Rafał Brzoska, InPost: Możliwe 20 tys. paczkomatów do końca roku

Rafał Brzoska, szef Inpostu
Rafał Brzoska, szef Inpostu, fot. materiały prasowe
InPost nie zwalnia z tempem ekspansji. Jak powiedział podczas konferencji prasowej Rafał Brzoska, szef InPostu, do końca tego roku firma może mieć od 19 do nawet 20 tys. paczkomatów w Europie.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak zadeklarował Rafał Brzoska, w tym roku polski rynek e-commerce wzrośnie o 15 do 18 proc. Oznacza to, że tempo rozwoju pod koniec tego roku ulegnie ochłodzeniu. Mimo to, jak zaznaczył, InPost rozwija się w tempie dwu- lub nawet trzykrotnie szybszym, niż rynek.

W trzecim kwartale 2021 roku InPost osiągnął przychody w wysokości 1,27 mld zł co daje wzrost o 111 proc. rok do roku (35 proc. wyłączając efekt akwizycji Mondial Relay). Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 73 proc. rok do roku do poziomu 409 mln zł, a marża EBITDA wyniosła 32,1 proc. Całkowita liczba paczkomatów wyniosła 17 968 urządzeń co daje wzrost o 62 proc. r/r. 

Problemy z dostawami elektroniki?

Do końca tego roku w całej Europie może znaleźć się od 19 do 20 tys. paczkomatów. Rafał Brzoska w odpowiedzi na pytania mycompanypolska.pl zaznaczył, że cały rynek mierzy się z gigantycznymi problemami po stronie łańcucha dostaw, ale ze względu na to, że InPost jest największym odbiorcą elektroniki w automatach paczkowych, ma zagwarantowane niezakłócone dostawy w najbliższym czasie.

Problemy z łańcuchem dostaw uderzają jednak w sprzedających na rynku e-commerce. - Wiele sklepów deklaruje, że ma problemy z dostawami produktów, które są sprzedawane głównie przed świętami. Nie ma towaru, nie ma transakcji, nie ma również wzrostu rynku - powiedział.

Z tego względu InPost zmodyfikował prognozy wynikowe na 2021 rok. Spółka nadal oczekuje, że wzrost wolumenu i przychodów w ostatnim kwartale tego roku będzie wyższy niż wzrost rynku e-commerce, szczególnie w segmencie paczkomatów. Pomimo tego, spółka skorygowała swoją prognozę skorygowanej marży EBITDA za cały rok 2021 i spodziewa się, że znajdzie się ona w górnych przedziałach poprzedniej prognozy. W ujęciu pro-forma, skorygowana prognoza spółki odzwierciedla również zaktualizowaną prognozę dla segmentu międzynarodowego, co wynika głównie z nieznacznie niższych wolumenów na rynku obsługiwanych przez Mondial Relay.

InPost. Czy boi się konkurencji?

Rafał Brzoska odniósł się także do działań konkurencji. Przypomnijmy, swoje własne automaty paczkowe rozwija m.in. Orlen, Poczta Polska, Allegro czy Aliexpress. - Jeśli spojrzymy na ostatni rok i deklaracje podmiotów, ile będą miały maszyn do końca 2021 roku to widzimy, że rozwój na tym rynku nie jest taki prosty. Nie wystarczy tylko postawić maszyny. Maszyna to 20 proc. sukcesu biznesowego. Pozostałe 80 proc. to technologia, logistyka, aplikacja i lojalni klienci. Nam rozwinięcie tych obszarów zajęło 10 lat. Kibicujemy wszystkim, którzy uważają, że mogą osiągnąć swój sukces szybciej, ale ostatni rok zweryfikował, czy jest to możliwe - powiedział Brzoska. 

Wolumen paczek w paczkomatach w Polsce wzrósł w trzecim kwartale o 41 proc. r/r do 83 milionów paczek. Było to efektem zwiększenia liczby paczkomatów o 53 proc. r/r oraz wzrostu liczby skrytek o 72 proc. r/r. Wolumen paczek obsłużonych na rynkach zagranicznych wyniósł 35 mln, w tym 33 mln w ramach Mondial Relay. Wolumen paczek obsłużonych w Wielkiej Brytanii wzrósł o 260 proc. r/r do 1,8 milionów paczek. Było to możliwe dzięki wzrostowi o 167 proc. r/r liczby paczkomatów na tym rynku.

Tempo rozwoju InPost w trzecim kwartale  znacząco przewyższyło tempo rozwoju rynku, a paczki dostarczane przez paczkomaty spółki stanowią już 44 proc. polskiego rynku e-commerce. Na wzrost r/r w czasie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2021 roku wpłynął również bezprecedensowy wzrost popytu związanego z początkowym okresem ograniczeń spowodowanych pandemią COVID-19, w szczególności w pierwszym kwartale 2020 roku. Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej InPost na koniec trzeciego kwartału osiągnęła ponad 7,4 mln.

- Tylko w trzecim kwartale podpisaliśmy umowy z kolejnymi pięcioma tysiącami firm, które za naszym pośrednictwem wysyłają swoje towary do klientów, łącznie jest ich już prawie 40 000. W związku z wejściem na polski rynek nowych, znaczących graczy, spodziewamy się przyrostu nowych wolumenów. Skorygowany wynik EBITDA za 3 miesiące zakończone 30 września br wyniósł 408,7 milionów, co stanowi wzrost o 172,9 milionów i 73% r/r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z silnego wzrostu skorygowanego wyniku EBITDA w Polsce w ujęciu r/r a w mniejszym stopniu, z przejęcia Mondial Relay - powiedział Rafał Brzoska.

– Zakończony właśnie, trzeci kwartał to kolejny bardzo silny wzrost rok do roku, zwiększanie marży oraz znaczący rozwój na wszystkich kluczowych rynkach. Pomimo nieznacznych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw i zamieniającymi się decyzjami zakupowymi konsumentów, które wpływają na krótkoterminowy rozwój rynku e-commerce, koncentrujemy się na długoterminowym budowaniu przyszłych możliwości, realizacji paneuropejskiej strategii wzrostu, oferowaniu najbardziej zrównoważonych usług w dostawach do odbiorcy i tworzeniu wartości dla akcjonariuszy - dodał.

ZOBACZ RÓWNIEŻ