). I wreszcie rzecz bardzo ważna – będą płacić za naszą markę (byle okazała się wystarczająco silna). – Jako franczyzodawca dostarczamy know-how, narzędzia, rozwijamy produkt, promujemy markę i rozmawiamy z dostawcami, a bezpośrednie prowadzenie poszczególnych lokali oddajemy w ręce franczyzobiorców – opisuje Dorota Cacek, wiceprezes firmy Sphinx Polska, zarządzającej m.in. restauracjami Sphinx, Chłopskie Jadło czy siecią pubów Piwiarnia Warki. 

Odgórne sterowanie poszczególnymi placówkami niekoniecznie jest bowiem bardziej efektywne. Franczyzobiorca to przecież wciąż właściciel swojego biznesu, często więc będzie...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 11/2018
 (38)

Więcej możesz przeczytać w 11/2018 (38) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ