Lekcje produktywności i odporności

Filip Kozera
Filip Kozera / Fot. materiały prasowe
Nawyki, narzędzia, wygoda. Jak przedsiębiorcy radzą sobie z wyzwaniami, a co pomaga im w poprawianiu efektywności?

Filip Kozera, CEO wordware, uczestnik Y Combinator

Jak poradziłeś sobie z dużym wyzwaniem, przed którym w pewnym momencie stanęła twoja firma? 

Jednym z najtrudniejszych momentów w naszej spółce były pivoty – nie wiadomo wtedy, co robić, nie wiadomo, kto za co odpowiada, i bardzo łatwo o konflikt między founderami. Najważniejsze okazują się wówczas decyzje, które podjęliśmy miesiące, a nawet lata wcześniej – dobranie odpowiedniego co-foundera, z którym ma się silną relację i ogrom zaufania. Często potrzebny jest dłuższy czas, aby osoby wdrożyły się w nowe role po pivocie, dlatego trzeba naprawdę wierzyć w drugą osobę - ciężko to osiągnąć, kiedy robi się pivot po zaledwie trzech miesiącach wspólnej pracy. My przeszliśmy przez taki okres w 2023 r. Najważniejsza rada – według mnie - to dać sobie czas i nie panikować, nie wskakiwać w coś, w co nie ma się wiary. 

Jakie są twoje sposoby na bycie produktywnym? 

Niepicie alkoholu to największa zmiana, jaka pomogła mi w zwiększeniu wydajności! Kiedy się bardzo ciężko pracuje – w moim przypadku więcej niż 80 godz. tygodniowo – każdy moment, kiedy jest się podatnym na słabość i ma się kaca, jest bardzo szkodliwy dla zdrowia psychicznego. A poza tym oczywiste rzeczy – siłownia plus sauna codziennie (najchętniej przerywam pracę w ciągu dnia), jedna duża sałatka dziennie, magnez glycinate na sen, a godzinę przed spaniem przestaję myśleć o obowiązkach. Do tego opracowałem sobie technikę, żeby się zmuszać do niemyślenia w ogóle o pracy, kiedy jestem w domu - tak jakby blokuję formowanie niewłaściwych myśli już w zalążku. 

Reszta to dopasowanie pracy pod swój własny styl - ja na przykład pracuję bardzo intensywnie przez jakieś 3-4 tygodnie, a później robię sobie cztery dni całkowitej przerwy i wyjeżdżam w jakieś fajne miejsce.

Justyne de Bure, founderka zenzzen

Jak poradziłaś sobie z dużym wyzwaniem, przed którym w pewnym momencie stanęła twoja firma? 

Największym wyzwaniem dla mnie na drodze realizacji zenzzen było pozyskanie odpowiednich osób oraz kompetencji. Zenzzen to projekt, który wykorzystuje technologię do wzmocnienia procesów samoregulacji emocji oraz wybranych mechanizmów psychologicznych człowieka. Nie jestem ani psychologiem, ani ekspertem IT, zawodowo związana jestem z branżą nieruchomości komercyjnych i stamtąd pochodzi większość moich znajomych na Linkedinie. Błądziłam po omacku do czasu udziału w programie Innovation Coach, który wspiera biznes w opracowaniu innowacji oraz pozyskaniu funduszy europejskich na ich wdrożenie. Przydzielony mi w ramach programu opiekun nie tylko ocenił potencjał rynkowy zenzzen, szanse i ryzyka związane z jego realizacją, ale także połączył mnie z właściwymi ludźmi. Projekt ruszył do przodu i dziś jestem o krok od wprowadzenia na rynek pierwszych urządzeń. Innovation Coach to przykład na to, jak w gospodarny i efektywny sposób dysponować publicznymi środkami w kierunku wsparcia innowacyjności...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2024 (111)

Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ