Vinci Da Gama inwestuje 40 mln zł w grupę Kodano. Spółka chce rozpowszechnić swoje produkty optyczne w Europie
Kodano to polski producent i dystrybutor soczewek oraz oprawek okularowych posiada sieć sprzedaży detalicznej liczącą ponad 100 salonów optycznych własnych i franczyzowych. / fot. mat. pras.Nie ulega wątpliwości, że problemy ze wzrokiem stają się coraz bardziej powszechne. Jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia, ponad 2 miliardy osób na świecie zmaga się z zaburzeniami widzenia, a eksperci szacują, że liczba ta może wzrosnąć dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat. Mimo licznych korzyści, jakie niesie ze sobą digitalizacja i rozwój technologii, nie pozostają one bez wpływu na zdrowie naszych oczu. Potwierdzają to zarówno specjaliści, jak i sami użytkownicy – szacuje się, że aż 77% osób dorosłych, którzy na co dzień korzystają z urządzeń cyfrowych, doświadcza chronicznego zmęczenia wzroku.
Maszyny vendingowe z soczewkami
Problem ten niestety będzie się tylko nasilał, zwłaszcza w obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i przenoszenia coraz większej liczby codziennych zadań na ekrany urządzeń. W konsekwencji zapotrzebowanie na produkty optyczne nieustannie rośnie na całym świecie. Jedną z firm z tego rynku w naszym kraju jest polska firma Kodano, posiadająca sieć ponad stu salonów optycznych, którą nieustannie rozwija, także w modelu franczyzowym.
Dodatkowo obchodząca w tym roku swoje 20-lecie spółka stawia na nowoczesne podejście i strategię omnichannel, która obejmuje największy sklep internetowy z soczewkami kontaktowymi i okularami w Polsce oraz sieć 100 rozmieszczonych w całym kraju soczewkomatów - maszyn vendingowych, w których klienci mogą zaopatrzyć się w soczewki kontaktowe. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na produkty optyczne, Kodano prowadzące już sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie, planuje zintensyfikować swoje działania związane z ekspansją na europejskie rynki. Na realizację tego celu grupa pozyskała 40 milionów złotych od zarządzanego przez Vinci S.A. funduszu Vinci Da Gama, specjalizującego się w inwestycjach w rozwijające się przedsiębiorstwa.
– Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich. Intensywnie pracujemy m.in. nad rozwojem laboratorium w którym produkujemy soczewki okularowe, co pozwoli nam poszerzyć ofertę grupy Kodano i zwiększyć marżowość. – komentuje Mateusz Matula, CEO grupy Kodano.
– Dodatkowo nieustannie rozbudowujemy naszą sieć franczyzobiorców, a także chcemy rozwijać nasze automatyczne punkty sprzedaży soczewek - soczewkomaty, które w połączeniu z aplikacją mobilną oferują klientom niemal natychmiastowy i wygodny dostęp do wybranych produktów. - dodaje Mateusz Matula
Na podbój Europy
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki. Według danych Grand View Research jego wartość w 2023 roku wyniosła ponad 180 miliardów dolarów, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu szacuje się na poziomie 8,3% do 2030 roku.
Dzięki pozyskanemu kapitałowi na ekspansję polskie Kodano ma szansę stać się jednym z liderów tego rynku w Europie. Inwestycja opiewająca na kwotę 40 milionów złotych została zrealizowana przez fundusz powołany przez Bank Gospodarstwa Krajowego i zarządzany przez Vinci S.A. - Vinci Da Gama, inwestujący kwoty w przedziale 10 - 90 mln złotych w przedsiębiorstwa w fazie ekspansji oraz dojrzałości, których plany rozwojowe związane są z ekspansją zagraniczną.
– Inwestycja w grupę Kodano jest kontynuacją misji naszego funduszu wspierania krajowych przedsiębiorstw z międzynarodowymi ambicjami. Wierzymy, że doświadczenie jej zespołu i obrana strategia rozwoju marki, wraz z obserwowaną dynamiką rynkową, pozwolą Kodano w ciągu kilku lat stać się znaczącym graczem na europejskim rynku okularów i soczewek.- komentuje Marcin Adamczyk, wiceprezes Vinci S.A.
Wspomniane Vinci S.A. zarządza także dwoma innymi funduszami - HiTech skupiającym się na wspieraniu innowacyjnych firm z sektora zaawansowanych technologii, a także IQ koncentrującym się na innowacyjnych projektach naukowo-badawczych.
Vinci inwestuje ponad 33 mln zł w rozwój polskich autobusów elektrycznych i wodorowych
Spółka MMI pozyskała 33,36 miliona złotych finansowania od funduszu Vinci S.A. Polska firma produkuje małe i średnie autobusy, a jej pojazdy trafiają też m.in. na rynek włoski oraz francuski.