Coś więcej niż zdrowie. Holistyczne podejście do dobrostanu pracowników

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2025 (114)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Takie podejście to odpowiedź na rosnące oczekiwania pracowników, którzy w zamian za swoje pełne zaangażowanie, efektywność i lojalność oczekują od pracodawcy kompleksowej opieki i wsparcia w różnych, często niezwiązanych z pracą sytuacjach życiowych. Co ich może zadowolić?
Atrakcyjny pakiet ubezpieczeń medycznych
To must be w każdym szanującym się przedsiębiorstwie. Z badań IR Center wynika, że zależy na nim aż 77 proc. zatrudnionych. Pod warunkiem jednak, że spełnia pewne wymagania:
- jest rozbudowany, czyli obejmuje nieograniczony dostęp do specjalistów, badań, opieki dentystycznej, a nawet pobyt w prywatnym szpitalu lub choćby spersonalizowany, czyli umożliwiający, poza podstawową opieką, wizyty u wybranych przez pracownika specjalistów czy fizjoterapeutów. Na przykład ktoś, kto ma kłopoty z sercem, na pewno doceni możliwość kompleksowego leczenia u kardiologa, a ktoś, kto ma problemy z nerkami - u nefrologa
- gwarantuje szybką pomoc. Pakiety medyczne mają różne tzw. standardy dostępności, czyli zapisany w umowie z dostarczycielem usług medycznych czas oczekiwana na wizytę. Może to być kilka godzin, kilka lub kilkanaście dni. Im wyższy standard, czyli krótszy czas oczekiwania, tym lepiej, bo każda niepotrzebna zwłoka nie sprzyja powrotowi do zdrowia
- zapewnia wizyty domowe, nocne dyżury ortopedyczne i internistyczne, a także telefoniczną pomoc medyczną dostępną przez całą dobę
- umożliwia leczenie także poza miejscem zamieszkania
- gwarantuje możliwość wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego, transport do szpitala czy na zabiegi umożliwia objęcie jak najszerszą opieką zdrowotną członków rodziny i partnerów
- jest rozszerzony o ubezpieczenie wypadkowe i na życie gwarantujące wypłatę odszkodowania w razie nieszczęścia
Ale opieka medyczna w razie choroby to nie wszystko. Dla pracowników ważna jest także profilaktyka zdrowotna. Dlatego pakiet ubezpieczeń powinien obejmować:
- dodatkowe (a nie tylko te, które przewiduje kodeks pracy),
- regularne badania profilaktyczne i konsultacje zdrowotne umożliwiające wcześniejsze wykrywanie chorób, a więc i skuteczniejsze leczenie.
- szczepienia ochronne
- dostęp do konsultacji dietetycznych i fizjoterapeutycznych
- dostęp do aplikacji monitorujących zdrowie
Stałe wsparcie psychologiczne
Jeszcze nie tak dawno problemy psychologiczne były w firmach tematem tabu. Ba, pracownicy bali się do nich przyznać w obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem, a nawet zwolnieniem z pracy. Dziś, choć powoli, odchodzi to już do przeszłości, a programy wsparcia psychologicznego są jednym z najbardziej oczekiwanych benefitów zdrowotnych. Zwłaszcza wśród ludzi młodych, którzy znacznie częściej niż starsze pokolenie otwarcie mówią o swoich emocjach. Z badania Pracuj.pl wynika, że 30 proc. pracowników z pokolenia Z uważa programy wsparcia psychologicznego za istotną część oferty pracodawcy. Mogą one m.in. obejmować:
- bezpłatne lub dofinansowane konsultacje z psychologami i terapeutami
- terapie grupowe
- sesje coachingowe
- dostęp do aplikacji wspierających zdrowie psychiczne przez 24 godziny na dobę
- uczestnictwo w warsztatach, na których można dowiedzieć się, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, stresem, depresją czy problemami osobistymi wcale niezwiązanymi z pracą
- wolne dni na podreperowanie zdrowia psychicznego
- przestrzenie relaksacyjne (pokoje ciszy, gry w piłkarzyki, przestrzeń na kawę i ploteczki)
Jednak nawet najlepsze programy wsparcia zdrowia psychicznego nie pomogą, jeśli borykający się z problemami pracownicy nie znajdą zrozumienia u przełożonych i członków zespołu. Dlatego tak ważne jest promowanie otwartej i wspierającej kultury w firmie. Pracownicy muszą czuć, że mogą bez obaw przed napiętnowaniem czy odrzuceniem opowiedzieć o swoich emocjach i potrzebach. Duża w tym rola menedżerów, którzy powinni przeciwdziałać wszelkim przejawom dyskryminacji, otwarcie mówić o znaczeniu zdrowia psychicznego i zachęcać do skorzystania z dostępnych w firmie form wparcia.
Nowy trend – zapobiegaj, zamiast leczyć
To jeden z najważniejszych elementów w dobrym programie profilaktyki zdrowotnej wśród pracowników. I nie ma się czemu dziwić, ponieważ problemy związane z chorobami cywilizacyjnymi: otyłością, bólami kręgosłupa, cukrzycą, chorobami układu krążenia dotykają coraz częściej także ludzi młodych. Z Narodowego Testu Zdrowia wynika, że tylko niespełna 8 proc. dorosłych Polaków nie obawia się o swoje zdrowia. Reszta boi się, że w bliższej lub dalszej przyszłości może ono ulec znacznemu pogorszeniu. I liczy na to, że pracodawcy pomogą im temu zapobiec lub przynajmniej złagodzić skutki. A możliwości jest naprawdę sporo:
- warsztaty i szkolenia dotyczące np. technik relaksacyjnych, mindfulness, ergonomii pracy czy poprawy jakości snu
- karty sportowe zachęcające do regularnych ćwiczeń nie tylko na siłowni, ale też np. w hali sportowej, na basenie czy w parku linowym z dziećmi
- gimnastyka w miejscu pracy
- zakup sprzętu sportowego dla pracowników np. rowerów, którymi mogą dojeżdżać do pracy
- organizacja tematycznych Dni Zdrowia umożliwiających zrobienie badań np. w kierunku osteoporozy czy raka piersi
- nauka zdrowego gotowania pod okiem profesjonalnego kucharza
- dłuższe niż „ustawowe” przerwy w pracy na spacer czy przewietrzenie głowy.
Warto jednak pamiętać, że aby te wszystkie inicjatywy przyniosły zamierzony skutek, muszą być organizowane cyklicznie a pracownicy brać w nich udział z ochotą i pełnym zaangażowaniem, a nie „pod przymusem”. Dlatego tak ważna jest odpowiednie motywowanie i zachęcanie pracowników, a także trafienie w ich oczekiwania. Trzeba z nimi rozmawiać, uświadamiać, jak ważna jest profilaktyka zdrowotna i jakie przynosi korzyści. I tak podchodzić do tworzenia programów promujących zdrowy styl życia, by każda grupa niezależnie od wieku czy płci, znalazła w nich coś dla siebie.
Promowanie harmonii między pracą a życiem prywatnym
Pokolenie milenialsów, a teraz już także zetek zmieniło rynek pracy. Wielu z ich przedstawicieli nie ma ochoty, jak ich rodzice, harować od świtu do nocy. Chcą mieć czas dla rodziny, przyjaciół realizację pasji czy rozwój. I pracodawcy, czy się to im podoba czy nie, muszę się do tego dostosować, oferując rozwiązania ułatwiające pogodzenie życia zawodowego i prywatnego. Narzędzi do tego nie brakuje:
- elastyczny, dostosowany do własnego rytmu biologicznego czas pracy, który pozwala na wybór godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy
- możliwość wyjścia z biura w celu załatwienia ważnych spraw i odpracowania tych godzin w późniejszym, dogodnym dla siebie czasie
- zadaniowy system pracy stawiający na efekt końcowy, a nie godziny spędzone w biurze
- praca zdalna i hybrydowa
- programy wsparcia dla osób opiekujących się bliskimi np. starszymi, schorowanymi rodzicami obejmujące np. dodatkowe dni wolne, dofinansowanie usług opiekuńczych, rehabilitacji czy transportu do lekarza
- programy wspierające młodych rodziców obejmujące np. dopłaty do żłobków, niani, wyprawkę dla noworodka, specjalne imprezy dla dzieci pracowników
- programy wspierające rozwój i pasje np. dni wolne na naukę, dofinansowanie szkoleń niekoniecznie związanych z pracą.
Ale uwaga! Strategia promowania harmonii między pracą a życiem prywatnym nie może istnieć tylko na papierze. Na nic zda się np. praca zdalna, jeśli menadżerowie będą wydzwaniać do pracownika o każdej porze dnia i nocy, dokładać mu pracy i żądać od niego niemożliwego. To prosta droga do zmęczenia, zniechęcenia i wypalenia zawodowego, którym mają przeciwdziałać programy zdrowotne. Podstawa sukces to mądre i odpowiedzialne zarządzanie zespołem, czyli wyznaczanie realistycznych celów i ram czasowych, a także przydzielanie zadań dostosowanych do możliwości pracownika.
Zapewnienie finansowego bezpieczeństwa
Pieniądze, a właściwie ich brak, to problem, który spędza sen z powiek wielu pracownikom. Dlatego benefity pozwalające odciążyć domowy budżet są na czele listy oczekiwań. Do najbardziej pożądanych należą:
- premie i bonusy przyznawane za osiągnięcia lub np. roczne wyniki firmy
- plany emerytalne, które pomagają w zabezpieczeniu finansowym na przyszłość
- dofinansowanie szkoleń umożliwiających zdobycie nowych umiejętności, a więc i awansu i wyższej pensji
- dofinansowanie dojazdów do pracy
- dopłaty do wypoczynku, pasji
- bony na zakupy
- zniżki na produkty firmowe
- warsztaty z zarządzania finansami (oszczędzania, inwestowania itd)
- - -
Bardziej świadoma inwestycja w zdrowie pracowników
Autor komentarza: Krzysztof Świetlik, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu w Medicover w Polsce
Zdrowi, pełni energii i zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni i zmotywowani, co rzutuje zarówno na lepsze wyniki finansowe firmy, jak i na atmosferę w organizacji. A ma to ogromny wpływ na NPS pracowników mierzony przez zespoły HR – to jeden z kluczowych wskaźników budujący employer branding, czyli renomę pracodawcy na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy w Polsce.
Dbanie o dobrostan i regularną aktywność fizyczną pracowników silnie oddziałują na wyniki finansowe firmy. Warto zauważyć, że w wyniku absencji chorobowych i prezenteizmu pracodawcy ponoszą duże koszty, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Od lat przekonujemy nasze otoczenie rynkowe (i zauważamy, że podejście to ma coraz liczniejsze grono zwolenników), że kompleksowe programy zdrowotne dla pracowników powinny być standardem w nowoczesnych organizacjach, które chcą budować silne i zrównoważone zespoły. Na potwierdzenie tej tezy mamy naukowe dowody.
Wyniki przeprowadzonego niedawno przez Medicover projektu badawczego Zdrowa OdWaga wykazały, że regularna aktywność fizyczna wykonywana przez pracowników przez 12 miesięcy może obniżyć absencję chorobową aż o 32 proc., co daje 928 dni pracy więcej. Dla pracodawcy zatrudniającego 1 tys. pracowników oznacza to 300 tys. zł mniej kosztów rocznie związanych ze zwolnieniami. Jak widać, inwestycja w zdrowie pracowników jest opłacalną inwestycją, tym bardziej że na rynku istnieją gotowe, wygodne do wdrożenia rozwiązania zachęcające pracowników do dbania o zdrowie i wellbeing.
Medicover od wielu lat oferuje zarówno dużym klientom korporacyjnym, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom program Zdrowa Firma, w którego ramach mamy wiele zakresów opieki medycznej do wyboru, począwszy od medycyny pracy, profilaktyki medycznej, opieki podstawowej przez konsultacje specjalistyczne (także w formie teleporad), diagnostykę, stomatologię, rehabilitację, psychologię aż po opiekę szpitalną. Oferujemy również pakiety sportowe oraz nowoczesny system do budowania zaangażowania pracowników – platformę Medicover Benefits raz akcje profilaktyczne dla pracowników.
W tym roku wdrożyliśmy też sześciomiesięczny (z opcją wydłużenia) program Zdrowa OdWaga – Sukces w ruchu kierowany do klientów biznesowych. To program ćwiczeniowy, motywacyjny i żywieniowy przeznaczony dla osób z podwyższonym BMI, które dodatkowo mogą mierzyć się również z takimi czynnikami ryzyka jak podwyższony poziom cholesterolu, glukozy lub ciśnienia. Realizowany w 20-osobowych grupach w obrębie jednej firmy wspiera integrację zespołu oraz buduje wzajemną motywację. To obecnie jedyne takie rozwiązanie na rynku benefitów pozapłacowych dla pracodawców.
Chcemy pomagać pracodawcom bardziej świadomie, inwestować w zdrowie pracowników. Wdrożenie programów takich jak Zdrowa OdWaga czy Zdrowa Firma w środowisku pracy, gdzie spędzamy znaczną część naszego życia, ma potencjał, aby istotnie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia dużej części społeczeństwa. To również idealny sposób, by edukować pracowników na temat zdrowego stylu życia. Co więcej, w wielu branżach w ostatnich latach obserwujemy zmniejszającą się liczbę kandydatów do pracy. Wynika to przede wszystkim z niekorzystnych procesów demograficznych w naszym kraju, gdzie więcej osób wychodzi z rynku pracy niż na niego wchodzi. Inwestycja w zdrowy styl życia pracowników to dla przedsiębiorstw ważny element zapobiegania przedwczesnemu odchodzeniu coraz bardziej wykwalifikowanych pracowników z rynku pracy na renty czy emerytury.

Więcej możesz przeczytać w 3/2025 (114) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.