Toyota odnotowała na giełdzie najlepszy tydzień od 2009 r. Gdzie ten kryzys?

Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corp. | Fot. Kiyo
Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corp. | Fot. Kiyoshi Ota/Bloomberg
Toyota przeciwstawiła się sceptykom. Odnotowała najlepszy tydzień giełdowy od 2009 r., przedstawiając solidny plan dla elektrycznych pojazdów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Akcje Toyota Motor na nowojorskiej giełdzie zamknęły sesję piątkową z wynikiem 164,30 dol. za akcję. To spadek w ciągu dnia 0 2,3%, ale wzrsot o 10,6% w ciągu tygodnia. Ten 5-dniowy wzrost to zarazem najlepszy tydzień na giełdzie od kwietnia 2009 r., kiedy akcje wzrosły o 14,5%.

Taki rajd nie jest typowy dla akcji i to dopiero trzeci dwucyfrowy tygodniowy wzrost od ponad dwóch dekad dla firmy, która radzi sobie stosunkowo dobrze. Jak dotąd w 2023 r. akcje spółki wzrosły już o 28%.

Toyota na giełdzie. Skąd tak dobre wyniki?

Duży wzrost nastąpił po tym, gdy ostatnie problemy z łańcuchem dostaw zostały wyraźnie zmniejszone. Ponadto pojawiła się informacja, że Akio Toyoda, wnuk założyciela firmy, ogłosil plany przejścia z dyrektora generalnego na prezesa po ponad 13 latach kierowania producentem samochodów. 

Sprawdź: Japońskie samochody używane zaczną drożeć. Toyota ograniczy produkcję

Toyoda, który opuścił stanowisko dyrektora 1 kwietnia i został zastąpiony przez Koji Sato, spotkał się z krytyką ze strony niektórych grup ekologicznych i inwestorów. Ich zdaniem nie stawiał w wystarczającym stopniu na samochody elektryczne i nie kontynuował produkcji hybryd i hybryd plug-in, takich jak Prius i Prius Prime.

Kierownictwo Toyoty, zwiększając inwestycje w pojazdy elektryczne, argumentowało, że takie samochody i ciężarówki są jednym z rozwiązań, a nie jedynym rozwiązaniem, aby spełnić zaostrzające się globalne normy emisji i osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.

Aby zwrócić się do sceptyków swojej strategii, producent w tym tygodniu w Japonii zaoferował rzadkie spojrzenie za kurtynę na swoje plany na przyszłość. 

Toyota postawi na elektryczne pojazdy

Toyota przedstawiła plany nowej generacji pojazdów elektrycznych, aby rywalizować z liderami branży Teslą i chińskim BYD. Firma poinformowała, że planuje wprowadzić na rynek pojazdy elektryczne nowej generacji, począwszy od 2026 roku. Do 2027 lub 2028 roku pojawią się też pojazdy z bardzo reklamowanymi "bateriami półprzewodnikowymi" 

Zobacz: Toyota zainwestuje 624 mln dolarów w produkcję części do samochodów elektrycznych

Baterie półprzewodnikowe są wydajniejsze. Akumulatory półprzewodnikowe mogą być lżejsze, mieć większą gęstość energii i zapewniać większy zasięg przy niższych kosztach, niż dzisiejsze pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami litowo-jonowymi.

Takero Kato, prezes fabryki akumulatorowych pojazdów elektrycznych Toyoty, powiedział, że Toyota celuje w zasięg 1000 kilometrów dla swoich pojazdów elektrycznych. Ze zakład ma wyprodukować ok. 1,7 miliona pojazdów do 2030 roku.

Po ogłoszeniach akcjonariusze Toyoty zatwierdzili nowe kierownictwo firmy i odrzucili propozycję wymagającą od Toyoty przeglądu działań lobbingowych związanych z klimatem – było głosowanie zgodnie z zaleceniami firmy.

Toyota to nie do końca firma rodzinna

Toyota, znana jako Toyota Motor Corporation, to japońska firma motoryzacyjna, która nie jest typową firmą rodziną w ścisłym tego słowa znaczeniu. Ma natomiast swoje korzenie w rodzinie Toyoda. 

Założona została przez Kiichiro Toyodę w 1937 r., jako oddział firmy Toyoda Automatic Loom Works, która była firmą rodziną założoną przez ojca Kiichiro, Sakichi Toyodę, i zajmowała się produkcją krosien i maszyn tkackich.

W miarę jak firma Toyota Motor Corporation rosła, stała się dużą, publiczną korporacją z akcjonariuszami na całym świecie. Toyota jest obecnie jednym z największych producentów samochodów na świecie. Chociaż nie jest już kontrolowana przez jedną rodzinę, rodzina Toyoda nadal odgrywa ważną rolę w zarządzaniu firmą. 

Na przykład Akio Toyoda, wnuk założyciela Kiichiro Toyody, pełnił funkcję prezesa Toyota Motor Corporation.

Jako że Toyota jest publiczną spółką akcyjną, jej zarządzanie i kontrola nad operacjami są rozproszone wśród różnych akcjonariuszy, a rodzina Toyoda nie ma pełnej kontroli nad firmą. Niemniej jednak można argumentować, że dziedzictwo rodziny Toyoda nadal odgrywa ważną rolę w kulturze i zarządzaniu firmą.