Rekrutacyjne podsumowanie roku 2024: Które branże rekrutowały najsprawniej?

rekrutacja
Rekrutacyjne podsumowanie roku 2024 / Fot. Freepik/yanalya
Szybkość, z jaką firmy znajdują i zatrudniają nowych pracowników, odgrywa kluczową rolę w budowaniu ich konkurencyjności. Analiza danych z 2024 roku ujawnia, które branże osiągnęły najlepsze wyniki w pozyskiwaniu talentów. Jak różniły się kluczowe wskaźniki, takie jak czas odpowiedzi na aplikację czy szybkość zamykania procesów rekrutacyjnych?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Co decyduje o sprawnej rekrutacji?

W rekrutacji czas ma kluczowe znaczenie. Wskaźniki takie jak Time to View, Time to Offer czy Time to Hire to standardowe mierniki efektywności procesów. Szybkie otwarcie aplikacji, dynamiczne decyzje dotyczące ofert i sprawne zamykanie projektów rekrutacyjnych to nie tylko wyznacznik dobrej organizacji, ale też istotny element budowania przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.

- Sprawna rekrutacja to wypadkowa dobrze zaprojektowanego procesu, płynnej i efektywnej komunikacji między HRem i biznesem oraz wykorzystania odpowiednich technologiii HR, które automatyzują najważniejsze etapy – od selekcji aplikacji po komunikację z kandydatami. Bez tych narzędzi trudno jest zachować tempo, które dziś wymagane jest na rynku pracy – mówi Katarzyna Trzaska, ekspertka eRecruiter.

Raport: Rekrutacyjne KPI 2024 wskazuje wyraźne różnice między branżami w zakresie efektywności rekrutacyjnej.

Branże na prowadzeniu

Analiza wskaźnika Time to View (czas od wpłynięcia CV do jego przejrzenia przez rekrutera) za 2024 rok ukazuje wyraźne różnice między sektorami pod względem szybkości reakcji na aplikacje kandydatów. Średni czas otwarcia aplikacji przez rekruterów w pierwszej połowie roku wynosił 8 dni. Najlepiej w tym obszarze poradziły sobie branże takie jak turystyka i rekreacja, nieruchomości, motoryzacja oraz ochrona środowiska i rolnictwo, gdzie średni czas otwarcia aplikacji wynosił 6 dni. Z kolei sektory technologiczny i finansowy, osiągnęły wynik na poziomie 9 dni, co stawia je w środku stawki.

Średnie wyniki dla wskaźników Time to Offer i Time to Hire wskazują na znaczną różnicę między poszczególnymi etapami procesu rekrutacyjnego. Czas potrzebny na złożenie oferty kandydatowi (Time to Offer) wynosił średnio 20 dni, co może świadczyć o relatywnie sprawnym podejmowaniu decyzji na poziomie rekrutacji. Jednak pełny czas zatrudnienia, mierzony wskaźnikiem Time to Hire, wynosił średnio 35 dni, co pokazuje, że finalizacja procesu zajmuje dodatkowe dwa tygodnie.

Według wskaźnika Time to Offer, najlepiej wypadły sektory usług, agencji doradztwa personalnego oraz organizacji rządowych, gdzie czas ten wynosił średnio zaledwie 9 dni. Niewiele dłużej zajmowało to w branżach konsultingu i outsourcingu (16 dni) oraz handlu hurtowego i detalicznego (17 dni).

Wskaźnik Time to Hire, który mierzy czas od aplikacji kandydata do jego zatrudnienia, także wykazuje wyraźne różnice między branżami. Najlepiej wypadły sektory konsultingu i outsourcingu, gdzie średni czas wynosił 25 dni, oraz ochrony środowiska i rolnictwa z wynikiem 27 dni. Bardzo dobre rezultaty osiągnęły również branże usług i telekomunikacji, gdzie czas od aplikacji do zatrudnienia wynosił średnio 28 dni.

Branże z trudnościami

Nie wszystkie sektory w 2024 roku mogły pochwalić się równie sprawnymi procesami rekrutacyjnymi. Najdłuższy czas otwarcia aplikacji odnotowano w branżach rozrywki, kultury i sztuki oraz handlu hurtowego i detalicznego, gdzie aplikacje były otwierane średnio po 12 i 11 dniach. W przypadku wskaźnika Time to Offer, najwolniej działające sektory to organizacje non-profit (36 dni), prawo (34 dni) oraz energia, ciepłownictwo i górnictwo (32 dni). Jeszcze większe różnice widoczne są przy pełnym procesie rekrutacyjnym, mierzącym czas od aplikacji do zatrudnienia. Tutaj najdłuższy czas wynosił aż 52 dni i dotyczył branży energii, ciepłownictwa i górnictwa, a kolejne miejsca zajęły prawo (46 dni) oraz transport i logistyka (45 dni). Dane te wskazują na potencjalne wyzwania organizacyjne i proceduralne, które mogą wydłużać czas rekrutacji w tych sektorach.

- Dłuższe procesy rekrutacyjne mogą wynikać z wielu czynników: liczby aplikacji, dostępności kandydatów na rynku czy specyfiki struktury organizacyjnej. Kluczowe jest jednak dostosowanie narzędzi i metod rekrutacyjnych do realiów danego sektora. Automatyzacja czy uproszczenie procedur potrafią znacząco poprawić wyniki – komentuje Katarzyna Trzaska.

Czynniki sukcesu w rekrutacji

Technologie rekrutacyjne odgrywają dziś kluczową rolę w przyspieszaniu i usprawnianiu procesów HR. Narzędzia takie jak systemy ATS, platformy do zarządzania procesami czy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji nie tylko automatyzują powtarzalne zadania, ale także poprawiają jakość komunikacji między firmą a kandydatem.

- Nowoczesne technologie HR pozwalają znacznie skrócić czas rekrutacji, poprawiają przepływ informacji oraz zwiększają precyzję w dopasowywaniu kandydatów do ról. To już nie są opcjonalne narzędzia, ale standard w efektywnym zarządzaniu talentami – zauważa Katarzyna Trzaska.

Jak pokazują dane, 76% pracodawców przyznaje, że technologie HR przyspieszają procesy, 54% wskazuje na poprawę przepływu informacji między firmą a aplikującymi, a 47% podkreśla ich wpływ na precyzyjne dopasowanie kandydatów1.

Już teraz śmiało możemy zakładać, że w 2025 roku w procesach rekrutacyjnych rosnąć będzie rola sztucznej inteligencji i rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym. Firmy, które wdrożą bardziej zaawansowane narzędzia, mogą liczyć na większą precyzję w ocenie kandydatów

oraz szybsze zamykanie procesów. Personalizacja doświadczeń rekrutacyjnych i lepsze wykorzystanie danych będą wyznacznikiem sukcesu w rywalizacji o talenty.

O Raporcie rekrutacyjne KPI 2024

Na potrzeby raportu przeanalizowano ponad 9,5 miliona aplikacji na ogłoszenia od ponad 2000 firm, kluczowe wskaźniki efektywności procesów rekrutacyjnych oraz wyniki ponad 3200 ankiet od kandydatów. Firmy, których aplikacje i procesy rekrutacyjne przeanalizowano mają różną wielkość zatrudnienia. Dwie największe grupy firm (30% badanych) stanowią te zatrudniające między 50 a 250 pracowników oraz między 251 a 1000 pracowników. Co piąta firma, dla której przeanalizowano KPI zatrudnia ponad 1000 pracowników.

ZOBACZ RÓWNIEŻ