Tencent wydał na startupy w 2020 r. aż 12 mld dol.

WeChat / Fot. Adem AY, Unsplash.com
WeChat / Fot. Adem AY, Unsplash.com
W 2020 r. Tencent przeznaczył ponad 12 mld dol. na zakup udziałów w 163 startupach z wielu różnych branż.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Tencent, międzynarodowa korporacja technologiczna, to chińska potęga internetowa. Firma oferuje wiele rozwiążań w Chinach, ale i na świecie. Liczne usługi Tencentu obejmują sieci społecznościowe, muzykę, portale internetowe, e-commerce, gry mobilne, usługi online, systemy płatności, smartfony i inne. 

W 2020 r. Tencent przeznaczył ponad 12 mld dol. na zakup udziałów w 163 startupach z wielu różnych branż. Spośród firm z niefinansowego sektora, Tencent wydał najwięcej na startupy w ramach agresywnej, ale i starannie opracowanej strategii wzrostu. 

Sprawdź: TikTok

Dla przykładu, kiedy Kuaishou, chińska aplikacja wideo, zadebiutowała na giełdzie w Hongkongu w lutym, fundusze inwestycyjne w kraju i za granicą zgodnie stwierdziły, że największym zwycięzcą w tym procesie był Tencent. Od 2017 r. Tencent kilkakrotnie kupował coraz więcej akcji Kuaishou, o łącznej wartości inwestycji na ok. 2,8 mld dol. W miarę jak akcje rosły, Tencent odnotował ponad 18,4 mld dol. zysku. 

Kuaishou jest postrzegany jako główny rywal ByteDance, chińskiej firmy, która jest właścicielem aplikacji TikTok. Udana oferta publiczna doprowadziła do kapitalizacji rynkowej na poziomie 154 mld dol., przynosząc Tencent ogromny zysk. Dla porównania, ByteDance jest wyceniana obecnie na ok. 140 mld dol. 

Poza aplikacją wideo Kuaishou oferuje również filmy za pośrednictwem WeChat, uniwersalnej aplikacji do przesyłania wiadomości, mediów społecznościowych i płatności mobilnych, opracowanej przez Tencent i używanej przez 1,2 mld ludzi. Tencent wraz z Kuaishou znacznie rozszerzyły swoje bazy klientów i partnerstwo okazalo się korzystne dla obu stron. A to tylko jeden przykład dobrze działającej strategii tego giganta!

Głównie gry i rozrywka 

Firma pod koniec 2000 r. zaczęła na poważnie inwestować w startupy i do końca lutego ub.r. nabyła udziały w ok. 800 różnych spółkach. W 2020 r. zainwestowała w 163 startupy, wydając łącznie 12 mld dol. A dodajmy, że były też inwestycje, gdzie kwota nie została ujawniona, więc Tencent wydał tak naprawdę jeszcze więcej środków.

Tencent inwestuje głównie w branżę rozrywkową i gry. Tutaj ma udziały odpowiednio w 183 i 142 różnych firmach. Jednocześnie ogromne korzyści czerpie z tego, że poszczególne firmy ze sobą współpracują i się uzupełniają, a Tencent ma udziały w każdej z nich. 

Krajowym rywalem dla Tencent jest Alibaba. Rywal próbuje zazwyczaj przejmować pakiety kontrolne, podczas gdy Tencent zadowala się udziałami mniejszościowymi i unika bezpośredniego ingerowania w zarządzanie firmami, w które inwestuje. 

Inspiracje: Kylie Jenner

Od niedawna jednak firma stoi w obliczu politycznych zawirowań. Rząd próbuje bowiem uzyskać większą kontrolę nad dużymi firmami technologicznymi i coraz uważniej im się przygląda. Chińscy regulatorzy ogłosili 12 marca br., że 12 firm, w tym Tencent, zostało ukaranych grzywną za dokonywanie przejęć bez powiadomienia władz. Twierdzą, że posunięcia te naruszyły przepisy antymonopolowe. Tencent podobno nie powiadomił władz o przejęciu Yuanfudao w 2018 r., internetowej platformy do korepetycji.

Nieoficjalnie mówi się, że Tencent często ma mniejszościowe udziały w spółkach, ale startupy, w które zainwestował, i tak często robią to, co sugeruje internetowy gigant. Firma z kolei stara się robić wszystko, co tylko może, aby uniknąć rygorystycznych kontroli regulacyjnych swoich inwestycji i operacji. Z tego powodu Ma Huateng, dyrektor generalny Tencentu, publicznie wyraża lojalność wobec aktualnej administracji państwowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ