Wellbeing w nowej odsłonie
Izabela Kluzek-Kotz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2022 (85)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Objawy
#GreatResignation to trend, który od roku przeraża pracodawców. Rotacja pracowników przybrała ogromną skalę, a znalezienie chętnych do pracy w wielu branżach jest bardzo trudne. Do tego dochodzi zmęczenie pandemią i niski poziom zaangażowania. Jak wynika z badań Instytutu Gallupa zaangażowanie europejskich pracowników wynosi zaledwie 14 proc.
Diagnoza
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia depresja, a co za tym idzie wypalenie zawodowe, będzie do 2030 r. najczęstszym powodem niezdolności do pracy. Jak wynika z badań Workvivo już dziś 98 proc. osób zatrudnionych w działach HR zmaga się z wypaleniem, a 79 proc. myśli o zmianie pracy. HR-owcy czują się przeciążeni, bo ostatnie trzy lata to dla nich pasmo nowych wyzwań: pandemia (a wraz z nią konieczność wejścia w nowy obszar wsparcia psychicznego dla pracowników i ich rodzin), wojna w Ukrainie (która wymusiła na działach HR zadbanie o stan psychiczny pracowników i zajęcie stanowiska wobec konsekwencji działań wojennych i embarga na Rosję), kryzys gospodarczy (który pogłębia obawy o przyszłość). To wszystko odbiło się na nastrojach pracowników, kondycji firm i możliwościach rynkowych.
Recepta
W tej sytuacji sprawdzi się duża dawka wellbeingu, ale rozumianego znacznie głębiej niż wellness i dbałość o przyjemności. Wellbeing w nowym wydaniu to holistyczne podejście do potrzeb pracowników. Ważne jest zadbanie o ich kondycję psychiczną. Chodzi przede wszystkim o oferowanie realnego wsparcia profesjonalistów. Sesje w dobranym do potrzeb pracownika nurcie psychologicznym zdecydowanie wpłyną na jego dobrostan. Równie ważna jest też edukacja – udostępnienie pracownikom narzędzi do tego, by sami mogli zadbać o siebie w trudnych sytuacjach ma znaczenie. Dlatego warto mówić o pomocy psychologicznej, pokazywać na warsztatach przydatne techniki, które pozwalają np. rozładować stres. Dawać przestrzeń pracownikom, by mogli dzielić się swoimi problemami. To z pewnością przyniesie wymierne efekty, bo jak wynika z raportu przygotowanego przez Deloitte, aż 57 proc. pracowników rozważa zmianę pracy na firmę, w której będą otrzymywać większe wsparcie. Aby ich zatrzymać, warto się nimi zaopiekować.
Nie wolno także zapominać, że każdy z nas jest inny i ma odmienne potrzeby. Dlatego dobre działania wellbeingowe to takie, które są różnorodne. To wspiera inkluzywność, a poczucie przynależności to także aspekt, który zatrzymuje pracowników w firmie.
Kolejnym ważnym wymiarem jest poczucie sensu. Ludzie, zwłaszcza młodzi, nie wyobrażają sobie związania się z firmą, która nie daje im poczucia, że robią coś, co ma znaczenie. Wellbeing powinien służyć także temu, by pokazywać sens pracy.
Więcej możesz przeczytać w 10/2022 (85) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.