Nie malujmy trawy na zielono. Wywiad

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe
W Polsce nie ma rynku pracownika. Relacja między pracownikiem a pracodawcą nie jest partnerska, tylko w dalszym ciągu to relacja władzy. Sęk w tym, żeby pracodawca umiał z tej specyficznej władzy dobrze korzystać – mówi Zyta Machnicka, autorka książki „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”.

 

Marek Szymaniak: Zajmuje się pani pomaganiem firmom być lepszymi. Obserwuję polski rynek pracy i domyślam się, że ma pani bardzo dużo pracy. To sprzątanie takiej stajni Augiasza i syzyfowa praca? 

Zyta Machnicka: Nie traktuję tego, jak sprzątania stajni Augiasza, ale roboty jest dużo. Wiele firm zmaga się z różnymi problemami, ale najcenniejsze jest to, że coraz więcej ich szefów chce zmieniać panujące tam środowisko na lepsze, dbać o pracowników i kandydatów. 

Oczywiście część organizacji nadal działa w utartym przez lata modelu, w którym kandydaci do pracy przychodzą sami, a pracodawca nie musi się zbytnio wysilać, aby ich zdobyć. Nie musi też specjalnie dbać o zatrudnionych już w firmie ludzi. Jednak rynek pracy się zmienia, a oczekiwania kandydatów i pracowników rosną... 

… a kiedy najlepsi zaczynają odchodzić do konkurencji firmy budzą się i chcą pani pomocy. Pomagając im wyjść na prostą, widzi pani, co mają na sumieniu. Jakie są największe grzechy pracodawców? 

Prawie wszystkie firmy mają problem z komunikacją wewnętrzną. Bardzo często nie wiedzą, czym ta komunikacja wewnętrzna jest. Nie rozumieją, dlaczego ludzie nie chcą ich słuchać, dlaczego nie chcą angażować się w projekty, w końcu dlaczego odchodzą z organizacji. A komunikacja wewnętrzna to nic ponadto niż bycie w stałym kontakcie z...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 4/2020 (55)

Więcej możesz przeczytać w 4/2020 (55) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY