Dodatkowa pensja dla osób na umowie o pracę. Jak złożyć wniosek?

Zgodnie z Kodeksem Pracy, odprawa emerytalna to świadczenie pieniężne, które pracodawca wypłaca pracownikowi po rozwiązaniu stosunku pracy, jeśli stosunek pracy ustał w związku z przejściem pracownika na emeryturę. Podstawę prawną stanowi art. 91(1) KP par. 1, który mówi:
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
Kto nie otrzyma odprawy emerytalnej - ważne wyjątki od 2025 roku
Kodeks Pracy określa również sytuacje, kiedy odprawa emerytalna nie przysługuje. W art. 91(1) KP par. 2 czytamy: Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Oznacza to, że w przypadku ponownego zatrudnienia tego samego pracownika na etat po przejściu na emeryturę i wcześniejszej wypłacie odprawy, przy kolejnym rozwiązaniu stosunku pracy świadczenie nie będzie przysługiwało.
Pracownik nie nabywa również prawa do odprawy emerytalnej, jeśli jest zatrudniony u kilku pracodawców i jeden z nich wypłacił mu już odprawę emerytalną w związku z przejściem na emeryturę. Informacja o wypłacie odprawy emerytalnej zawsze znajduje się w świadectwie pracy.
Minimalna wysokość odprawy emerytalnej to równowartość jednomiesięcznego wynagrodzenia pracownika. Warto jednak wiedzieć, że kwestia wysokości świadczenia może być również zawarta w dokumentach wewnątrzzakładowych, gdzie mogą znaleźć się zapisy korzystniejsze dla pracowników.
W niektórych firmach odprawy emerytalne mogą wynosić nawet trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia - wszystko zależy od regulacji wewnętrznych i stażu pracy.
Kiedy pieniądze wpłyną na konto?
Odprawa emerytalna jest wypłacana w dniu rozwiązania stosunku pracy. Niewywiązanie się z obowiązku wypłaty byłemu pracownikowi świadczenia może grozić nałożeniem grzywny na pracodawcę w wysokości od 1000 do 30 000 zł.
Odprawa emerytalna to świadczenie niezależne od ekwiwalentu urlopowego. Ten drugi przysługuje za każdy niewykorzystany dzień urlopu wypoczynkowego, niezależnie od powodu rozwiązania umowy o pracę.
Jak złożyć wniosek o odprawę emerytalną?
Aby otrzymać odprawę emerytalną, pracownik musi:
- złożyć wniosek o rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę,
- uzyskać decyzję ZUS o przyznaniu emerytury,
- dopełnić formalności związanych z zakończeniem pracy w firmie.