Lewiatan: Polscy przedsiębiorcy potrzebują oddechu od danin

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 52
Lewiatan przekazał wieczorem szefom wszystkich klubów poselskich kluczowe postulaty dotyczące ustawy antykryzysowej. Wśród najważniejszych znalazły się m.in. zwolnienie wszystkich firm ze składek na ZUS, czy umożliwienie wprowadzenia przestoju ekonomicznego i obniżonego wymiaru czasu pracy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kluczowe postulaty Lewiatana:

1. Zwolnienie firm ze wszystkich danin publicznych płaconych do ZUS i urzędów skarbowych od 13 marca do 31 maja 2020 r.

Z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne należy zwolnić, nie tylko mikro firmy zatrudniające do 9 pracowników, ale wszystkich przedsiębiorców, pracodawców w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Pomoc powinna być skierowana do wszystkich sektorów gospodarki, w tym dużych przedsiębiorców, o ile firma odnotowała 25% spadek obrotu w stosunku do poprzedniego miesiąca lub do analogicznego miesiąca 2019 r.

 

2. Umożliwienie wprowadzenia przestoju ekonomicznego, obniżonego wymiaru czasu pracy oraz dopłat do wynagrodzeń

Trzeba natychmiast umożliwić wszystkim firmom do tego zmuszonym, wprowadzenie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz zagwarantowanie dopłat do wynagrodzeń do wysokości połowy przeciętnego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Powinno się to odbyć w trybie nadzwyczajnym i bez zbędnej biurokracji, najlepiej w formie oświadczenia.

Dostępność pomocy. Pracodawcy popierają zniesienie limitu pomocy dla wszystkich przedsiębiorców jaki był pierwotnie zapisany w projekcie ustawy (800 mln zł). Należy jednak zapisać na jaką pomoc z budżetu mogą liczyć wszyscy przedsiębiorcy (wskazać kwotę wsparcia), aby możliwe było oszacowanie możliwości uzyskania wsparcia i dostosowanie strategii działania firmy w okresie zmniejszonych możliwości realizacji podstawowej działalności.

Uproszczenie i przyśpieszenie procedur. Pomoc powinna być możliwa do pozyskania w ciągu kilku dni. Uzależnienie wprowadzenia rozwiązań od ustaleń z organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników trwającymi dłużej niż 2 dni spowoduje, że wskazane rozwiązania będą w praktyce niemożliwe do wprowadzenia przez pracodawców.

Objęcie wsparciem pracowników tymczasowych. Zaproponowane w projekcie rozwiązania dyskryminują około pół miliona pracowników tymczasowych, którzy wykonują pracę na rzecz pracodawców użytkowników, objętych przestojem. Dlatego trzeba im udzielić wsparcia.

Pomoc de minimis. Wymaga jednoznacznego wyjaśnienia w ustawie czy udzielana pomoc będzie limitowana zgodnie z Komunikatem Komisji Europejskiej (limit do 800 tys. EUR). Proponujemy, aby rozciągnąć zakres zastosowania tego przepisu na wszystkie przypadki pomocy.

 

3. Możliwość otrzymywania zwrotów podatku VAT w najkrótszym możliwym terminie

Przedsiębiorcy powinni mieć możliwość otrzymywania zwrotów VAT w najkrótszym możliwym terminie, tak aby zatrzymane kwoty podatku, nie pogłębiały problemów z płynnością finansową przedsiębiorstw i brakiem dostępu do finansowania działalności. Zasadne jest, aby w terminie trwania stanu epidemicznego, albo epidemii, ale także w okresie 6 miesięcy po jego zakończeniu, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonywany był w terminie 14 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

 

4. Zwolnienie środków z konta VAT

Uwzględniając kryzysową sytuację związaną z epidemią COVID-19 i ryzykiem wystąpienia głębokiego spowolnienia gospodarczego, bądź recesji, należy podjąć środki mające na celu maksymalne wsparcie płynności finansowej przedsiębiorców. Uwzględniając, że stosowanie mechanizmu podzielonej płatności ma istotny niekorzystny wpływ na płynność finansową firm, proponuje się skrócić do 3 dni, termin, w którym naczelnik urzędu skarbowego zwalnia środki zgromadzone na koncie VAT. Celem zmiany jest możliwie szybkie uwolnienie środków zgromadzonych na kontach VAT i wsparcie tym samym płynności finansowej przedsiębiorców.

 

5. Czasowe zwolnienie z wpłat na PPK

Firma zatrudniająca i uczestnik PPK w okresie od 1 marca 2020 r. do 31 maja 2020 r. nie powinni finansować wpłaty podstawowej ani wpłaty dodatkowej

 ---

Komentarz dr Sonii Buchholtz, ekspertki ekonomicznej Konfederacji Lewiatan

Z epidemią COVID-19 walczy cała Europa i przynajmniej na froncie gospodarczym radzi sobie zdecydowanie sprawniej niż my. Spektrum wsparcia, jakie w ostatnich tygodniach zaproponowały rządy, jest bezprecedensowe - tak jak sytuacja, w której się znaleźliśmy. Wśród nich:

• subsydia dla firm: przede wszystkim do płac, ale również innych kosztów stałych działalności; w wybranych krajach stworzono fundusze stabilizacyjne (solidarnościowe) dla przedsiębiorstw lub branż dotkniętych w szczególny sposób;
• pożyczki i gwarancje, których celem jest utrzymanie płynności firm - przy czym narzędzia zależą od lokalnych uwarunkowań;
• komplementarne wsparcie banków w akcji kredytowej, przeciwdziałające naturalnej skłonności do ograniczania przez banki własnego ryzyka;
• przyjazne rozstrzygnięcia podatkowe: odraczanie płatności, przyspieszone zwroty należności, obniżka podatków, ograniczenie kar i odsetek, wydłużanie terminów;
• większa tolerancja w krajowych prawodawstwach zamówień publicznych;
• projektowanie działań na okres po kryzysie: kampanie promocyjne, vouchery itd.
oraz dość podobne między krajami i wprowadzane powszechnie działania w obszarze rynku pracy, polegające przede wszystkim na:
• ograniczeniu liczby godzin pracy (jako alternatywie dla zwolnień);
• uelastycznieniu czasu pracy (także w górę na krytycznych stanowiskach);
• rozluźnieniu prawodawstwa dotyczącego zwolnień;
• poszerzeniu zakresu zasiłków opiekuńczych i chorobowych (koszt tych ostatnich niekiedy bierze na siebie państwo);
• zwiększeniu dostępności zasiłków dla bezrobotnych (w tym dla samozatrudnionych),
• obniżeniu kosztów pracy np. przez współdzielenie ich z państwem lub zawieszenie płatności składek;
• ograniczeniu innych obciążeń administracyjnych, np. raportowania.