Rewolucja w miejscu pracy
Mindspace Koszyki, fot. materiały prasoewO tym, jaką rolę w świecie hybrydowym pełni biuro i jak musi się zmienić, aby sprostać nowym oczekiwaniom, rozmawiały podczas spotkania cztery prelegentki: Anna Jarzębska, psycholożka, mentorka kariery; Karina Kreja, International Concept Manager Next Office & Workplace Expert w Kinnarps; Jowita Michalska, założycielka i prezeska Digital University oraz Ula Zając-Pałdyna, specjalistka w dziedzinie HR, założycielka bloga HRnaobcasach.pl
Debata pt. „Rewolucja w miejscu pracy” zorganizowana przez Mindspace miała na celu zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań pracowników i pracodawców względem miejsca pracy. Na skutek wielu miesięcy pracy wyłącznie zdalnej na znaczeniu zyskał przede wszystkim model hybrydowy. Pomimo wielu zalet pracy z domu, pracownicy chcą wracać do biur, ponieważ tęsknią za społecznym aspektem życia zawodowego. Pracodawcy z kolei zmagają się z podtrzymywaniem kultury korporacyjnej danej organizacji Rozumieją już jednak, jak ważną rolę w życiu organizacji odgrywa elastyczność i zaufanie do pracowników, które jest absolutną podstawą pracy zdalnej.
– Model pracy hybrydowej od zawsze sprawdzał się w szczególności wśród firm wynajmujących przestrzeń typu flex, jednak dziś cieszy się popularnością także wśród przedsiębiorstw, które do tej pory preferowały biura tradycyjne. System hybrydowy oferuje nie tylko możliwość wyboru miejsca, czasu i sposobu pracy, ale i pomaga zachęcić do danej organizacji nowe talenty oraz utrzymać dotychczasowych, ceniących sobie elastyczność pracowników. Jak wynika z badań amerykańskiego Harvard Business Review, częste kontakty osobiste prowadzą do zaangażowania, wzajemnego wsparcia i lepszej współpracy w zespołach. Nie da się więc ukryć, że pomimo wielu zalet pracy zdalnej, jest ona wyzwaniem m. in. w zakresie utrzymania kontaktów międzyludzkich i zapewnienia dobrego samopoczucia zwłaszcza tym pracownikom, którzy na skutek pracy z domu mogą doświadczyć wypalenia zawodowego – powiedziała Efrat Fenigson, wiceprezeska ds. marketingu w Mindspace, otwierając debatę.
Zdaniem wszystkich prelegentek, świat pracy hybrydowej pozostanie z nami na długo, a wraz z nim zupełnie nowe modele pracy i przywództwa. W ocenie Anny Jarzębskiej, w ostatnim czasie na znaczeniu zyskują przede wszystkim tzw. kompetencje miękkie (m.in. takie jak umiejętność słuchania siebie nawzajem i empatia), a praca w modelu hybrydowym wymaga jeszcze większego niż do tej pory zaangażowania przełożonych względem ich pracowników. Między innymi dlatego zdaniem Uli Zając-Pałdyny, zanim firmy podejmą decyzję o powrocie do biur, muszą zadbać o odpowiednio zaplanowaną strategię komunikacji tym zakresie. Sukces każdej organizacji zależy od jej pracowników, stąd ogromne znaczenie mają ich potrzeby i preferencje.
Zdaniem Jowity Michalskiej, w nowym, hybrydowym świecie należy działać według zasady Zaufanie-Zwinność-Eksperymentowanie. Pracy w takim systemie najlepiej jest uczyć się poprzez doświadczanie, korzystając przy tym z bogatej i ogólnodostępnej oferty rozwiązań technicznych i IT. Postęp technologiczny w ostatnich latach niezwykle przyspiesza, a tym samym zmienia nie tylko środowisko pracy, ale i każdą inną dziedzinę – zdrowia, życia prywatnego i biznesu.
Z kolei według Kariny Krei, dawne wzorce miejsc pracy dawno straciły już na ważności – dzisiaj pracodawcy powinni zapewnić swojemu zespołowi takie biuro, które będzie zorientowane nie tylko na udogodnienia i ergonomię, ale także na elastyczność. Strategiczne decyzje w tym obszarze organizacje powinny dokonywać już dziś, bo pracowników do powrotu do biura trzeba będzie zachęcać. Biuro będzie musiało posiadać przewagi konkurencyjne nad pracą w domu, czy w tzw. „trzecich miejscach”.
Wszystkie prelegentki były zgodne, że rola biur nieustannie ewoluuje. Miejsca, które jeszcze niedawno służyły wyłącznie do wykonywania obowiązków służbowych, dzisiaj muszą spełniać wiele innych funkcji. Nowoczesna przestrzeń do pracy powinna być przede wszystkim miejscem interakcji i inspiracji, które sprzyja kreatywności oraz pomaga nawiązywać relacje zarówno z klientami, jak i z zespołem. Według wszystkich uczestników debaty, biuro jest narzędziem wspomagającym budowanie kultury korporacyjnej firm.
– Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorstwom zależy na tym, aby mieć do swojej dyspozycji przestrzeń służącą budowaniu niepowtarzalnego charakteru organizacji, która jednocześnie pozytywnie wpływa na to, w jaki sposób ludzie pracują, rozwijają się i wprowadzają innowacje. Twórcom Mindspace od początku zależało na tym, aby designerskie i zarazem funkcjonalne wnętrza oraz spersonalizowany poziom usług sprzyjały silnemu poczuciu wspólnoty, a jednocześnie były synonimem profesjonalnej i najwyższej jakości przestrzeni do pracy. Jestem przekonany, że właśnie dlatego tak wiele firm zdecydowało się związać swoją przyszłość z Mindspace – zarówno przed, jak i w trakcie pandemii. Wysokiej jakości, dobrze zarządzane, elastyczne miejsce pracy przyczynia się do stworzenia spójnej i wyrazistej tożsamości każdej firmy – powiedział Michał Kwinta, Senior Community Manager w Mindspace Koszyki, moderator debaty.
Organizatorem debaty pt. „Rewolucja w miejscu pracy” był Mindspace, globalny operator butikowych, elastycznych przestrzeni biurowych dla firm dowolnej wielkości, który obecnie posiada łącznie 32 lokalizacje w Europie, Stanach Zjednoczonych i Izraelu.