Perły polskiej nauki – teraz czas na startupy

Demo Day
Demo Day, fot. mat. prasowe
Bio Organo-Mineral, cerMAXmet oraz PhD Compounds – to trzy zespoły, które zwyciężyły w drugim Demo Day Akceleratora Łukasiewicza. Zainteresowanie ich pomysłami wyrazili już inwestorzy.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2022 (86)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Demo Day to wydarzenie podsumowujące kolejną edycję Akceleratora Łukasiewicza, czyli projektu przygotowanego przez Sieć Badawczą Łukasiewicz, którego celem jest wykorzystanie pomysłów naukowców do stworzenia startupów mających olbrzymi potencjał komercjalizacyjny. 

W tegorocznej edycji wzięło udział osiem zespołów. Zwieńczeniem ich prac było Demo Day, które odbyło się w warszawskim hotelu Novotel 6 października.

Szansa na sukces w biznesie

W wydarzeniu wzięli udział m.in. przedstawiciele dwóch zespołów, które w ubiegłym roku zwyciężyły w Demo Day. – Życzę wam wytrwałości i siły w osiąganiu sukcesów, bo nam się udało wykonać pierwszy krok, ale to długa podróż, do której was też zapraszamy – powiedział Błażej Marciniak, lider projektu Thaliana Space.

O roli projektu we wspieraniu naukowców mówiła Agnieszka Jasińska-Kołodziej, dyrektor Departamentu Komercjalizacji w Łukasiewiczu i szefowa Akceleratora Łukasiewicza. – Szukamy osób z pomysłem na startup, aby to, co tworzą w laboratorium, stało się firmą, w którą mogą wejść inwestorzy – sygnalizowała.

 

Nabór do akceleratora prowadzony był wśród ponad 4 tys. pracowników Sieci Badawczej Łukasiewicz  z udziałem ekspertów. Następnie na etapie inkubacji i akceleracji naukowcy dowiedzieli się, jak prowadzić spółkę technologiczną.

– Często myśląc o startupie, koncentrujemy się na technologii. Najważniejsi są jednak ludzie, ci przyszli prezesi. Celem Łukasiewicza jest to, by ci prezesi i ich zespoły były maksymalnie bogate. Pamiętajmy, że Ignacy Łukasiewicz miał niestandardowy życiorys jak na naukowca. Umarł jako bardzo zamożny człowiek. Akcelerator jest współczesną drogą do osiągnięcia tego poziomu przez naszych naukowców – mówił Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz. 

Wieczór pełen technologii

Podczas gali swoje prezentacje wygłosili przedstawiciele ośmiu zespołów naukowców. Oceniało ich jury, w którym obok przedstawicieli Łukasiewicza zasiedli przedstawiciele inwestorów, m.in. PFR Ventures, Aper Ventures i Vigo Ventures, a także reprezentant warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Na widowni znalazło się kilkaset osób, w tym przedstawiciele świata biznesu, nauki i unijnych organizacji, m.in. Europejskiej Agencji Kosmicznej.

 

Pierwsze trzy miejsca zajęły firmy:

• Bio Organo-Mineral – produkt poprawiający właściwości gleby, powstały w 100  proc. z odpadów – zamiennik nawozów. Zespół ma technologię, która może pozwolić na zagospodarowanie nawet 700 tys. odpadów rocznie w Polsce, które dziś są trudne do przetworzenia, dodatkowo tworząc alternatywę dla mocno drożejących nawozów;

• cerMAXmet – ultrawytrzymałe elementy dla przemysłu lotniczego i kosmicznego. Pomysł bazuje na nowym materiale, z którego można tworzyć m.in. elementy o złożonym kształcie czy prefabrykaty ceramiczne, odporne na pękanie;

• PhD Compounds – koncentraty zapachowe przeznaczone dla tworzyw polimerowych – łącznie 54 zapachów, które można zastosować m.in. w przemyśle motoryzacyjnym czy do aromatyzowania pomieszczeń. 

Obecnie zespoły zajmą się tworzeniem struktur prawnych dla startupów, a także komercjalizacją swoich pomysłów i procesem pozyskiwania inwestorów.

 

W akceleratorze wzięły także udział zespoły:

• Wood Identity – system obrotu drewnem z wykorzystaniem znacznika RFID;

• ExBiTo – narzędzia do rozdrabniania biomasy energetycznej

• BioBioLiz – technologia produkcji L-lizyny obniżająca koszty producentów pasz;

• Solid Electro Solution (nagroda publiczności) – przeciwdrobnoustrojowy materiał kompozytowy ekranujący promieniowanie elektromagnetyczne;

• Wirotest – urządzenia do badań nieniszczących metodą prądów wirowych.

My Company Polska wydanie 11/2022 (86)

Więcej możesz przeczytać w 11/2022 (86) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie