Marudny menedżer
dr Dorota Wiśniewska-Juszczak, fot. materiały prasoweJak działa na pracownika ciągłe narzekanie szefa: „Coraz większa inflacja, koszty nas pożerają”, „Nie wiem, czy się utrzymamy na rynku”, „Może będziemy musieli zlikwidować oddział”?
To zależy od tego, na co narzeka, jak często, jaki ma zespół i styl zarządzania. W Polsce kultura narzekania jest niezwykle mocna i my biadoląc, mówiąc o tym, co nie działa, zbliżamy się do siebie i budujemy relacje. Tak zostaliśmy wychowani i takie często mamy doświadczenia zawodowe, bo takie są nasze normy kulturowe. Badania prof. Bogdana Wojciszke i prof. Aleksandry Szymków-Sudziarskiej pokazały, że kiedy widzimy dwie narzekające osoby, uważamy, że ich relacja jest głębsza, a one mądrzejsze. Natomiast kiedy słyszymy, jak ludzie afirmują, sądzimy, że mają płytką relację i za wiele o świecie nie wiedzą. Narzekanie jest więc w Polsce nagradzającym sposobem wyrażania emocji i paradoksalnie może być więziotwórcze, ale po przekroczeniu pewnej granicy staje się niebezpieczne i jest w stanie zburzyć relacje.
Gdzie leży ta granica?
Na pewno jeśli chodzi o narzekanie, szef w rozmowach z podwładnymi może sobie na mniej pozwolić niż w relacjach z osobami na równorzędnych stanowiskach. Nawet jeśli będzie się bardzo starał, by jego relacje z zespołem były partnerskie, to one zawsze będą w jakimś stopniu niesymetryczne, dlatego jego marudzenie może zagrażać poczuciu bezpieczeństwa pracowników. A już z pewnością powinien unikać narzekania na organizację, w której pracuje, bo jeśli negatywnie wypowiada się na temat...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.