Nokia znika z rynku. To koniec legendarnej marki telefonów

Nokia
Nokia na przełomie lat 90. i 2000. była liderem w dziedzinie telefonów komórkowych. W szczytowym momencie rynku kontrolowała ponad 40 proc. globalnego rynku, sprzedając miliony urządzeń rocznie. Użytkownicy cenili je za prostotę obsługi oraz wyjątkową trwałość - zarówno ekranu, jak i baterii.
Koniec legendy
W 2007 roku Apple zaprezentowało iPhone’a. W miarę jak pojawiały się kolejne modele, fińska firma traciła swoją pozycję lidera. Od 2016 roku prawa do marki Nokia należą do firmy HMD Global, założonej przez byłych pracowników Nokii, którzy postanowili przywrócić jej dawną świetność. Wcześniej właścicielem marki był Microsoft. Po przejęciu przez HMD Global, na mocy umowy licencyjnej, firma uzyskała prawo do korzystania z nazwy Nokia przez okres dziesięciu lat – do końca 2026 roku. Licencja jednak nie zostanie przedłużona.
HDM Global zdecydowała się zaprzestać produkcji telefonów Nokia oraz usunąć ze swojej oferty ten logotyp. Wszystkie modele tej marki zostały już oznaczone podpisem - wycofane z oferty.
Dotychczas HMD Global wprowadziło na rynek łącznie 19 urządzeń sygnowanych marką Nokia – w tym szesnaście smartfonów oraz trzy tablety. Ostatnim z nich był model Nokia XR21. Firma obecnie wyprzedaje pozostałe urządzenia z logo Nokii, które dostępne są w kategorii Feature Phones.
Nokia nie wróci
W drugim kwartale 2025 roku firma odnotowała znaczący spadek zysku operacyjnego – aż o 81 procent, do poziomu 81 milionów euro. Choć przychody nieznacznie wzrosły, (2 procent), osiągając 4,55 miliarda euro, to wynik ten rozczarował analityków. Firma już wcześniej była zmuszona obniżyć oczekiwany poziom zysków.
Na pogorszenie sytuacji finansowej wpływ mają m.in. osłabienie dolara oraz ryzyko wprowadzenia ceł przez Stany Zjednoczone. Jak zaznacza nowy prezes Nokii, Justin Hotard, każde jednocentowe wahanie kursu dolara może kosztować firmę od 10 do 15 milionów euro.