Najlepsze sposoby na utrzymanie klientów

Jak utrzymać klientów?
Jak utrzymać klientów? fot. Shutterstock
Chcesz sprzedać więcej, z większą marżą i zyskać jeszcze ambasadora swojej marki. Zadbaj o odpowiednią retencję klientów. Klient powracający jest lepszy, tańszy i pomaga tworzyć twój pozytywny wizerunek.

Z tekstu dowiesz się: 

  • Jak zbudować i utrzymać retencję klientów
  • Jak obliczyć wskaźnik lojalności NPS

Cały artykuł znajdziesz w miesięczniku My Company Polska lub po zalogowaniu z aktywnym dostępem do wszystkich treści na portalu mycompanypolska.pl

 

Retencja klientów to pojęcie, które obrazuje nam, na ile potrafimy utrzymać naszych dotychczasowych klientów. Formalnie jest to liczba osób, które dokonują u nas cyklicznych zakupów. Z tym pojęciem wiążą się różne zadania: od budowania relacji przez zapewnianie pozytywnych doświadczeń w trakcie zakupów po angażowanie i motywowanie dotychczasowych klientów, by ci polecali nasze produkty innym. W dużym stopniu chodzi o spełnianie oczekiwań i budowanie lojalności klientów, co zachęci ich do ponownych i regularnych zakupów w naszej firmie. 

Z punktu widzenia e-sklepu to kluczowa sprawa. Klient powracający to taki, który często nie tylko wydaje więcej na zamówienia, ale też ogranicza nasze koszty: nie musimy wydawać pieniędzy na jego pozyskiwanie, bo jest już w naszej bazie, zna markę i np. otrzymuje od nas e-maile z najnowszymi ofertami czy promocjami. Taki koszt dotarcia jest nieporównywalnie mniejszy niż gdybyśmy mieli pozyskiwać go od zera. 

Jeśli więc zadbamy o wysoką retencję, pewnie dużo zyskamy. Po pierwsze, możemy sprzedawać z wyższą marżą. Według raportu BIA/Kelsey aż 61 proc. małych i średnich firm potwierdziło, że dzięki skupieniu się na obecnych klientach, mogły sprzedawać albo droższe produkty, albo doprowadzać do częstszych zamówień. Po drugie, oszczędzamy. Firma konsultingowa Bain & Company przeprowadziła badanie, z którego wynika, że utrzymanie istniejącego klienta jest od 5 do nawet 25 razy tańsze niż pozyskiwanie nowego. I po trzecie, koszyk zakupowy będzie większy. Według Bain & Company 5-procentowy wzrost wskaźnika retencji może prowadzić do wzrostu zysków nawet o 25–95 proc. Co więcej, stali klienci często stają się ambasadorami marki i polecają nasze produkty swoim znajomym czy rodzinie. Możemy wówczas zyskiwać nowych nabywców w dodatku bez wydawania środków na marketing.

Jeśli jest opinia, jest i reakcja

Do zwiększania retencji przyczyniają się oczywiście pozytywne opinie naszych dotychczasowych klientów. One przyciągają innych, ale też dają nam wiedzę o tym, co robimy dobrze, a co powinniśmy poprawić. Są barometrem nastrojów klientów, którzy odwiedzili nasz sklep. Kiedy zrozumiemy ich nastroje i co im się podoba (lub nie), możemy udoskonalać produkty i lepiej zaspokajać ich potrzeby. Najlepiej podejść do sprawy systematycznie. W tym celu świetnie sprawdza się wskaźnik lojalności Net Promoter Score (NPS). 

NPS to prosta i bardzo skuteczna metoda. Sprowadza się do prostego pytania: „Jak prawdopodobne jest, że polecisz [nazwa marki] znajomemu?”. Przy pytaniu pozwalamy wybrać ocenę od 0 do 10, a także możliwość dodania komentarza, by uzasadnić wybór. Zbierzmy informacje zwrotne od klientów, by przekonać się, jakie działania powinniśmy przeprowadzić, aby oceny i ich poziom zadowolenia były w przyszłości wyższe. Będzie to korzystne zarówno w kontekście strategii utrzymywania obecnych klientów, jak i przy pozyskiwaniu nowych. Pamiętajmy tylko, że samo zebranie ocen to za mało. Powinniśmy także odpowiednio zareagować, dziękując za opinie, jak i wprowadzając – na miarę możliwości – proponowane przez klientów zmiany.

Kolejnym krokiem jest nagradzanie klientów, którzy są najbardziej zaangażowani. Trzeba docenić zarówno fakt, że często robią zakupy, ale...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 5/2022 (80)

Więcej możesz przeczytać w 5/2022 (80) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ