Jak zatrudnić do IT. Poradnik dla technologicznych analfabetów

Jak zatrudniać do działów IT
Jak zatrudniać do działów IT, fot. Shutterstock
QL, React, CSS3, Azure, Jira. Nic ci te słowa nie mówią, a prowadzisz firmę? Masz problem, bo brak ci podstawowych kompetencji, które pozwalają z głową zatrudniać specjalistów IT.

Z tekstu dowiesz się m.in.:   

  • Co zrobić, jeśli musisz rozbudowywać dział IT a nie masz wiedzy technicznej?
  • Jakie startupy mogą ci pomóc w rekrutacji takich pracowników?
  • Kiedy warto postawić na outsourcing - i jak sprawdzać, czy zewnętrzna firma dobrze wykonuje swoją pracę?

Cały tekst znajdziesz w My Company Polska lub po zalogowaniu z aktywnym dostępem do wszystkich treści na portalu mycompanypolska.pl  

 

Dziś nie da się budować firmy bez sprawnego zespołu zajmującego się działem IT. Nie chodzi tu tylko o ludzi, którzy zajmują się zamawianiem sprzętu dla pracowników. Każda firma, która ma ambicje, by się rozwijać, potrzebuje wsparcia technicznego. Programy ERP, sprzedaż w internecie, platformy do zarządzania danymi klientów… Ktoś musi tym zarządzać. Jak zatrudniać specjalistów, nie mając kompetencji?

Trzy drogi

Na starcie mamy do wyboru jeden z trzech scenariuszy. Pierwszy to budowa własnego zespołu IT poprzez samodzielną rekrutację. Drugi – zlecenie rekrutacji dla podmiotów zewnętrznych. Trzeci – outsourcing. Każdy scenariusz ma swoje plusy i minusy.

Podjęcie decyzji o budowie wewnętrznych działów IT w porównaniu z outsourcingiem usług jest uzależnione od wielu czynników. – Jeśli firma wie, w jakim kierunku chce się rozwijać technologicznie, potrafi rekrutować, może sobie pozwolić na poświęcenie na to czasu, ponosząc koszty procesu, oraz inwestować w rozwój pracowników, to model wewnętrznego działu zda egzamin – tłumaczy Rafał Barański, CEO w braf.tech, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa IT.

Wśród zalet posiadania wewnętrznego zespołu IT można wymienić wygodniejsze planowanie harmonogramu pracy, ustalanie priorytetów, znajomość słabych i mocnych stron firmy (a co za tym idzie jej potrzeb i możliwości). – W efekcie jest w stanie szybciej reagować na niektóre problemy. Często wewnętrzny dział będzie starał się samodzielnie rozwiązywać problemy, na miarę swoich kompetencji. W przypadku ich braku będzie starał się nabywać nowe umiejętności. Wszystko jednak rozbija się o kwestię czasu i pieniędzy – dodaje.

Wracamy do punktu wyjścia. Jeśli nie mamy kompetencji, musimy oprzeć się albo na platformach do weryfikacji umiejętności pracowników, albo na firmach zajmujących się rekrutacjami. Jeśli posiadamy już pracownika zajmującego się tematami IT, wówczas to on może być odpowiedzialny za rekrutację (i chociażby podstawową weryfikację umiejętności). Trzeba jednak pamiętać, że taka osoba może nie mieć kompetencji do właściwej oceny kandydata. Tym bardziej że zawsze może się obawiać utraty pracy, jeśli kandydaci będą od niego lepsi. Rafał Barański radzi zweryfikować pracownika poprzez np. kontakt z poprzednim pracodawcą lub też udostępnienie GitHuba z wcześniejszymi projektami.

Jest jeszcze inny problem. Przeciętne zarobki w IT dziś wahają się od 4 tys. zł brutto dla początkujących juniorów aż po 22 tys. zł brutto dla ekspertów wyspecjalizowanych w bezpieczeństwie. Samodzielne stanowisko to koszt kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. – Firmy MSP konkurują nie tylko z polskimi firmami informatycznymi, ale również międzynarodowymi korporacjami, więc ich oferta musi się wyróżniać i być bardzo dobra. W ostatnich dwóch–trzech latach bariery geograficzne i ekonomiczne praktycznie zniknęły i wiele firm rekrutuje pracowników na całym świecie. W efekcie wakaty trwają kilka miesięcy, a problemy w organizacji cały czas rosną. Drugi czynnik to kwestie ekonomiczne – w momencie przestoju czy mniejszego obłożenia działu firma cały czas ponosi takie same koszty – dodaje Rafał Barański.

Platformy do poszukiwania kandydatów

To całkiem nowe rozwiązanie. Na rynku dostępne są specjalne serwisy, które zajmują się weryfikacją umiejętności potencjalnych kandydatów. To m.in. DevSkiller, Geektastic czy Codility. Działają one w dość prosty sposób. Jako firma podaje się zakres umiejętności, których poszukujemy u pracownika. Osoby, które są potencjalnie zainteresowane ofertą, wypełniają testy, które oceniają ich poziom. W ten sposób mamy bardzo wymierny obraz osoby (dokładniej jej umiejętności technicznych oraz wymagań płacowych).

Minus tego rozwiązania to koszt. Generalnie tego typu systemy przeznaczone są głównie albo dla większych firm działających w IT, albo dla firm rekrutujących. Z perspektywy MSP koszt kilkuset lub kilku tysięcy złotych za dostęp do nich może być zaporowy.

Jest inna możliwość – platformy, które może i nie zweryfikują pracowników według naszych potrzeb,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 4/2022 (79)

Więcej możesz przeczytać w 4/2022 (79) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ