Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie

Ustawa franczyzowa
Ustawa franczyzowa, fot. Shutterstock
W dżungli przetrwają najsilniejsi. I chociaż dziś rynek franczyzy jest już znacznie bardziej ucywilizowany niż jeszcze kilka lat temu, to do gry właśnie wchodzi Ministerstwo Sprawiedliwości. Czy wywróci rynek?

Jak wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Franczyzodawców i branżowego serwisu franchising.pl, mimo pandemii rynek franczyzy wcale nie osłabł. Zmieniła się natomiast jego struktura. Najbardziej aktywne są te sieci, które oferują stosunkowo niską kwotę wejścia do biznesu. Coraz więcej firm bierze ryzyko finansowe na siebie. Dlaczego? To proste. Mali przedsiębiorcy są nieufni, a dodatkowo znacznie bardziej ostrożni we wchodzeniu we franczyzy. Kandydatów jest coraz mniej, co sprawia, że między sieciami zaczyna toczyć się ostra walka.

Taki trend ma dwie konsekwencje. Po pierwsze, ekspansja sieci franczyzowych musi być wolniejsza, ale bardziej przemyślana. Po drugie, franczyzobiorcy zaczynają mieć coraz większą siłę negocjacyjną w rozmowach z sieciami. To nowość, której do tej pory w ponad 30-letniej historii polskiej franczyzy nie było.

A jak wyglądają liczby? Jak wynika z raportu, w Polsce przed pandemią aktywnych było ok. 83 tys. umów franczyzowych w ramach ok. 1,3 tys. sieci. Dziś jest ich ok. 87 tys., przy czym najbardziej spektakularne wzrosty sięgające nawet 20 proc. odniosły sieci spożywcze. Co więcej, wydłuża się także średni okres prowadzenia firmy – aż 80 proc. franczyzobiorców prowadzi firmę po pięciu latach od wejścia w biznes! Warto także powołać się na raport sieci Lewiatan, z którego wynika, że aż...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2023 (90)

Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ