Demo Day Akcelerator Innovatorium

Demo Day Akcelerator Innovatorium
Fot. mat. pras.
W czwartek 14 grudnia przedsiębiorcy-founderzy zaprezentowali swoje innowacyjne pomysły na biznes podczas Demo Day Akcelerator Innovatorium z udziałem przedstawicieli funduszy VC. Wyniki prac zgłoszonych zespołów były oceniane przez przedstawicieli czterech funduszy venture capital oraz firm zainteresowanych komercjalizacją rozwiązań.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2024 (100)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Akcelerator Innovatorium to już druga edycja projektu edukacyjno-mentoringowego skierowanego do zespołów tworzących rozwiązania bazujące na wykorzystaniu big data, sztucznej inteligencji i Blockchain. Organizatorem wydarzenia jest think tank Fundacja Innovatorium. Jej działalność skupia się na innowacyjności, rozwoju technologii i nowych mediach. Twórcy fundacji prowadzą badania i analizy w aspektach ważnych dla rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki takich jak: rozwój startupów, fundusze Venture Capital, współpraca nauki z biznesem, transformacja cyfrowa i zarządzanie innowacją.

Esencja biznesu w pięć minut

W sali konferencyjnej na XIV piętrze biurowca Q22 przy al. Jana Pawła 22 w Warszawie wystąpiło 16 zespołów-założycieli firm, które poszukują finansowania do rozwoju swoich koncepcji. Podczas Demo Day wysłuchaliśmy krótkich przemówień na temat ich działalności. Kandydaci musieli zmieścić opowieść o własnym biznesie w ciągu 5 min, co wzbogaciło atmosferę spotkania o element motywującej grywalizacji. Przedstawienie esencji z – niekiedy – wieloletniej pracy nad własnym biznesem stanowiło dla uczestników Akceleratora Innovatorium nie lada wyzwanie. Po tej części następowała runda pytań od reprezentantów funduszy VC.

– W takim wystąpieniu kluczowe jest zaprezentowanie idei danego projektu i przyświecających mu wartości, a także przedstawienie silnych stron i przewag konkurencyjnych danego produktu czy zespołu. Trzeba to zrobić w taki sposób, by wzbudzić zainteresowanie inwestorów do podjęcia szczegółowych rozmów z założycielami startupu – mówi Tomasz Goliński, partner zarządzający CofounderZone i dodaje, że w przypadku, gdy dany startup jest na początku swojej drogi i nie może jeszcze pokazać twardych danych finansowych, ocenia jego zespół. Przede wszystkim świadomość twórców firmy na temat braków, które mogą uzupełnić nowymi pracownikami, ale też umiejętność przekonania inwestorów do zdolności skalowania biznesu.

Przewaga biznesów pozytywnego wpływu

Budujące jest to, że wśród startupów występujących w ramach Demo Day znalazły się w dużej mierze firmy, które można określić mianem impactowych. Są to biznesy pozytywnego wpływu oferujące m.in. wsparcie dla wykluczonych grup społecznych (CodeSense pomaga niewidomym w codziennych zakupach), zielonej transformacji (Regen chce usprawnić utylizację plastiku z butelek PET; GetVision naprawia panele solarne) czy rozwoju kompetencji społecznych młodzieży (LifeChoiceVR – pomaga uczniom tam, gdzie zawodzi szkoła). Należy zauważyć, że tworzone przez nich aplikacje często oferują część usług bezpłatnie dla osób potrzebujących, a dopiero ich bardziej zaawansowana technologicznie forma jest dostępna za dodatkową opłatą. To pokazuje, jak bardzo istotną rolę dla nowych przedsiębiorców stanowi społeczna odpowiedzialność biznesu.

– Jestem psychologiem szkolnym i na co dzień wysłuchuję problemów uczniów. A te są poważne: depresja, samotność, problemy w relacjach z rówieśnikami czy rodzicami – mówi Maciej Frasunkiewicz, CEO LifeChoice VR. – Od kilku lat słyszymy, że w polskich szkołach brakuje nauki kompetencji społecznych, które są niezwykle ważne nie tylko w normalnym życiu, ale także dla przyszłych pracodawców. Nasze rozwiązanie umożliwia trening takich kompetencji poprzez gogle VR. Uczeń zakładając gogle, przenosi się do rzeczywistości, w której stoją przed nim pewne dylematy społeczne. Tak jak w grze musi podjąć jedną z zaproponowanych decyzji, a każda z nich ma określone konsekwencje – tłumaczy psycholog.

Uczestnicy nazywali udział w programie Akceleratora Innovatorium bardzo rozwijającym doświadczeniem oraz miejscem wzajemnej inspiracji. W trakcie przygotowań do występów przed słuchaczami z funduszów VC korzystali ze wsparcia mentorów, którzy śledzili ich zmagania w trakcie Demo Day. Mentorzy doradzali podopiecznym w zakresie finansowania startupów oraz ich współpracy z funduszami venture capital: Movenscapital.com, Cofounder.Zone, Satus.vc, Smok.vc. Otrzymali wiele cennych rad nie tylko od swoich opiekunów, ale także od pozostałych uczestników programu Innovatorium.

Warto zwrócić uwagę na ich zróżnicowanie wiekowe. Podczas Demo Day zobaczyliśmy zarówno młodych ludzi, dopiero rozpoczynających karierę zawodową, jak i doświadczonych specjalistów, którzy po latach pracy w danej branży dostrzegli, w jaki sposób usprawnić ich działanie.

– Przywykliśmy do tego, że jesteśmy często najmłodszym zespołem podczas takich wydarzeń jak Demo Day. Ale właśnie podczas takich spotkań udało nam się zachęcić inwestorów do naszego rozwiązania. Dzięki temu mamy dziś gotowy produkt, działającą aplikację. Udział w Akceleratorze Innovatorium pozwolił nam zebrać cenny feedback, ważne kontakty oraz inne spojrzenie na nasz pomysł. Liczy się przede wszystkim głos ludzi, przyszłych użytkowników apki, a nie to jak my ją odbieramy – mówi Kuba Bednarczyk, współzałożyciel firmy ClubsMania, której aplikacja ma szansę podbić branżę rozrywkową. Rozwiązanie umożliwia profilowanie najciekawszych wydarzeń muzycznych w danym mieście na podstawie parametrów określonych przez użytkownika. Ciekawą opcją wydaje się także funkcja call2DJ, która pozwala zamówić (za opłatą) konkretny utwór muzyczny u DJ-a, grającego podczas imprezy, który wybraliśmy.

Szansa na lepsze skalowanie biznesu

Wyzwaniem dla oceniających z pewnością była różnica w stopniu zaawansowania rozwoju poszczególnych firm.

– Akcelerator Innovatorium i Demo Day, który jest jego zwieńczeniem to bardzo ciekawa platforma dla szerokiego ekostystemu startupowego w Polsce – twierdzi Tomasz Goliński, partner zarządzający CofounderZone. – Myślę, że to jest program, który może zarówno wspierać początkujące zespoły starające się znaleźć swoją drogę na rynek, jak i projekty na bardziej zaawansowanym etapie, gdzie są już pierwsi klienci i płatności. Wychodzimy z założenia, że każdy powinien mieć szansę zaprezentowania swojego rozwiązania przed szerokim odbiorcą m.in. funduszami VC i innymi założycielami, by przekuć pytania i feedback pojawiające się podczas dyskusji w jeszcze lepsze skalowanie swojego projektu – wyjaśnia ekspert.

Program jest finansowany z grantu przyznanego przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki. W ramach projektu akceleracyjnego Fundacja Innovatorium prowadzi cykl edukacyjny z udziałem wykładowców renomowanych uczelni oraz ekspertów branżowych i doświadczonych przedsiębiorców. Zajęcia z zarządzania strategicznego i modeli biznesowych wykorzystujących sztuczną inteligencję są uzupełniane o tematykę prawną związaną z ochroną własności intelektualnej oraz uwarunkowania prawne internacjonalizacji/globalizacji biznesu.

Pierwsza edycja Akceleratora Innovatorium (2022 r.), w której brały udział zespoły tworzące rozwiązania bazujące na wykorzystaniu big data i sztucznej inteligencji przyciągnęła ponad 40 zespołów. 11 z nich zaprezentowało swoje pitch decki podczas Demo Day. Powiększenie grona występujących w tegorocznej odsłonie wydarzenia świadczy o coraz większej innowacyjności rozwiązań polskich przedsiębiorców.

My Company Polska wydanie 1/2024 (100)

Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie