W biznesie. Wrzesień 2020
fot. materiały prasowe, Adobe Stockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2020 (60)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Gigantyczne straty w turystyce
320 mld dol. – takie straty poniosła światowa turystyka w wyniku pandemii. To 3-krotnie więcej niż w czasie kryzysu 2009 r. Według danych Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO) w maju spadek liczby turystów międzynarodowych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku wyniósł aż 98 proc. – Najnowsze dane jasno pokazują, jak ważny jest restart turystyki, gdy tylko będzie to bezpieczne. Dramatyczny spadek w tej branży zagraża milionom osób, dla których to główne źródło utrzymania – mówi Zurab Polikaszwili, sekretarz generalny UNWTO. Choć w niektórych miejscach turystyka powoli powraca, większość ekspertów spodziewa się ożywienia branży dopiero w połowie przyszłego roku.
---
Kosztowna zmiana klimatu
Ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak powodzie, podtopienia, nawałnice oraz susze, powodują straty wynoszące 0,4 proc. polskiego PKB – wynika z analizy Instytutu Ochrony Środowiska. Średnio raz na pięć lat skutki finansowe są znacznie większe i wynoszą nawet 1 proc. PKB. W ciągu pięciu lat z powodu niekorzystnych zjawisk atmosferycznych Polska utraciła 78 mld zł. – W związku z obserwowanymi zmianami klimatu, tego typu zjawiska będą występować coraz częściej i wpływać negatywnie na wiele dziedzin gospodarki. Wpływ m.in. na takie sektory jak turystyka czy rolnictwo możemy obserwować już teraz – twierdzi dr Krystian Szczepański, dyrektor instytutu.
Liczba powodzi w Polsce błyskawicznych rośnie. W stosunku do lat 70. wzrost jest prawie 5-krotny. Niestety, jednocześnie coraz częstsze są susze, zwłaszcza we wschodniej i południowo-wschodniej Polsce. Inna sprawa, że na tle Europy nie jesteśmy wyjątkiem. W raporcie przygotowanym przez Europejską Agencję Środowiska (EEA) oszacowano, że do 2050 r. zmiany klimatu związane z większym zagrożeniem suszą i intensywnymi opadami mogą obniżyć wartość europejskiego rolnictwa nawet o 16 proc.
---
DOBRZE POWIEDZIANE:
Polska branża turystyczna przypomina tonący Titanic – szalupy przygotowano tylko dla nielicznych i najbogatszych. A kapitan i marynarze już dawno stoją na brzegu i patrzą przez lornetkę na odbywającą się tragedię
Andrzej Wnęk
Oddolna Inicjatywa Ratowania Turystyki
---
Polska europejskim średniakiem
Polska znalazła się na 14. miejscu w Europie (czyli mniej więcej w połowie stawki) wśród państw posiadających najbardziej skomplikowane przepisy regulujące prowadzenie biznesu – wynika z najnowszego raportu opracowanego przez TMF Group, globalną firmę świadczącą usługi biznesowe dla firm. Najtrudniej w Europie prowadzić biznes w Grecji, a najłatwiej w Danii. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nasz kraj awansował w rankingu o cztery pozycje. Czy to znaczy, że nad Wisłą coraz łatwiej jest prowadzić firmę? – Niestety tak nie jest – studzi optymizm Joanna Romańczuk, dyrektor zarządzająca TMF Group w Polsce. – Zmiana pozycji w rankingu wynika raczej z roszad, jakie miały miejsce w odniesieniu do innych krajów. Firmy z zagranicy chcące rozpocząć działalność w Polsce spotykają się niezmiennie z dużymi wyzwaniami – twierdzi.
TOP 5
NAJBARDZIEJ NIEPRZYJAZNE DLA BIZNESU KRAJE EUROPEJSKIE:
1. Grecja
2. Turcja
3. Francja
4. Chorwacja
5. Belgia
---
Coraz więcej wydajemy na książki
Polacy wydają na książki o 14 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z analizy transakcji kartowych przeprowadzonej przez Santander Bank Polska. Badanie zlecono z okazji przypadającego w sierpniu „Światowego Dnia Miłośników Książek”.
Na początku pandemii wydatki na książki spadły, ale pierwsze sygnały odbicia pojawiły się już pod koniec kwietnia. – Nasi klienci wrócili do zakupów, a kwoty zostawiane w księgarniach i salonach prasowych realizowane kartami od maja znów rosną i już przebiły poziomy z 2019 r. – wyjaśnia Przemysław Chojecki z Santander Bank Polska.
Największy przyrost czytelnictwa odnotowano w województwach lubelskim, świętokrzyskim i podlaskim. Spadek wydatków na ten cel odnotowano natomiast w Pomorskiem, Kujawsko-Pomorskiem i Łódzkiem. Nie powinniśmy jednak popadać w hurraoptymizm. Ostatnie badanie przygotowane przez Bibliotekę Narodową pokazują, że 39 proc. Polaków przeczytało w ciągu roku zaledwie jedną książkę.
LICZBA:
6% tyle Polek i Polaków sięga po e-booki
3% tyle Polek i Polaków sięga po audiobooki
---
COVID stworzył bombę zegarową
Pandemia stworzyła prawdziwą bombę zegarową dotyczącą niewypłacalności firm – czytamy w raporcie Euler Hermes, światowej spółki zajmującej się rozwiązaniami w zakresie ubezpieczeń należności.
Zdaniem ekspertów, większość bankructw dopiero nadejdzie, głównie między końcem 2020 r. a pierwszą połową 2021 r.
Według Euler Hermes, opóźniona fala upadłości będzie dotyczyła zwłaszcza krajów europejskich, takich jak Francja i Wielka Brytania, ale też (choć w mniejszym stopniu) Niemiec i Polski. Specjaliści apelują, by państwa nie wycofywały się zbyt wcześnie z wypłacania firmom środków pomocowych.
---
Giganci IT stawiają na Polskę
Dwaj najwięksi globalni gracze na rynku IT – Microsoft i Google – chcą zrewolucjonizować polski rynek cyfryzacji. Założona przez Billa Gatesa firma ogłosiła partnerstwo z Operatorem Chmury Krajowej – zainwestuje ona w Polsce 1 mld zł. Z kolei Google przeznaczy nawet 2 mld. dol. na stworzenie nad Wisłą najnowocześniejszego centrum danych.
Dzięki swej inwestycji Microsoft stworzy pierwszy region przetwarzania danych w Europie Środkowo-Wschodniej, który dołączy do sieci Microsoft składającej się z 59 regionów chmurowych. Google w 2021 r. otworzy natomiast w Polsce pierwsze centrum danych, które dołączy do ośmiu już funkcjonujących obiektów na świecie, m.in. w Tokio, Londynie i Los Angeles. – Polska jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gospodarek w Europie, a głównym atutem naszego kraju jest bogate zaplecze osób z odpowiednim wykształceniem. Inwestycje w Polsce pokazują, że jesteśmy nie tylko istotnym rynkiem do lokowania kapitału, ale też kluczową lokalizacją dla zagranicznych partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej – komentuje Andrzej Wach, prezes Bonair, dostawcy usług wdrożeniowych Microsoft Dynamics.
---
Polska gra biznesowa podbija świat
Opracowana przez krakowskie studio Reality Games mobilna gra o handlu nieruchomościami zyskuje coraz większą popularność na całym świecie. W Landlord GO za sprawą technologii wykorzystującej rzeczywiste dane o otoczeniu możemy „handlować” prawdziwymi nieruchomościami z graczami z całego świata. Gra wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość, wcielamy się w niej w przedsiębiorcę, który handluje budynkami istniejącymi w realnym świecie. Kilka dni po premierze
Landlord Go zdobyła pierwsze miejsce na liście najczęściej pobieranych gier ze sklepu Google Play w ponad 50 krajach na świecie. By w nią zagrać, należy włączyć w smartfonie lokalizację. – Gra zaproponuje nieruchomości, które są dostępne w pobliżu - tłumaczy Adam Longhorn z Reality Games. Gracze mogą zacząć od małego biznesu, kupować na początku lokalne sklepiki i szybko, dzięki przemyślanym inwestycjom, stać się właścicielami ogromnego imperium. Landlord Go w niezwykle dokładny i precyzyjny sposób odzwierciedla wartości realnych nieruchomości, używając m.in. takich informacji jak odległości od centrum miasta czy udogodnienia architektoniczne.
---
Tęczowy marketing
Platforma modowa Zalando rusza z akcją solidarności z polską społecznością LGBT. W ramach projektu „Historie ukryte w ubraniach” powstałą we współpracy z Kampanią Przeciw Homofobii oraz polską marką MISBHV chce za pomocą mody pokazać historie ofiar homofobicznej przemocy nad Wisłą. Bohaterowie kampanii noszą ubrania, które kryją w sobie historię przemocy – są poszarpane, podarte, zniszczone. Ale Natalia Maczek i Tomasz Wirski z MISBHV przeprojektowali je, by nadać im nowe życie i znaczenie. Zacerowane i odnowione niosą w sobie element nadziei na zmianę rzeczywistości.
Zalando zapowiada, że będzie też sponsorować wybrane programy prowadzone przez KPH, przeznaczone dla osób, które doświadczyły przemocy i szukają pomocy prawnej i psychologicznej.
---
Spada płynność finansowa firm
Coraz mniej polskich firm deklaruje, że ma wystarczające zasoby finansowe, by przetrwać trzy miesiące – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wprawdzie nadal pieniądze na funkcjonowanie przez kolejny kwartał ma ponad połowa firm (54 proc.), ale to znacznie mniej, niż w lipcu (61 proc.). Co piąty przedsiębiorca zgłasza trudności z regulowaniem zobowiązań wobec kontrahentów, a 43 proc. ma kłopot z egzekwowaniem tego od innych.
---
Ubraniowy fast food wchodzi do Polski
Sklep z ubraniami dla pokolenia Instagrama” – tak określana jest sieć odzieżowa Primark, która pod koniec sierpnia weszła do Polski. Cechą rozpoznawczą marki jest to, że produkty są bardzo tanie, efektowne i… niskiej jakości.
Ceny w Primarku są rzeczywiście niskie – spodnie można w nim kupić już za 20 zł, bluzę za 40 zł, a trampki nawet za 15 zł. Dzięki temu marka stała się kultowa w pokoleniu nastolatków. Reklamę zapewniają sami klienci, którzy umieszczają swoje zdjęcia z produktami firmy na Instagramie z hasztagiem #primania. Firma wpisuje się w nurt fast fashion – z założenia ubrania służą konsumentom bardzo krótko, a niektóre po zakupie nie są używane w ogóle.
Irlandzka spółka, będąca właścicielką sieci sklepów, ma obecnie 400 salonów. Najwięcej w Wielkiej Brytanii, mniej we Francji i we Włoszech. Inwestycje w Polsce mają być początkiem wejścia na rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Po Warszawie i Poznaniu, marka chce otworzyć punkty sprzedaży także w Pradze i Bratysławie.
---
Polskie emiraty
Polski Instytut Ekonomiczny opublikował ranking zamożności gmin. Wzięto w nim pod uwagę dochody samorządowe na jednego mieszkańca. Okazuje się, że wśród 20 najbogatszych, aż 12 to gminy wiejskie.
Skąd się bierze ten fenomen? Otóż ranking otwierają „polskie emiraty”, czyli miejscowości, w których ulokowane są duże kopalnie. Dotyczy to np. Kleszczowa i Rząśni, które zyskują dzięki lokalizacji na ich obszarze Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów i elektrowni. Drugą grupą są kurorty, utrzymujące się z turystyki, takie jak Rewal czy Karpacz.
Jak wynika z raportu PIE, zamożność samorządów wpływa na jakość usług dla mieszkańców. Gminy te dofinansowują rozbudowaną opiekę zdrowotną, bezpłatne badania profilaktyczne, finansują opiekę stomatologiczną w szkołach.
Pięć najbogatszych gminy w Polsce (dochód jednostek samorządu per capita)
1. Kleszczów
2. Krynica Morska
3. Rewal
4. Rząśnia
5. Kobierzyce
---
Inteligentne maseczki
Japoński startup Donut Robotics zaprojektował maskę – C-Mask. Potrafi ona tłumaczyć mowę na język: japoński, chiński, koreański, wietnamski, indonezyjski, angielski, hiszpański i francuski. Maseczka ma wbudowany mikrofon. Dzięki specjalnej aplikacji, dokonuje automatycznej transkrypcji tego, co mówi użytkownik lub tłumaczy jego mowę na język obcy. Przed pandemią firma prowadziła pracę nad automatycznym tłumaczem tekstu, ale w czerwcu postanowiła zmodyfikować swój wynalazek. Produkcja okazała się możliwa dzięki zbiórce na platformie crowdfundingowej. C-Mask można będzie kupić we wrześniu za 50 dol.
Więcej możesz przeczytać w 9/2020 (60) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.