Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie
Ustawa franczyzowa, fot. ShutterstockJak wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Franczyzodawców i branżowego serwisu franchising.pl, mimo pandemii rynek franczyzy wcale nie osłabł. Zmieniła się natomiast jego struktura. Najbardziej aktywne są te sieci, które oferują stosunkowo niską kwotę wejścia do biznesu. Coraz więcej firm bierze ryzyko finansowe na siebie. Dlaczego? To proste. Mali przedsiębiorcy są nieufni, a dodatkowo znacznie bardziej ostrożni we wchodzeniu we franczyzy. Kandydatów jest coraz mniej, co sprawia, że między sieciami zaczyna toczyć się ostra walka.
Taki trend ma dwie konsekwencje. Po pierwsze, ekspansja sieci franczyzowych musi być wolniejsza, ale bardziej przemyślana. Po drugie, franczyzobiorcy zaczynają mieć coraz większą siłę negocjacyjną w rozmowach z sieciami. To nowość, której do tej pory w ponad 30-letniej historii polskiej franczyzy nie było.
A jak wyglądają liczby? Jak wynika z raportu, w Polsce przed pandemią aktywnych było ok. 83 tys. umów franczyzowych w ramach ok. 1,3 tys. sieci. Dziś jest ich ok. 87 tys., przy czym najbardziej spektakularne wzrosty sięgające nawet 20 proc. odniosły sieci spożywcze. Co więcej, wydłuża się także średni okres prowadzenia firmy – aż 80 proc. franczyzobiorców prowadzi firmę po pięciu latach od wejścia w biznes! Warto także powołać się na raport sieci Lewiatan, z którego wynika, że aż...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.