Cyfrowa transformacja biznesu – jak ją przeprowadzić, żeby okazała się skuteczna?

Cyfrowa transformacja biznesu – jak ją przeprowadzić, żeby okazała się skuteczna?
Cyfrowa transformacja biznesu staje się faktem - firmy, które za późno rozpoczną ten proces, stracą rynkową przewagę. Ale szybkość działania nie gwarantuje sukcesu. O czym trzeba pamiętać przy okazji digitalizacji struktur przedsiębiorstwa?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z badania zrealizowanego niedawno przez Skynova – firmę oferującą narzędzia do fakturowania online – wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa odnotowują coraz lepszą sprzedaż, ponieważ mocniej skupiły się na cyfrowej stronie biznesu. Pandemia COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła proces digitalizacji, czego efektem jest nie tylko poświęcenie większej uwagi kanałom sprzedaży online, ale również skutecznie rozwijane modele pracy zdalnej lub hybrydowej. Eksperci przewidują, że jeśli jeszcze odważniej zagramy kartą transformacji cyfrowej, rodzima gospodarka szybciej odrobi straty po pandemii.

Jak podkreśla Ewa Łuniewska, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, jeśli firma obecnie chce odnieść sukces, musi myśleć o digitalizacji: - Wdrażanie coraz bardziej cyfrowych rozwiązań to jedno z najważniejszych wyzwań zarówno przedsiębiorców, jak i firm oferujących różnego rodzaju usługi – zaznacza Łuniewska. Oczywiście trzeba przy tym skupić się na obszarze, w którym działamy – sieci handlowe powinny rozwijać cyfrowe rozwiązania wspierające sprzedaż stacjonarną, natomiast np. podmioty zajmujące się usługami edukacyjnymi, powinny w swoich działaniach wykorzystywać nowe technologie.

Jeszcze ciekawsze wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Future.Company. Blisko 80 proc. respondentów uznało, że cyfrowa transformacja powinna rozpocząć się od zmiany wewnątrz organizacji – to dotyczy zmiany struktur, kompetencji pracowniczych czy procesów. - Digitalizacja jest sprzymierzeńcem przedsiębiorców - dodaje Ewa Łuniewska. Właściciele firm powinni zastanowić się, w jaki sposób można wykorzystać ją do zmiany modelu biznesowego, poszerzenia zakresu działalności, dotarcia do nowej grupy klientów, optymalizacji kosztów czy usprawnienia komunikacji wewnątrz firmy.

Zrozumieć potrzeby

Niestety często bywa tak, że firmy digitalizują się szybko, przez co popełniają liczne błędy. Cyfrowa transformacja to zdecydowanie szansa do gruntownego przemodelowania biznesu. Z drugiej strony, jeśli przeprowadzimy ją źle, możemy więcej stracić niż zyskać. W czasach tak dużej konkurencji na rynku, nawet najmniejszy błąd może znacząco spowolnić rozwój przedsiębiorstwa.

Zdaniem analityków, kluczem do zrozumienia wyzwań, jakie stawia przed firmami konieczność digitalizacji są ich relacje z partnerami oraz klientami. W cyfrowym, globalnym świecie rywalizujemy w zasadzie z przedsiębiorstwami z całego świata, dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb odbiorców naszych produktów. Organizacje powinny skupiać się na ludziach, angażować pracowników w rozwój firmy, tworzyć kulturę innowacji, bo tylko dzięki temu uda się właściwie określić oczekiwania klientów. A co za tym idzie – lepiej sprzedawać produkty lub usługi.

Kredytowanie firm nadal kluczowe

Najważniejszy w każdej firmie zawsze jest kapitał, bo to dzięki niemu przedsiębiorstwa udoskanalają swoją ofertę, zatrudniają coraz lepszych specjalistów, usprawniają procesy wewnętrzne, a także mogą wprowadzać innowacje, również te związane z nowymi technologiami. Wciąż jednak wiele przedsiębiorstw boryka się z problemami związanymi z pozyskaniem finansowania na dalszy rozwój. W odpowiedzi na te potrzeby coraz więcej instytucji finansowych oferuje innowacyjne rozwiązania w tym zakresie.

ING Bank Śląski – który od wielu lat tworzy rozwiązania wspierające firmy w jeszcze lepszym zarządzaniu finansami i obsłudze procesów biznesowych - wprowadza digitalizację procesów kredytowych na kolejny poziom. Każda firma z pełną księgowością otrzyma od razu decyzję kredytową po wypełnieniu wniosku online o finansowanie do 400 tysięcy złotych w formie pożyczki na dowolny cel, kredytu w rachunku lub limitu na karty kredytowe. Wypełnienie wniosku zajmuje kilka minut, a rozwiązanie dedykowane jest również firmie, która nie jest klientem ING – to wyjście do potencjalnych nowych klientów, którzy podając bardzo ograniczony zakres informacji, łatwo mogą sprawdzić swoją zdolność kredytową oraz uzyskać decyzję o ewentualnym finansowaniu. - To bardzo nowoczesne rozwiązanie! Finansowanie online jest dostępne na rynku od dawna, ale to pierwsza tego typu usługa bankowa, z której mogą skorzystać również przedsiębiorcy nie będący klientami danego banku. Usługa opiera się o kilka podstawowych zasad: chcemy zapewnić jak najprostszy UX oraz szybko dostarczyć decyzję kredytową, co w biznesie bywa kluczowe – tłumaczy Michał Tusznio, dyrektor odpowiedzialny za finansowanie firm w ING Banku Śląskim.

Szczegóły ofert są dostępny pod linkami: Pożyczka dla spółki z natychmiastową decyzją online i Kredyt w koncie dla spółki z natychmiastową decyzją online.

Przedstawiciele banku zapewniają, że rozwiązanie będzie stale udoskonalane i już niedługo zostaną zaprezentowane kolejne funkcjonalności. - Nie zatrzymujemy się, ciągle szukamy nowych rozwiązań mających pomóc firmom w jeszcze lepszym zarządzaniu – podsumowuje Ewa Łuniewska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ