Kiedy pracodawca ma prawo odwołać ci urlop? Tylko w wyjątkowych sytuacjach

urlop
Kiedy pracodawca ma prawo odwołać ci urlop? / Fot. Shutterstock/Melnikov Dmitriy
Mimo że urlop to niezbywalne prawo pracownika, przepisy przewidują wyjątkowe sytuacje, w których pracodawca może odwołać pracownika z trwającego już wypoczynku. Zgodnie z Kodeksem pracy może to nastąpić wyłącznie, gdy łącznie spełnione są dwa warunki.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Urlop wypoczynkowy to fundamentalne prawo każdego pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. Kodeks pracy gwarantuje coroczny, nieprzerwany i w pełni płatny odpoczynek w wymiarze 20 lub 26 dni, w zależności od stażu pracy. Z założenia jest to czas przeznaczony wyłącznie na regenerację i odpoczynek.

Kiedy pracodawca może odwołać z urlopu?

Zgodnie z Kodeksem pracodawca może odwołać pracownikowi urlop wyłącznie, gdy łącznie spełnione są dwa warunki:

  • wystąpią okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu - chodzi o sytuacje kryzysowe, których wcześniej nie dało się przewidzieć ani zaplanować. Nie może to być zwykła organizacja pracy czy brak zastępstwa;
  • obecność pracownika w zakładzie jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego toku pracy - oznacza to, że dany pracownik ma unikalne kompetencje lub uprawnienia niezbędne do rozwiązania powstałego problemu.

W praktyce chodzi o sytuacje awaryjne i nieprzewidywalne, takie jak:

  • awaria kluczowego systemu, którą może naprawić tylko konkretny specjalista,
  • nagła kontrola urzędowa wymagająca obecności odpowiedzialnego pracownika,
  • pilne działania prawne lub biznesowe, które może podjąć wyłącznie nieobecny pracownik,
  • sytuacje zagrażające bezpieczeństwu lub ciągłości działania firmy.

Obowiązki pracownika po odwołaniu

Po otrzymaniu informacji o odwołaniu z urlopu pracownik ma obowiązek powrotu do pracy. Nie może odmówić stawienia się w zakładzie, jeśli odwołanie było prawnie uzasadnione.

Jeśli pracownik odmówi przerwania urlopu i powrotu do pracy, może to zostać potraktowane jako naruszenie obowiązków pracowniczych. Pracodawca może wówczas zastosować kary, takie jak upomnienie, wpisanie nagany, zlecenie kary pieniężnej, a w skrajnych przypadkach rozwiązań umowę bez okresu wypowiedzenia z winy pracownika. 

Kluczowym obowiązkiem pracodawcy jest pokrycie wszystkich kosztów związanych z odwołaniem pracownika z urlopu. Dotyczy to:

Kosztów transportu:

  • bilety lotnicze, kolejowe lub autobusowe na powrót do kraju,
  • przejazdy komunikacją miejską lub taxi.

Utraconych wpłat za:

  • niewykorzystany pobyt w hotelu,
  • opłacone atrakcje turystyczne,
  • zarezerwowane wycieczki i wydarzenia.

Wydatków dodatkowych:

  • koszty związane z osobami towarzyszącymi (np. dziećmi),
  • dodatkowe opłaty za wcześniejsze zakończenie pobytu.

Aby uzyskać zwrot poniesionych wydatków, pracownik musi je odpowiednio udokumentować. Pracownik powinien przestawić paragon, potwierdzenia wpłat i rezerwacji oraz inne dokumenty poświadczające poniesione koszty. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ