Spłata pożyczki przed terminem spłaty? Należy się zwrot kosztów prowizji

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Tomasz Chróstny - prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta - wydał decyzję wobec 18 firm pożyczkowych w związku z rozliczeniami w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. Zgodnie z przepisami, jeśli konsument spłacił pożyczkę przed terminem, pożyczkodawca musi mu zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji, z zastosowaniem metody liniowej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

We wrześniu 2019 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał decyzję dotyczącą wcześniejszej spłaty pożyczki - zgodnie z wyrokiem, kredytodawcy muszą rozliczyć się m.in. z prowizji, opłaty przygotowawczej oraz ubezpieczenia. Zwrot powinien być proporcjonalny, a więc powinien obejmować okres od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie.

Ówczesny prezes UOKiK - Marek Niechciał - już wtedy przyznał, że są instytucje finansowe, które nie rozliczają się z konsumentem i jednocześnie postawił zarzuty 21 firmom z sektora pozabankowego, które stosują nieprawidłowe praktyki. Przypomnijmy, że maksymalna kara za naruszenie ustawy o kredycie konsumenckim może wynieść nawet 10 proc. obrotu.

W pierwszej kolejności stosowne decyzje podjęły instytucje bankowe. Dzięki interwencji UOKiK na proporcjonalny zwrot opłat za wcześniej spłacony kredyt konsumencki mogą już liczyć klienci 14 największych banków.

Teraz Tomasz Chróstny wydał decyzję wobec 18 firm pożyczkowych: Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo, Złotówka Duo, Złotówka Bis i Złotówka Three. Część z tych firm już wcześniej zaniechała nieprawidłowych praktyk, część została do tego zobligowana wskutek decyzji prezesa UOKiK.

Osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę, zachęcam do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową - mówi Tomasz Chróstny.

Zgodnie z szacunkami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, klienci odzyskają od banków i firm pożyczkowych ok. 1,5 mld złotych. Zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę dotyczy wszystkich zobowiązań, które zaciągnęliśmy po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli po 18 grudnia 2011 roku. Natomiast terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018, a 6 lat - dla spłat dokonanych po tym terminie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ