Raport Finansowanie Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Tylko u nas!
fot. Adobe StockDostęp do kapitału jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na kondycję polskich firm. Jak pokazują badania, z tym w Polsce nie jest najgorzej, ale przedsiębiorcy wciąż nie korzystają z wielu narzędzi. W tym celu redakcja My Company Polska przygotowała specjalny raport, w którym poruszamy tematykę finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Raport jest w całości otwarty dla naszych czytelników!
Możliwości, jakie stwarza rynek finansowania zewnętrznego w Polsce, jeśli chodzi o pieniądze na firmowe inwestycje, niczym się już nie różnią od tych na Zachodzie. Potwierdza to zresztą badanie SAFE przeprowadzone w całej Unii Europejskiej. Poprawiła się pod tym względem także sytuacja MSP, które długo były u nas lekceważone przez instytucje finansowe albo traktowane jak duże firmy, choć ich specyfika jest zupełnie inna. Dziś nawet mikroprzedsiębiorstwa mają dostęp do różnorodnej oferty, skrojonej specjalnie pod ich potrzeby.
Przeczytaj więcej:
https://mycompanypolska.pl/artykul/2969/pieniadze-tam-i-tu
--
Ubezpieczenie to nieodzowny element prowadzenia firmy. Jego odpowiedni dobór to często być albo nie być dla przedsiębiorstwa, co potwierdzają historie ubezpieczonych. Heraklit z Efezu mawiał, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. W wersji biznesowej to powiedzenie mogłoby brzmieć tak: jedyną pewną rzeczą w prowadzeniu firmy są wyzwania i zaskakujące wydarzenia. Jak się na nie przygotować? Jednym ze sposobów są ubezpieczenia. Choć na początku prowadzenia przedsiębiorstwa myślenie o nieprzewidzianych sytuacjach często schodzi na plan dalszy, jak pokazują zebrane przez nas przykłady warto ubezpieczyć firmę już od pierwszego dnia jej działania. Szczególnie ważne jest to w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, u których dzień przestoju to często być albo nie być dla firmy. Podpowiadamy przed czym można się zabezpieczyć i jaka jest skuteczność ochrony.
Przeczytaj więcej:
https://mycompanypolska.pl/artykul/2970/na-wszelki-wypadek
--
Im więcej wiemy o kontrahentach, dostawcach, odbiorcach, terminach płatności i kontraktach, tym lepiej dobierzemy satysfakcjonującą formę finansowania – mówi Kinga Zacharjasz, dyrektor zarządzający Pionu Rozwoju Produktów, Strategii i Decyzji Kredytowych MSP w Banku BNP Paribas.
Przeczytaj więcej:
https://mycompanypolska.pl/artykul/2971/otwartosc-za-otwartosc-wywiad
--
Korzystanie z każdej z form finansowania dłużnego firmy ma swoją podatkową specyfikę. Zmiany jakie zachodziły ostatnio w prawie, niestety nieco ograniczyły możliwości zmniejszania przy tej okazji obciążeń podatkowych. W przypadku, gdy celem jest zakup (najczęściej dóbr trwałych – samochód, maszyny, nieruchomość) podstawowe formy finansowania to kredyt, pożyczka albo leasing. W przypadku leasingu może to być leasing operacyjny albo finansowy. To, na którą z opcji firma się zdecyduje determinuje sposób, w jaki będzie rozliczała koszty tego zakupu na potrzeby podatku dochodowego (CIT albo PIT). Możliwości są dwie: jeżeli będzie to leasing operacyjny to wpisuje w koszty uzyskania przychodu kolejne raty leasingowe. W przypadku wszystkich pozostałych form (kredyt, pożyczka, leasing finansowy) firma pomniejsza przychód o odpisy amortyzacyjne. Ich wysokość zależy od tego, jaki to jest zakup – poszczególne kategorie dóbr można amortyzować w różnym tempie – generalnie tańsze szybciej. Oprócz tego czysto finansowe koszty (odsetki od kredytu, prowizje itp.) firma wpisuje w koszty, w momencie kiedy je płaci.
Przeczytaj więcej:
https://mycompanypolska.pl/artykul/2972/pulapki-podatkowe
--
Niewielkie firmy są znacznie mniej odporne na wszystko, co zaburza ich płynność finansową. Dla nich to może być śmiertelnie niebezpieczne. Jeśli zastanawiają się, co może im pomóc chronić płynność, to tu znajdą podpowiedzi.Zatory płatnicze stały się prawdziwą plagą. W drugi kwartale br. co najmniej dwa miesiące na zapłatę faktur przez kontrahenta musiała czekać już połowa firm. Konsekwencją tego zjawiska są poważne problemy finansowe przedsiębiorstw, które dodatkowo nie mogą regulować własnych zobowiązań. – Najgorzej sytuacja wygląda w handlu i transporcie – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. – W branżach tych z zapłatą faktur co najmniej miesiąc po terminie miało do czynienia 98 proc. firm. A mowa tu o opóźnieniach, a nie o długich terminach płatności, uzgodnionych – pod presją odbiorcy lub nie – przez obie strony.
Przeczytaj więcej:
https://mycompanypolska.pl/artykul/2973/eby-sie-lepiej-plynelo