Przedsiębiorco! Umieść widełki płacowe w ogłoszeniu o pracę

Widełki płacowe
Widełki płacowe w czasie rekrutacji powinny być standardem, fot. Shutterstock
Jak bardzo pracodawcy szkodzą sobie, nie publikując zakresu płacowego w ogłoszeniach o pracę?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Na rynkach zachodnich to standard, jednak w Polsce wciąż zdecydowana większość ogłoszeń o pracę nie posiada tzw. widełek płacowych. Powody takiej decyzji są różne, lecz w ogólnej świadomości przyjęło się, że najczęściej unikają tego ci pracodawcy, którzy nie mają do zaoferowania zbyt wysokich wynagrodzeń.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że jako społeczeństwo mamy świadomość rynkowych realiów wynagrodzeń. Jednak decyzje pracodawców o nieujawnianiu wysokości pensji wsparte są silnym tabu, które od młodości uczy nas, by nie rozmawiać ze sobą na temat płac.

Atrakcyjna oferta pracy? Nie bez widełek

Najczęściej pracodawcy rezygnując z podania skali potencjalnego wynagrodzenia chcą obniżyć koszty, poprzez zrekrutowanie pracownika z niskimi oczekiwaniami finansowymi. Z tej pozycji trudniej mu negocjować warunki finansowe podczas procesu naboru. Ma to jednak dużą wadę, najlepsi pracownicy na dane stanowisko często zrezygnują z wysłania CV, ze względu na brak widełek płacowych.

Widełki płacowe przyciągają pracowników

Według badań „KNOW HOW 2019. Poznaj swojego pracownika” zrealizowanych dla OLX Praca z 2019 r. podanie widełek płacowych znacznie zwiększa zainteresowanie ogłoszeniem (aż o 45 proc.). Powszechną wiedzą jest, że szukający pracy omijają oferty, w których nie ma takiego wyszczególnienia.

Rzeczywiście przedsiębiorcy mogą nie chcieć ujawniać ile płacą na poszczególnych stanowiskach, by zachować elastyczność w dyskusji z pracownikami o podwyżkach lub dysponować możliwością przyznawania różnych wynagrodzeń dla osób pełniących te same funkcje w organizacji.

Inną obawą pracodawców jest fakt, że obecnie zatrudnieni pracownicy będą ubiegać się o zmianę swojego wynagrodzenia widząc proponowany przedział wynagrodzeń na ich stanowiskach dla nowych pracobiorców – zazwyczaj wyższy od obecnie obowiązujących płac. Dodatkowo przedsiębiorcy, którzy nie są w stanie lepiej zapłacić swoim pracownikom obawiają się, że ujawniając niskie zarobki zaszkodzą wizerunkowi firmy. 

Podejrzenie o nieuczciwość

Z tego wszystkiego zdają sobie sprawę potencjalni pracownicy, łącząc brak zakresu płacowego w ogłoszeniach z nieuczciwością pracodawcy. Tym samym przedsiębiorca może stracić najlepszych kandydatów na dane stanowisko. 

Widełki płacowe stanowią kwintesencję systemu płacowego w firmie. Jeśli dana organizacja przedstawia je w ogłoszeniu, jest odbierana jako profesjonalna i uczciwa. Czytelny, transparentny sposób wynagrodzeń jest podstawą employer brandingu. Co za tym idzie – samo podanie zakresu płacowego sprawia wrażenie, że w firmie jasne będą zasady i możliwości awansu finansowego. To wszystko ma wpływ na decyzje o wzięciu udziału w rekrutacji. 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ