Logistyka stawia na kobiety

Katarzyna Stryjczak, szefowa linii oraz Edyta Świą
Katarzyna Stryjczak, szefowa linii oraz Edyta Świątek, kierowniczka magazynu. Fot. mat. pras.
Pracę w magazynie logistycznym wiele osób postrzega wciąż jako zajęcie typowe dla mężczyzn. Tymczasem w jednostce FM Logistic w Głogowie aż 60 proc. zespołu stanowią kobiety. Jak firmie udało się dotrzeć do kandydatek i dlaczego zatrudnienie ich okazało się sukcesem – przede wszystkim biznesowym?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2023 (93)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W ostatnich latach FM Logistic – międzynarodowa firma, zatrudniająca w Europie Środkowej 5,5 tys. osób – rozbudowała działające magazyny i otworzyła kolejne centra logistyczne w nowych lokalizacjach. Jedną z nich był Głogów na Dolnym Śląsku, gdzie należało zrekrutować cały zespół – 160 osób, aby zacząć obsługę klienta w terminie. – Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, ponieważ byliśmy zupełnie nowi na lokalnym rynku. To, z jak trudnym mierzyliśmy się zadaniem, najlepiej ilustruje badanie ManpowerGroup z 2021 r., według którego pracownicy logistyki byli wtedy najtrudniejszą do pozyskania grupą zawodową – mówi Dawid Strzyżak, CE Recruitment and EB Manager.

Firma rozpoczęła działania od szczegółowych badań grupy docelowej, czyli aktualnych i potencjalnych pracowników. Zobaczyliśmy, że mimo powszechnych stereotypów, panie są nie tylko chętne do pracy w logistyce, ale też się w niej spełniają – zdobywają nowe uprawnienia i awansują. Niestety mimo sukcesów na tym polu, wciąż muszą borykać się z krzywdzącymi reakcjami. „Jak to? Kobieta do takiej pracy?”, „nie poradzisz sobie, przecież to jest ciężkie zajęcie”, „kobieta będzie mi rozładowywać samochód?” – to tylko niektóre ze zdań, które słyszały kobiety zatrudnione w FM Logistic. – Postanowiliśmy, że musimy coś z tym zrobić i pokazać te historie na zewnątrz. W tym celu zaprosiliśmy nasze koleżanki do udziału w kampanii budującej wizerunek pracodawcy i zachęcającej do pracy z nami. Było to nie tylko docenienie ich pracy, ale też pokazanie, że w naszych magazynach pracują świetne specjalistki, osoby, z którymi można się utożsamiać – wyjaśnia Dawid Strzyżak.

Kobiety z FM Logistic obalają stereotypy

Dzięki szczegółowym badaniom jakościowym, zespół HR wiedział, na jakie obawy musi odpowiedzieć w kampanii. „Pamiętam, kiedy pierwszy raz zobaczyłam, jak chłopaki wstawiają palety na wysokości 11 m. Wtedy to było dla mnie przerażające, a teraz to moja codzienność” – to tylko jedno z doświadczeń, którymi podzieliły się operatorki wózków widłowych. – Chcieliśmy, żeby jak najwięcej pań poznało te historie, żeby zobaczyły, że nie są same z tymi myślami. Nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi mediami i opublikowaliśmy podobne rozmowy z naszymi koleżankami na blogu firmowym. Dzięki działaniom digitalowym udało nam się dotrzeć z tym przekazem do potencjalnych pracownic, którym daliśmy jasny komunikat: Wiemy, że wokół tej pracy jest wiele stereotypów i macie obawy, ale będą obok was dziewczyny, które też kiedyś się z nimi mierzyły, a dziś cieszą się, że pracują w stabilnej branży i mają szansę się rozwijać – opowiada Magdalena Dawiec, HR Manager.

Efekt? Przewyższone oczekiwania biznesu

Efekt kampanii skierowanej do kobiet przewyższył oczekiwania firmy. Udało się pozyskać 1450 aplikacji, działając w pandemii, na nowym rynku, budując rozpoznawalność marki od zera. Przede wszystkim jednak firma rozszerzyła swoją grupę docelową o kobiety, dzięki czemu udało się zrekrutować pracowników na czas. Fakty? Dzisiaj w Głogowie pracuje zespół, który składa się aż w 60 proc. z kobiet, które każdego dnia obalają stereotypy związane z pracą w magazynie i otrzymują dokładnie takie samo wynagrodzenie jak ich koledzy.

My Company Polska wydanie 6/2023 (93)

Więcej możesz przeczytać w 6/2023 (93) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ