Pod włos

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 18
Żyjemy w epoce, w której coraz więcej pewników jest podważanych, a do debaty trafiają wciąż nowe, budzące emocje tematy. Potraktowanie ich „pod włos” może być nie tylko odświeżające dla umysłu, ale też przydatne w życiu, które coraz częściej wymaga od nas elastyczności myślenia.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2019 (49)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rządy ekonomii

Dani Rodrik

PWN

Wiele z praw klasycznej ekonomii przeistoczyło się w pozbawione uzasadnienia dogmaty. Tak przynajmniej uważa Dani Rodrik, autor „Rządów ekonomii”. Odwołując się do własnych doświadczeń i badań akademickich, tłumaczy, jak się tworzy model ekonomiczny i jak posługują się nim eksperci. Okazuje się, że owe modele często mają niewiele wspólnego z zachowaniami prawdziwych ludzi i generowanymi przez nich zjawiskami. Innymi słowy, w ekonomii „nie ma zdań niepodważalnych”,  bo nie jest ona nauką ścisłą, tylko społeczną. Często mylne są więc nie obliczenia, a przyjmowane założenia dotyczące ludzkiego zachowania. Rodrik polemizuje z wieloma podstawami myślenia o gospodarce, jak sposób obliczania jej wzrostu czy kierowanie się rachunkiem biznesowym przy zapewnianiu najbardziej podstawowych dóbr, jak np. mieszkanie. Jest to ciekawe również dlatego, że autor nie jest buntownikiem „spoza systemu”, a profesorem Harvardu i członkiem wielu ekonomicznych ciał doradczych, zatem jego krytyka pochodzi jak najbardziej z „samego środka”.

---

Kobieta asertywna

Kamila Rowińska

Rowińska Business Coaching

Najnowsza książka popularnej trenerki personalnej jest w pewnym sensie kontynuacją jej bestsellerowej „Kobiety niezależnej”. Jest to poradnik, z którego czytelniczki mogą dowiedzieć się, jak nie tylko uwierzyć w swoje zdolności, ale też wykorzystywać je w praktyce, w relacjach interpersonalnych. Asertywność, czyli umiejętność wyrażania własnego zdania tak, by szanować granice drugiej strony, jest – według autorki – kluczem do zdrowych stosunków z innymi i z samą sobą. Jednak dziewczynki są często uczone, by były troskliwe i empatyczne oraz nie afiszowały się z własnym zdaniem. Takie wychowanie przeszkadza wielu kobietom w dorosłym życiu, choćby w pracy, gdzie nie umieją postawić na swoim czy zaprotestować, gdy padają ofiarą mobbingu lub molestowania. Rowińska uczy, jak się komunikować, ale także pokazuje, jak może to zaprocentować w różnych obszarach życia. Asertywność bowiem to nie tylko stawianie na swoim, ale też sztuka unikania konfliktu.

---

Ostre cięcie. 

Jak niszczono polską kolej

Karol Trammer

Krytyka Polityczna

Dlaczego, pomimo miliardów z UE, wielkich inwestycji, rekordów prędkości i dobrego marketingu, pociągami jeździ u nas tak mało ludzi, a one są wolniejsze niż za PRL? Autor przygląda się dziejom PKP i tworzy obraz upadku dobrze działającej sieci komunikacyjnej, ofiary ekonomicznego dogmatu, że kolej jest nierentowna. Jednocześnie podkreśla, że ogromnej liczbie mieszkańców prowincji odebrano „okno na świat”, spychając ich jeszcze bardziej na margines społecznego i gospodarczego rozwoju Polski. Wszystko zaś w czasach, gdy na świecie ponownie odkrywano zalety transportu kolejowego. Trammer wymienia wprost nazwiska osób i nazwy instytucji, które uważa za odpowiedzialne za ten stan rzeczy. A losy PKP stały się metaforą niezrównoważonego rozwoju naszego kraju w ostatnich 30 latach. Książka jest napisana przez pasjonata kolei, co jednak dla niektórych może być minusem ze względu na czasem zbyt specjalistyczny język.

---

Mity PR-u

Rich Leigh

PWN

Brytyjski PR-owiec i komentator internetowy próbuje rozprawić się z popularnymi mitami na temat marketingu, z których najbardziej charakterystyczny jest „nieważne jak mówią, ważne, by mówili”. Leigh przechodząc przez 12 najbardziej szkodliwych jego zdaniem przekonań na temat 

PR-u, stara się wykazać m.in., że nie wszystko bazuje na wizerunku, a prawda i realne dokonania są w reklamie ważniejsze niż pozory, na które często stawiają firmy. Mówi też wiele o opowieściach, którymi agencje reklamowe karmią zleceniodawców, aby ich zadowolić, i o powodach, dla których wiele z mitów trzyma się dobrze, mimo dobitnych dowodów na ich nieprawdziwość. Leigh nie tylko obala błędne przekonania, ale też pokazuje metodologię, którą mogą zastosować i firma, i PR-owiec, by uzyskać autentycznie dobre efekty.

 

My Company Polska wydanie 10/2019 (49)

Więcej możesz przeczytać w 10/2019 (49) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ