Precedens Volkswagena: firma wygrywa w rosyjskim sądzie

VW
Fot. shutterstock.
Volksvagen będzie mógł sprzedać swoje fabryki w Rosji. Sąd w Niżnym Nowogradzie zaskaczył cały świat orzekajac, że zamrożenie rosyjskich aktywów Volkswagena było nielegalne. Czy to policzek dla Kremla ze strony rodzimych prawników?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rosyjski partner Niemców - GAZ – oczekuje ogromnych kwot odszkodowania (kwoty opiewają na kilkanaście miliardów rubli) za zerwanie umów dot. produkcji aut. Jak pisze portal Money.pl zakłady VW zamrożono, by powstrzymać koncern przed ewentualną ucieczką z kraju bez wypłaty odszkodowań.

Fabryki koncernu w rękach Putina

Koncern od miesięcy próbował odzyskać swoje dobra po decyzji o wycofaniu się z Rosji. Do tej pory były to działania bezskuteczne, ale wygląda na to, że do niemieckiej firmy uśmiechnął się los.

Trudno inaczej nazwać zwycięstwo w rosyjskim sądzie. W wypaczonym wymiarze sprawiedliwości kraju nad Newą, gdzie wyroki często dyktują politycy zamiast sędziów, wyjątkowo wygłoszono wyjątkowo pozytywne orzeczenie dla zachodniego przedsiębiorstwa.

Czytaj dalej: Fundusze VC budują koalicję w odpowiedzi na potrzeby polskich startupów

Sąd stwierdza bezprawne działania Rosji

W czwartek (13 kwietnia) Sąd w Niżnym Nowogrodzie stwierdził, że zamrożenie aktywów Volkswagena było niezgodne z prawem. Tymczasem reżim na Kremlu robi wszystko co może by powstrzymać międzynarodowy kapitał przed wyjściem z Rosji.

Co w tej sprawie jest tak przełomowe? Jak pisze „Rzeczpospolita” sędziowie uznali, że nie ma podstaw, by uznać, że niemiecki producent samochodów będzie próbował uchylić się od zobowiązań finansowych wynikających z dwóch pozwów wniesionych przez rosyjskiego producenta samochodów GAZ, biznesowego partnera Volkswagena w Rosji.

Roszczenia na ponad 2 miliardy

GAZ, słynny producent Wołgi, zamierza wycisnąć ile się da z niemieckiej firmy. I są to kwoty niemałe. GAZ domaga się od VW m.in. 15,6 mld rubli (ok. 193,1 mln dol. lub 810 mln zł) odszkodowania za zerwanie umowy produkcyjnej w połowie 2022 r.

Jest jeszcze jeden pozew na większą kwotę – 1 mld 472 mln zł – chodzi o straty wynikające z zakończenia dostaw silników przez VW.
Niemiecka firma nie zgadza się z tak przedstawionymi żądaniami i uważa je za „nieuzasadnione”. Z informacji podawanych przez Reutersa wynika że VW próbuje uzyskać zgodę Kremla na sprzedaż swoich rosyjskich fabryk.

Trudno uwierzyć, że sąd w takiej sprawie nie konsultował się z otoczeniem rosyjskiego prezydenta. Być może wyrok jest częścią planu Władimira Putina. W opiniach niektórych badaczy rynku ma przyspieszyć i umożliwić tę procedurę, tak by sprawne fabryki niemieckie zostały sprzedane i przejęte do celów rosyjskich.

Czytaj dalej: "Wyzyskizm" i pomadka na spółkę czy ludzki błąd. Kontrowersje wokół restauracji Rafała Paczesia

ZOBACZ RÓWNIEŻ