Uwaga! Kontrola skarbowa!
Dostaliśmy pocztą wybrany smartfon, ale gdy wzięliśmy go do ręki jakoś przestał nam się podobać. Okazał się inny niż w wirtualnej rzeczywistości. Czy skoro zawarliśmy umowę na odległość, to w terminie 14 dni możemy od niej odstąpić bez podawania jakiejkolwiek przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów? Prawidłowa odpowiedź brzmi: to zależy.
Jeśli kupiliśmy telefon tylko dla siebie, to mamy „status konsumenta” i możemy skorzystać z wielu przywilejów. Jeżeli jednak wzięliśmy „fakturę na firmę”, a więc chcemy smartfon „wrzucić w koszty”, wówczas stajemy się „niekonsumentem”. Odstąpić od umowy – w opisanym wyżej trybie – zatem już nie możemy.
W tym kontekście wiele zamieszania przyniósł nowy pomysł Ministerstwa Przedsiębiorczości polegający na rozszerzeniu zastosowania przepisów dotyczących ochrony konsumentów do przedsiębiorców – osób fizycznych – „dokonujących czynności prawnych z innym przedsiębiorcą, gdy z treści tych czynności wynika, że nie mają one charakteru zawodowego związanego z przedmiotem wykonywanej działalności określonym na podstawie wpisów w CEIDG”. Stanowczy sprzeciw wobec takiego rozwiązania zgłosił prezes UOKiK, którego zdaniem proponowana regulacja „wywróciła by do góry nogami polskie prawo konsumenckie”.
Powracając do podanego na wstępie przykładu, do czegóż taka zmiana by prowadziła? Przedsiębiorca kupujący w sieci...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 7/2019 (46) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.