Reklama

250 milionów na Izerę, polski samochód elektryczny. Pieniądze wyłoży Skarb Państwa

Izera
Izera, Fot. Electromobility Poland
Firma ElectroMobility Poland, twórca polskiego samochodu elektrycznego Izera, podpisała umowę ze Skarbem Państwa. Jednym z jej punktów jest dokapitalizowanie spółki kwotą 250 mln złotych. Pieniądze pójdą z Funduszu Reprywatyzacji, który powstał w celu wypłaty odszkodowań w sprawach związanych m.in. z reprywatyzacją kamienic.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

ElectroMobility Poland to spółka istniejąca od 2016 roku, a powołana przez kontrolowane przez państwo koncerny energetyczne: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Firmy wyłożyły łącznie 70 mln złotych (po 25 proc. na spółkę). Teraz spółka wyemituje nowe akcje o wartości 250 mln złotych, które obejmie wyłącznie skarb państwa.

Jak deklarują przedstawiciele ElectroMobility Poland , podpisanie umowy i dokapitalizowanie spółki "umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie".

Pieniądze na dokapitalizowanie projektu Izery pójdą z Funduszu Reprywatyzacji. Środki te przeznaczone będą, między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie. Przypomnijmy, zgodnie z założeniami Funduszu, gromadzone w niego pieniądze pochodzą ze sprzedaży 5 proc. akcji należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji i miały być przeznaczone na "wypłatę odszkodowań wynikających z prawomocnych wyroków i ugód sądowych oraz ostatecznych decyzji administracyjnych wydanych w związku z nacjonalizacją mienia", m.in. warszawskich kamienic.

"Wsparcie państwa zapewnia stabilność projektowi Izera"

– Zaangażowanie skarbu państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność – mówi Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Zaznacza, że budowa polskiej marki samochodów elektrycznych Izera wkracza w nowy, bardzo ważny okres.

– Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy  – podkreśla szef EMP.

53 mln na rozwój Izery. Potrzeba więcej

Piotr Zaremba dodaje, że do końca 2020 roku na prace projektowe spółka wydatkowała ponad 53 miliony złotych. – Etap przygotowawczy, który obejmuje umowa inwestycyjna zaplanowany jest na 8 miesięcy. Wysokość przeznaczonych na ten etap środków oddaje zakres i skalę wyzwań jakie przed nami stają oraz dynamikę prac, które muszą zostać wykonane w najbliższym czasie – podkreśla.

Szef EMP zwraca również uwagę, że zaangażowanie państwa na obecnym etapie projektu jest kluczowe dla jego ostatecznego sukcesu. – Izera to przedsięwzięcie mające solidne podstawy biznesowe i technologiczne, realizowane w oparciu o zweryfikowany przez zewnętrznych partnerów biznesplan oraz strategię rynkową. Podpisana właśnie umowa inwestycyjna umożliwia realizację kolejnego etapu projektu. Jego ukończenie w ramach zatwierdzonego harmonogramu, będzie umożliwiało kolejną rundę finansowania – mówi Piotr Zaremba.

Podpisanie umowy inwestycyjnej jest pierwszym z formalnych kroków, które umożliwią realizację kolejnych etapów projektu. Wpłata środków z Funduszu Reprywatyzacji na konto spółki nastąpi po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzającym podwyższenie kapitału zakładowego oraz niezbędnych zmianach w KRS. Dotychczasowi udziałowcy EMP – Enea, Tauron, Energa oraz PGE – pozostaną udziałowcami spółki zachowując dotychczasowe pakiety akcji.

 

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama