FM Logistic zamierza podwoić przychody i rozpocznie produkcję zielonego wodoru

Magazyn FM Logistic
Magazyn FM Logistic, fot. materiały prasowe
Firma FM Logistic ogłosiła nową strategię. Do 2030 roku zamierza podwoić przychody. Ważnym punktem rozwoju ma być Polska. Powstaną tu nowe magazyny, a dodatkowo firma rozpocznie produkcję zielonego wodoru.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

FM Logistic, globalny operator logistyczny, planuje dwukrotne zwiększenie całościowych przychodów do 3 miliardów euro w 2030 roku. FM Logistic zamierza osiągnąć globalnie 4 proc. EBIT, w porównaniu do 2,8 proc. w poprzednim roku finansowym.

- Powering 2030 to kompleksowa strategia, która przyczyni się do dalszego wzrostu rentowności FM Logistic. W czasach gwałtownych zmian naszym priorytetem jest pomóc klientom budować zrównoważone wielokanałowe łańcuchy dostaw. Dlatego też 9-letni plan stawia w centrum naszej uwagi takie działania jak relacje z klientem i zrównoważony rozwój. Będziemy również kontynuować poszukiwania rozwiązań związanych z ochroną środowiska, na przykład poprzez otwarcie zielonych stacji wodorowych na niektórych naszych platformach logistycznych – powiedział Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic. 

Firma już teraz czyni postępy we wdrażaniu strategii Powering 2030, odnotowując 11 proc. wzrost przychodów rok do roku w pierwszej połowie roku finansowego (kwiecień-wrzesień 2021 roku) na świecie.

Logistyka dla Omnichannel

Blisko 60 proc. umów podpisanych globalnie w zeszłym roku przez FM Logistic dotyczy usług logistyki dla Omnichannel. Dla przykładu operator zawarł umowę z wiodącą siecią sklepów z karmą dla zwierząt na zarządzanie łańcuchem omnichannel obejmującym dostawy do konsumentów w Niemczech, Francji i Polsce. Umowa dotyczy magazynowania, konfekcjonowania produktów i realizację zamówień e-commerce.

Transport i logistyka miejska

Transport stanowi 36 proc. przychodów FM Logistic na świecie, z czego niemal 45 proc. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma  planuje dalej wzmacniać swoją sieć transportową za pomocą sieci cross-docków w Polsce i Rosji. Operator pracuje również nad optymalizacją procesów zarządzania dostawami dzięki nowym kontraktom z dostawcami oprogramowania, takimi jak Urbantz we Francji i Innoship w Rumunii.

We Francji, czyli na swoim największym rynku, FM Logistic chce osiągnąć do 2023 roku 66 proc. wzrost przychodów w segmencie logistyki miejskiej. Jednocześnie zamierza rozwijać projekt oraz usługę dostaw ostatniej mili we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Rosji. Podobny projekt realizowany będzie w Polsce. Tu, jak poinformowali przedstawiciele firmy na konferencji prasowej, ważnym czynnikiem do szybszego rozwoju rynku może być wprowadzenie stref niskoemisyjnych w centrach miast. 

Tak zmieni się elektromobilność

Wzrost w Europie Centralnej

W Europie Centralnej, FM Logistic rozszerzył też współpracę z międzynarodowym producentem kosmetyków. Od września br. świadczy usługi logistyczne z zakresu omnichannel realizując zamówienia dla odbiorców marki w Polsce i na Węgrzech zarówno w kanale B2B do sklepów,  jak i B2C bezpośrednio do klienta końcowego. Z początkiem października natomiast dwukrotnie, do 60 tys. mkw, zwiększył swoją powierzchnię magazyn w Lovosicach na terenie Czech, gdzie obsługuje kanał e-commerce na rynek niemiecki i austriacki dla dużego klienta z sektora  DIY.

W obszarze logistyki dla omnichannel lokalnie firma planuje też dalsze inwestycje w wielkopowierzchniowe magazyny multiklienckie. W regionie Europy Centralnej FM Logistic otworzy niebawem nowe centrum logistyczne w Wiskitkach, 40 km na zachód od Warszawy, w pobliżu przyszłego lotniska i międzykontynentalnego hubu CPK. Jeszcze tym roku zakończy się też rozbudowa platformy logistycznej w Błoniu, gdzie prowadzone są operacje dla sektora farmaceutycznego. Operator intensywnie rozwija się też na Śląsku, gdzie obok rozbudowy obiektu w Będzinie podjął  decyzję o powiększeniu obiektu w Olszowej, przy autostradzie A4. Dodatkowo, w planach jest też uruchomienie operacji w Lędzinach (południowy Śląsk), oraz nowa lokalizacja w Głogowie, odpowiadająca na zapotrzebowanie obsługi rynku niemieckiego.

Jak poinformowano na konferencji prasowej, projekt w Wiskitkach po zakończeniu wszystkich etapów budowy będize miał 120 tys. mkw. W pierwszym etapie powstanie 25 tys. mkw. Projekt w Będzinei ma 12 tys. mkw. Dotakowo w Lędzinach powstanie inwestycja o powierzchni 54 tys. mkw. a w Głogowie o 40 tys. mkw.

Zrównoważony rozwój

Jednym z głównych filarów realizacji strategii jest rozwój zrównoważonych wielokanałowych łańcuchów dostaw. Działania z tego zakresu firma określa mianem “Supply Change”. Koncentrują się one na trzech obszarach: dbałości o pracowników,  środowisko naturalne oraz na efektywnych ekologicznie usługach. 

Przykładem inicjatywy z pierwszego obszaru jest seryjna produkcja Ergoskel, egzoszkieletu zaprojektowanego i opatentowanego przez FM Logistic, Uniwersytet Technologiczny w Compiègne (UTC) oraz Hublex, francuski start-upw 2019 roku.  Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na 2022 rok. FM Logistic chce wyposażyć w egzoszkielet 100 pracowników magazynowych do grudnia 2021 roku i kolejnych pracowników do końca przyszłego roku.

Lokalnie, w Polsce, w ramach współpracy z firmą Soter Analytics operator testuje urządzenie Soter typu Clip & Go, które prowadzi analizy ergometryczne, i w konsekwencji pomaga pracownikom operacyjnym utrzymywać prawidłową pozycję podczas pracy.

W obszarze ochrony środowiska FM Logistic dąży do osiągnięcia neutralności węglowej swoich magazynów do 2030 roku. Już tej jesieni w Hiszpanii rusza projekt, w ramach którego zostanie uruchomiona stacja wodorowa w magazynie FM Logistic w pobliżu Madrytu wytwarzająca wodór w procesie elektrolizy z energii pozyskiwanej z paneli fotowoltaicznych. Równolegle we Francji operator nawiązał współpracę z firmą energetyczną Bouygues Energies et Services w celu uruchomienia kolejnego elektrolizera. W obu przypadkach wytworzony zielony wodór służył będzie do zasilania przystosowanych wózków widłowych, a także pozwoli na pierwsze testy i wdrożenia wykorzystywania tego zielonego paliwa do zasilania wodorowych samochodów ciężarowych.

Zielony wodór miałby być produkowany również w Polsce na powstającej właśnie platformie FM Logistic w Wiskitkach, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.

- FM Logistic chce być partnerem pierwszego wyboru dla klientów w projektowaniu i konsekwentnej realizacji strategii zrównoważonego łańcucha dostaw funkcjonującego w ramach rozwijającej się dynamicznie koncepcji Omnichannel.  Razem z naszymi klientami będziemy angażować się w inicjatywy i zmiany procesu logistycznego mające na celu praktyczne wspieranie bardziej odpowiedzialnej konsumpcji – mówi Daniel Franke, Managing Director FM Logistic Central Europe.

baner 970x200

ZOBACZ RÓWNIEŻ